Economia

Felber recepta a Tarragona l'economia del bé comú

El reputat economista Christian Felber situa com a empreses d'èxit aquelles que vetllen pel conjunt de la societat

El paranimf del seminari de Tarragona es va omplir per escoltar les bases del seu model econòmic

Una empresa amb bons resultats econòmics és un model d'èxit?

Una empresa que genera molts bene­fi­cis econòmics és real­ment un exem­ple d'èxit? Molts dels estu­dis econòmics que regei­xen actu­al­ment el nos­tre sis­tema democràtic situen en una posició equi­va­lent els resul­tats de ven­des milionàries de mol­tes cor­po­ra­ci­ons com un exem­ple de crei­xe­ment, xifres que sovint dei­xen de banda fac­tors essen­ci­als com ara la res­pon­sa­bi­li­tat de les grans empre­ses envers l'entorn i la satis­facció de les per­so­nes que hi tre­ba­llen.

Per què, ales­ho­res, no és pos­si­ble girar el sis­tema i par­lar “d'empre­ses d'èxit” per refe­rir-nos a aque­lles que actuen sota cri­te­ris ètics i que situen en una mateixa escala de valors l'èxit econòmic, però també el social i el medi­am­bi­en­tal? Aquesta és la base de l'ano­me­nada eco­no­mia del bé comú, el model que defensa l'eco­no­mista Chris­tian Fel­ber, que aquest dimarts va pre­sen­tar a Tar­ra­gona els cri­te­ris bàsics sobre els quals se sus­tenta el seu esquema econòmic, una teo­ria econòmica que s'agrupa en el lli­bre que duu aquest mateix títol i que li ha val­gut el res­pecte de la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal.

Segons Fel­ber, només les empre­ses que situen en el mateix nivell d'importància l'èxit econòmic i els bons resul­tats en aspec­tes essen­ci­als com són la soci­e­tat i l'entorn on es mouen poden con­si­de­rar-se real­ment models a seguir, tot i que tin­guin menys bene­fi­cis estric­tes. A més, aques­tes com­pa­nyies han de ser la clau de volta d'un nou sis­tema econòmic, però també polític, que situï a les per­so­nes com l'eix cen­tral de la presa de deci­si­ons, en detri­ment dels interes­ses d'uns pocs. “El gran pro­blema que tenim és que les deci­si­ons que ens afec­ten a tots les pre­nen uns pocs que tenen uns interes­sos deter­mi­nats”, sosté Hel­ber, que plan­teja la solució d'implan­tar una democràcia que “sigui real­ment sobi­rana per evi­tar aquesta situ­ació”. Les tesis de Hel­ber, que ja han tin­gut una gran accep­tació en diver­sos països i que ja seguei­xen algu­nes empre­ses, van ser l'eix de la xer­rada que aquest expert va pro­nun­ciar ahir a Tar­ra­gona, en el marc de les jor­na­des Con­ver­ses del Camp de Tar­ra­gona, que durant aquest dilluns i dimarts s'han dut a terme al para­nimf del semi­nari de Tar­ra­gona, orga­nit­za­des per la Fun­dació Pri­vada Mútua Cata­lana.

El context

L'eterna incertesa que atrapa el Camp de Tarragona

Agnès llorens

Sumant els prop de 380.000 habitants que integren les comarques que formen l'eix d'influència de les ciutats de Tarragona, Reus i Valls, l'anomenat Camp de Tarragona, és actualment la segona àrea metropolitana de Catalunya. Amb les xifres a la mà, la primera de les xerrades de les jornades Converses del Camp de Tarragona que s'han dut a terme durant un parell de dies va decidir mirar a l'interior del territori per tal de detectar-ne els punts febles i les debilitats que impedeixen assolir el lideratge que les comarques de Tarragona fa anys que cerquen en molts àmbits estratègics. El veredicte dels tres participants en la taula rodona sobre el territori -el catedràtic d'Economia Aplicada, Agustí Segarra; el catedràtic de Geografia i d'Anàlisi Regional, Josep Oliveras, i el doctor en economia i exdirector de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat a Tarragona, Joaquim Margalef, és clar: el Camp de Tarragona té la força econòmica, social i demogràfica, però li falta lideratge. Els tres experts van aferrar-se a les tesis de l'urbanisme clàssic i a la seva experiència en aquest camp per definir la situació actual per exposar una realitat a vegades incòmoda, com és el fet que moltes de les decisions estratègiques del territori sovint han estat dictades per agents externs i van posar sobre la taula la necessitat de definir un model estratègic real que s'ha de basar en el consens dels diferents governs reals per acabar amb la incertesa que, sovint, posa pals a les rodes als grans projectes de futur i creixement. La sessió, centrada en aspectes clau de futur de les comarques de Tarragona, pretenia reprendre l'esperit de les anomenades Converses de Salou, dutes a terme entre el 1964 i el 1970.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia