Gran angular

ACC1Ó, l'agència al costat de l'empresa

L'entitat ajuda les companyies a triar l'opció més encertada per adaptar-se als nous escenaris

L'agència compta amb 34 Centres de Promoció de Negocis al món

Per afron­tar els can­vis que de l'entorn econòmic, les empre­ses cata­la­nes han de pren­dre deci­si­ons estratègiques i adop­tar eines que els per­me­tin adap­tar-se amb èxit als nous esce­na­ris. Per a una empresa, la res­posta imme­di­ata és l'ober­tura als mer­cats estran­gers. D'altres han de fer un esforç en la rees­truc­tu­ració del seu model de negoci per aug­men­tar l'eficiència i millo­rar l'ori­en­tació al mer­cat.

En aquest con­text, ACC1Ó, l'agència per a la com­pe­ti­ti­vi­tat de l'empresa cata­lana, hi juga un paper clau, amb una llarga tra­jectòria de suport al tei­xit empre­sa­rial de Cata­lu­nya. Ads­crita al Depar­ta­ment d'Empresa i Ocu­pació de la Gene­ra­li­tat, l'objec­tiu d'ACC1Ó és iden­ti­fi­car les neces­si­tats de les empre­ses i ofe­rir-los una res­posta ade­quada perquè es dife­renciïn. Els ser­veis de l'agència es divi­dei­xen en tres eixos fona­men­tals: la inno­vació, la inter­na­ci­o­na­lit­zació i l'estratègia empre­sa­rial. La inno­vació, entesa com a canvi que prové d'una nova idea, pro­ducte, con­cepte, ser­vei o acti­vi­tat de negoci, i que intro­du­eix en l'empresa un aug­ment de la pro­duc­ti­vi­tat. La inter­na­ci­o­na­lit­zació, com a via per arri­bar a altres països, sigui per mitjà d'expor­ta­ci­ons o inver­si­ons en nous mer­cats. I l'estratègia empre­sa­rial, per enfor­tir l'estruc­tura interna de l'empresa i iden­ti­fi­car opor­tu­ni­tats de millora en la gestió.

A ACC1Ó acom­pa­nyen les empre­ses cata­la­nes en els pro­ces­sos i posen a la seva dis­po­sició les eines per poten­ciar-ne la com­pe­ti­ti­vi­tat. Tre­ba­llen, doncs, per millo­rar el suport estratègic al tei­xit empre­sa­rial català davant els rep­tes glo­bals.

Dele­ga­ci­ons a Cata­lu­nya i al món. A l'agència dis­po­sen de sis dele­ga­ci­ons a Cata­lu­nya i d'una xarxa pròpia de 34 cen­tres de pro­moció de nego­cis repar­tits pel món, que des de loca­lit­za­ci­ons estratègiques, s'encar­re­guen d'iden­ti­fi­car opor­tu­ni­tats de negoci per a l'empresa cata­lana. Bar­ce­lona, Girona, Man­resa, Tar­ra­gona, Lleida i Ter­res de l'Ebre dis­po­sen d'experts d'ACC1Ó que detec­ten les capa­ci­tats i neces­si­tats d'inno­vació i inter­na­ci­o­na­lit­zació de l'empresa i els apor­ten solu­ci­ons.

Millo­rar la gestió de la pime. Mol­tes peti­tes i mit­ja­nes empre­ses s'ado­nen que ens tro­bem en una rea­li­tat nova i que els cal modi­fi­car els pro­ces­sos de gestió, però no saben per on començar. La crisi ha fet aug­men­tar la neces­si­tat de l'empresa d'adap­tar-se a l'entorn per tirar enda­vant i dife­ren­ciar els seus pro­jec­tes.

Per donar res­posta a aques­tes neces­si­tats, a ACC1Ó han posat en marxa el pro­grama 360º Com­pe­ti­ti­vi­tat, una eina per aug­men­tar la com­pe­ti­ti­vi­tat i el crei­xe­ment de l'empresa mit­jançant la rea­lit­zació d'un procés de reflexió del seu model de negoci, que es con­creta en la defi­nició d'un pla estratègic a mitjà ter­mini i en la imple­men­tació de millo­res ope­ra­ti­ves en les diver­ses àrees fun­ci­o­nals de l'empresa.

El ser­vei 360º Com­pe­ti­ti­vi­tat s'estruc­tura en dues fases. La pri­mera és una fase par­ti­ci­pa­tiva en què l'empresa con­trasta la seva experiència amb altres empre­sa­ris. Durant la segona fase, l'empresa dis­posa d'un con­sul­tor espe­ci­a­lit­zat que es des­plaça a la seu de l'empresa per asses­so­rar-la in situ, i aju­dar-la a imple­men­tar les millo­res ope­ra­ti­ves que s'han iden­ti­fi­cat a la pri­mera fase.

A ACC1Ó ja ha tre­ba­llat amb 560 pro­jec­tes de millora del model de negoci.

Un any després de la seva par­ti­ci­pació en el pro­grama 360º Com­pe­ti­ti­vi­tat, les empre­ses han pas­sat de reduc­ci­ons d'un 10% en el nom­bre de tre­ba­lla­dors i d'un 15% en la fac­tu­ració en el període 2008-2009, a aug­ments d'un 10% en el nom­bre de tre­ba­lla­dors i d'un 6% en la fac­tu­ració. Les prin­ci­pals àrees tre­ba­lla­des per les empre­ses han estat l'estratègia (38%), el màrque­ting i les ven­des (35%), les ope­ra­ci­ons (13%), i l'orga­nit­zació i RRHH (10%).

cas d'èxit

La gestió del talent, clau per a la competitivitat

Millorar el desenvolupament del negoci fomentant la participació de tot el personal és la base sobre la qual Minuartia va plantejar el seu pla nou de negoci després d'haver participat al programa 360º Competitivitat. L'empresa vallesana, consultora ambiental, ha entès que la gestió de les persones és clau en el creixement de l'empresa.

Carme Rosell, directora i sòcia fundadora, explica que “la participació de tot el personal tant en la definició de l'estratègia com en el pla de desenvolupament de competències laborals ens ha permès que tot l'equip treballi orientat a resultats, millorant la competitivitat i la qualitat dels nostres serveis”. El programa ha dotat Minuartia d'eines imprescindibles perquè una petita empresa pugui consolidar la seva trajectòria, expandir mercats i afrontar els reptes de la innovació i el desenvolupament de serveis nous.

EL GUARDÓ

La Unió Europea ha premiat Catalunya amb el distintiu de Regió Emprenedora 2012, que distingeix les regions compromeses amb el suport a les pimes i els emprenedors. El guardó reconeix, per sobre de tot, el compromís en l'aplicació de directives europees. El principal ens executor d'aquestes mesures a Catalunya és ACC1Ó, que a Catalunya lidera la xarxa europea d'assessorament a la pime Enterprise Europe Network.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.