Opinió

Emprenedoria i gestió

A Cata­lu­nya sem­pre hem tin­gut una gran afició a l'auto­mo­bi­lisme i a les moto­ci­cle­tes i no és estrany que Bar­ce­lona sigui una de les ciu­tats euro­pees amb més moto­ci­cle­tes. És fàcil tro­bar-se amb algun visi­tant de fora, que quan ve a Cata­lu­nya per pri­mera vegada i espe­ci­al­ment si ve a Bar­ce­lona, quedi sorprès per la gran quan­ti­tat de moto­ci­cle­tes que hi ha. La nos­tra història ve de molt lluny i no és sor­pre­nent que en un país d'ini­ci­a­ti­ves i d'empre­ne­dors, aquesta afició també afectés el món empre­sa­rial i les opor­tu­ni­tats de negoci que hi havia. El pri­mer arte­facte con­si­de­rat moto que es va cons­truir a Cata­lu­nya data del 1904, i al 1916 es cons­ti­tu­eix el pri­mer club dedi­cat a fomen­tar la pràctica d'aquest esport amb el Reial Moto Club de Cata­lu­nya. Ja en els anys qua­ranta s'hi dis­pu­ten sis grans pre­mis inter­na­ci­o­nals i en el 1949 la Mon­tesa 125 gua­nyarà el pri­mer Gran Premi. Des d'ales­ho­res Cata­lu­nya ha tin­gut i té cam­pi­ons en totes les dis­ci­pli­nes i des­taca en un lloc d'honor la gesta de la marca cata­lana Derbi amb els 13 cam­pi­o­nats mun­di­als d'Ángel Nieto.

D'entre el gran nom­bre de mar­ques de moto­ci­cle­tes cata­la­nes, n'hem tin­gut de mítiques amb un gran pres­tigi inter­na­ci­o­nal com: Mon­tesa, OSSA, Rieju, San­glas, Bul­taco, Derbi... I mal­grat tot el pre­ce­dent d'èxit cap no ha sobre­vis­cut, fora d'alguns exem­ples heroics que sub­sis­tei­xen en uns nínxols de negoci molt con­crets i espe­ci­a­lit­zats, però no mas­sius.

L'esfon­dra­ment de tot aquest gran sec­tor que havia estat, ens hau­ria de por­tar a fer una reflexió i pot­ser tro­baríem les cau­ses a la inca­pa­ci­tat de l'empre­sari català empre­ne­dor, en fer el salt d'una empresa fami­liar a una gran empresa. Teníem marca, pres­tigi de marca i la glo­ba­lit­zació ens obria un gran mer­cat, i mal­grat això, hem fra­cas­sat i avui la nos­tra presència en el món només la podem resu­mir amb grans cam­pi­ons en totes les dis­ci­pli­nes, amb una gran afició, però des­gra­ci­a­da­ment ja no tenim indústria pròpia. Fins i tot Derbi ha anun­ciat que tanca la fàbrica, posant punt i final al que havia estat la història d'un gran èxit.

Aquest procés de desin­dus­tri­a­lit­zació a què ens sot­met la crisi econòmica, és tre­men­da­ment greu perquè per més empre­ne­dors que ara sur­tin i per més empre­ses que ara es creïn, tar­da­rem dècades a tenir empre­ses subs­ti­tu­tes i amb capa­ci­tat d'ocu­pació com les que ara moren. El sec­tor de les moto­ci­cle­tes i la seva història ens il·lus­tra per­fec­ta­ment com, a més d'una gran capa­ci­tat d'empre­ne­do­ria, que aquesta la tenim, hem de millo­rar molt la capa­ci­tat de gestió, espe­ci­al­ment en el moment crític de dei­xar de ser una empresa fami­liar per esde­ve­nir una gran empresa. Un pas que a casa nos­tra ens resulta extre­ma­da­ment difícil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.