Economia

On és el final del túnel?

La millor notícia del 2010 va ser l'enfortiment del primer proveïdor de capital català, Ficosa

Quan amb prou fei­nes hem sal­vat un 2010 que pot cata­lo­gar-se de digne en el sec­tor de l'automòbil, enca­rem un 2011 que amenaça de ser molt com­pli­cat. Les aju­des a la indústria van acon­se­guir parar l'hemorràgia de la des­trucció d'ocu­pació i en el cas de Cata­lu­nya fins i tot atreure nous pro­duc­tes, però la recu­pe­ració es demos­tra molt fràgil, ja que una vegada reti­ra­des les aju­des el mer­cat euro­peu flui­xeja i en el cas espa­nyol torna a ensor­rar-se. S'acaba el 2010 amb uns números simi­lars al 2009, però amb una peri­llosa tendència a la recai­guda.

El nos­tre tei­xit indus­trial té noms i cognoms, per això les pre­vi­si­ons també en poden tenir. I, a més, encai­xen en els colors d'un semàfor.

Seat (verd). Ha estat líder del mer­cat espa­nyol el 2010, la seva pri­mera obli­gació. Ara ha de con­so­li­dar-se i trac­tar de sor­tir de les pèrdues apro­fi­tant les aju­des que va acon­se­guir per atreure el tot ter­reny urbà de luxe (Audi Q3). Excepte catàstrofe o sor­presa majúscula (tot és pos­si­ble) 2011 hau­ria de ser un any rao­na­ble­ment tran­quil.

Nis­san (groc). A finals del 2010 ja ha donat senyals que indi­quen que el seu futur és com­pli­cat. La nova pickup sem­bla que es perd, de manera que s'incom­plei­xen els acords que van donar lloc a l'actual pla indus­trial. Ha d'arri­bar aviat un altre vehi­cle que con­tri­bu­eixi a anco­rar la planta.

Iveco (ver­mell). Totes les alar­mes estan ence­ses en una planta sense horitzó i amb un amo massa ocu­pat a resol­dre el seu futur. És més que pro­ba­ble que el grup Fiat ven­gui Iveco el 2011 i caldrà veure què deci­deix fer el nou acci­o­nista amb la seva planta cata­lana.

Els proveïdors han patit moltíssim i enca­ren el 2011 amb l'espe­rança de l'expor­tació. Diver­sos cen­tres i empre­ses han tan­cat i alguns altres tan­ca­ran aquest any. La millor notícia del 2010 va ser l'enfor­ti­ment del pri­mer proveïdor de capi­tal català, Ficosa, que es va que­dar amb la planta de Sony de Vila­de­ca­valls. Tot un repte que ha sabut con­ver­tir en opor­tu­ni­tat i que ha de con­so­li­dar abans que venci el com­promís de fabri­cació de tele­vi­sors.

Con­ces­si­o­na­ris i tallers, per la seva banda, con­ti­nu­a­ran bata­llant per la seva super­vivència en un mer­cat que s'ha encon­git tant en volums com en mar­ges i al qual han d'adap­tar-se.

I no es pot con­cloure un repàs del que ens ofe­rirà el 2011 en auto­moció a Cata­lu­nya sense esmen­tar el pro­jecte de planta de Chery. Al llarg d'aquest any es con­fir­marà o s'esvairà i veu­rem la rea­li­tat d'una notícia il·lusi­o­na­dora però difícil de creure. Amb Chery o sense, el sec­tor haurà de bara­llar-se per atraure noves inver­si­ons i, sobre­tot, per defen­sar les exis­tents. El nou govern no ho tindrà gens fàcil per donar suport a una acti­vi­tat impres­cin­di­ble però fràgil en una con­jun­tura que no només és dolenta sinó que ho és des de fa massa temps i quan les aju­des i els incen­tius escas­se­gen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.