Focus

Martí Parellada Sabata

coordinador general de la fundación cyd

“Algun dia potser haurem de plantejar concentracions entre universitats”

Aquesta crisi obliga els gestors universitaris a afrontar una situació inèdita
Cal més flexibilitat en la política de recursos humans de les universitats
El nostre mapa de titulacions als centres públics es podria definir com de nou-ric
Em preocupa que no s'estigui definint una política clara per al sector

La Fun­dación CYD ela­bora cada any un informe sobre la con­tri­bució de la uni­ver­si­tat pública al desen­vo­lu­pa­ment. En l'últim es recull l'impacte de la crisi i de la reta­llada pres­su­postària, que coin­ci­deix amb rep­tes com l'adap­tació a Bolo­nya, la inter­na­ci­o­na­lit­zació, o la major com­petència entre cen­tres.

Qui­nes són les con­seqüències d'aquest con­text?

La prin­ci­pal és que obliga els equips de govern de les uni­ver­si­tats a ges­ti­o­nar una situ­ació inèdita, amb tots aquests rep­tes per davant i menys recur­sos. I per ges­ti­o­nar això cal dotar la uni­ver­si­tat de nous ins­tru­ments. El sis­tema de govern, el sis­tema de finançament, i el de gestió acadèmica estan expres­sant de manera cla­mo­rosa les seves limi­ta­ci­ons. La uni­ver­si­tat té unes regles de joc que difi­cul­ten la seva adap­tació al nou entorn perquè no pot actuar en el preu del seu pro­ducte, ni en el seu pro­ducte mateix perquè el nom­bre d'estu­di­ants li ve donat, no pot actuar sobre la seva oferta acadèmica perquè qui l'aprova en dar­rera instància és l'admi­nis­tració i a més té una política de recur­sos humans extre­ma­da­ment rígida.

Més del 50% de la plan­ti­lla són fun­ci­o­na­ris. Cal can­viar això?

Cal més fle­xi­bi­li­tat. També les uni­ver­si­tats pri­va­des tenen pro­fes­sors per­ma­nents amb un caràcter quasi tan vita­lici com els fun­ci­o­na­ris però amb mesu­res que per­me­ten fer can­vis en situ­a­ci­ons de greu crisi. Que hi hagi un grup de pro­fes­sors per­ma­nents i inde­fi­nits és nor­mal però el que pot­ser no ho és tant és que el per­cen­tatge sigui el que és ara.

El govern ha apu­jat el preu de les matrícules per com­pen­sar la cai­guda en les trans­ferències. És una mesura encer­tada?

Un informe de l'asso­ci­ació euro­pea d'uni­ver­si­tats recull que la dis­mi­nució de les apor­ta­ci­ons del pres­su­post públic ha estat la política majo­ritària, a excepció de França i Ale­ma­nya. A alguns països aquesta reducció s'ha com­pen­sat amb un aug­ment de les apor­ta­ci­ons pri­va­des, via sobre­tot de la matrícula i a Angla­terra fins i tot s'ha tri­pli­cat intro­duint alhora sis­te­mes per poder tor­nar els crèdits en funció dels ingres­sos un cop aca­bats els estu­dis. La pressió gene­ral és a una major diver­si­fi­cació de fonts d'ingres­sos i fins i tot als països nòrdics, on la matrícula és total­ment gratuïta s'està obrint aquest debat i per exem­ple als estu­di­ants de fora de la UE se'ls estan cobrant els estu­dis. També hi ha una pressió en aug­men­tar les apor­ta­ci­ons pri­va­des via mece­natge, patro­ci­nis o con­trac­tes amb empre­ses, i la uni­ver­si­tat no està acos­tu­mada a fer això.

Falta ori­en­tació a resul­tats per poten­ciar l'entrada de diner pri­vat?

Sens dubte i això implica crear aquesta cul­tura dins la uni­ver­si­tat i tenir ges­tors capaços de fer polítiques d'atracció de patro­ci­nis, de ges­ti­o­nar els antics alum­nes i fins i tot de començar a ges­ti­o­nar una política de preus públics. En aquest sen­tit, el Con­sell d'Uni­ver­si­tats i la Con­ferència Gene­ral de Política Uni­ver­sitària van mar­car les línies bàsiques que impli­quen aug­men­tar les beques i beques salari però alhora ajus­tar el preu públic al cost efec­tiu de les titu­la­ci­ons, amb un màxim del 15% per a la pri­mera matrícula, del 50% per a la segona i del 100% per a la ter­cera. Si a Cata­lu­nya aquesta apor­tació de l'estu­di­ant està en l'11,4% en pri­mera matrícula vol dir que hi ha marge per pujar. Però el que real­ment resulta sor­pre­nent és que el sis­tema uni­ver­si­tari no sap quan costa un titu­lat, posem d'eco­no­mia.

Aquesta infor­mació hau­ria de sor­tir a la matrícula?

Sí, aquest és el tipus de mesura de consciència social que resulta sor­pre­nent que encara avui no s'hagi pres.

Per què no hi ha hagut volun­tat per fer-ho?

No hi ha hagut volun­tat per cons­ci­en­ciar d'això ni per defi­nir i con­sen­suar una política uni­ver­sitària, això no ha estat dins les pri­o­ri­tats dels dife­rents governs. No es tracta només dels preus públics sinó també de plan­te­jar on ha d'arri­bar l'auto­no­mia uni­ver­sitària en finançament, en política de recur­sos humans però també en la seva capa­ci­tat per selec­ci­o­nar els seus alum­nes.

L'informe de la Fun­dación CYD asse­nyala algu­nes ine­ficiències com el fet que hi hagi graus amb molts pocs alum­nes que es fan a dife­rents uni­ver­si­tats. Això s'hau­ria d'aca­bar?

Sí, però sense fer demagògies, no es pot dir que la uni­ver­si­tat mal­gasta perquè el res­pon­sa­ble últim d'aquest mapa és l'admi­nis­tració. En tot cas crec que hi ha un con­sens gene­ral que tenim una oferta de titu­la­ci­ons que podríem defi­nir de nou-ric, de la mateixa manera que tenim un AVE Toledo-Alba­cete. No sem­bla rao­na­ble que més del 42% de l'oferta de titu­la­ci­ons tin­gui menys de 50 alum­nes de nou ingrés.

Té sen­tit tenir 7 uni­ver­si­tats públi­ques gene­ra­lis­tes?

El pro­blema és que s'ha seguit una política de fer noves uni­ver­si­tats repli­cant les matei­xes titu­la­ci­ons de les tra­di­ci­o­nals. Crea nous cen­tres però intenta espe­ci­a­lit­zar-los en aque­lles titu­la­ci­ons que tin­guin més sen­tit per les carac­terísti­ques del ter­ri­tori. Aquest és un procés difícil­ment rever­si­ble tot i que a Finlàndia per exem­ple s'estan veient pro­ces­sos de fusió d'uni­ver­si­tats. Pot­ser algun dia ens hau­rem de plan­te­jar aquí un procés de con­cen­tració.

Es posa en risc la qua­li­tat amb la reta­llada?

És indub­ta­ble que el sis­tema uni­ver­si­tari català i espa­nyol d'avui no té res a veure amb el dels anys setanta, hi ha hagut un esforç subs­tan­cial sobre­tot de millora en els dar­rers anys. Però el que em pre­o­cupa és la distància que encara hi ha amb els sis­te­mes uni­ver­si­ta­ris d'altres països desen­vo­lu­pats i tinc dub­tes sobre si estem cre­ant les con­di­ci­ons per poder atra­par-los. Em pre­o­cupa perquè a tots els països euro­peus estan defi­nint les seves polítiques sobre uni­ver­si­tats i refor­mant els models, com per exem­ple a Por­tu­gal, on es poden con­ver­tir en fun­da­ci­ons públi­ques de dret pri­vat i per tant amb polítiques de RRHH com qual­se­vol ins­ti­tució pri­vada. Però sigui quin sigui el model Europa entén la importància de la uni­ver­si­tat i la seva apor­tació al desen­vo­lu­pa­ment i per això està actu­ant res­pecte d'això. Aquí no.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.