Motor

Si és diumenge, toca Alonso

L'asturià no té rival el dia de la cursa de casa, i Räikkönen continua sumant podis com aquell qui res

El desgast dels pneumàtics fa baixar Vettel del podi i enfonsa els Mercedes

Una cursa espectacular del principi al final

En un cam­pi­o­nat mar­cat per la importància de la gestió dels pneumàtics, els dos pilots que tre­uen més bona nota en aquesta assig­na­tura, Fer­nando Alonso (Fer­rari) i Kimi Räikkönen (Lotus), es van doc­to­rar ahir al Cir­cuit de Cata­lu­nya i van dei­xar amb un pam de nas Sebas­tian Vet­tel (Red Bull). L'ale­many encara és el líder del mun­dial, però té el fin­landès i l'asturià una mica més a prop en la clas­si­fi­cació.

La tàctica que van emprar Alonso i Räikkönen va ser total­ment dife­rent: qua­tre atu­ra­des per al pilot de Fer­rari i tres per al de Lotus (que sols va uti­lit­zar el com­post més dur en l'última tirada), però tots dos van dei­xar enrere Vet­tel, que ni tan sols va pujar al podi, ja que un Felipe Massa prou com­ba­tiu va alçar el segon Fer­rari des del novè lloc de la gra­e­lla (pena­lit­zat per haver des­tor­bat Web­ber dis­sabte) fins a la ter­cera plaça final.

Ritme espa­ter­rant

Fer­rari, doncs, va con­fir­mar una vegada més que la seva gran arma és que l'F138 per­met als seus pilots man­te­nir un ritme de cursa demo­li­dor sense car­re­gar-se els pneumàtics. Prou que ho sap Alonso, cons­ci­ent que en aquest aspecte deci­siu el gran rival dels homes de ver­mell no és el pro­digiós Red Bull d'Adrian Newey que Vet­tel sap con­duir amb mà ferma (que ho pre­gun­tin al seu com­pany Web­ber), sinó el Lotus de James Alli­son, l'home que tal vegada acabi ater­rant a Mara­ne­llo.

L'asturià, tot murri, ho va reconèixer en aca­bar la cursa: “No em sorprèn no haver vist Vet­tel dalt del podi; sabíem que Kimi era l'home més ràpid en ritme de cursa.”

Així doncs, la feina dels estra­tegs de Fer­rari era clara: el pilot a batre era l'home que els va donar el seu últim títol mun­dial, aquell any 2007 que a Mara­ne­llo ja veuen tan llunyà, de tan mal acos­tu­mats que estan pels èxits con­ti­nu­ats de l'època de Mic­hael Schu­mac­her.

Per fer-ho, Alonso va apos­tar per fer qua­tre atu­ra­des i mirar de des­ban­car el fin­landès fent ús de la com­bi­nació justa entre velo­ci­tat i gestió de les cober­tes. Per la seva banda, el de Lotus va jugar la carta de fer una atu­rada menys que els seus rivals direc­tes, la tàctica que li va donar el tri­omf en la pri­mera cita de l'any, a Mel­bourne. Aquesta vegada, però, la jugada va ser sufi­ci­ent per dei­xar enrere un Vet­tel en situ­ació “crítica” amb les rodes (com li va haver de dir el seu engi­nyer per la ràdio) i un Massa con­vençut que aviat tor­narà a gua­nyar, però no un Alonso que a mitja cursa ja sos­pi­tava que tenia la victòria a la but­xaca.

Fer­rari, doncs, té per la mà la gestió dels pneumàtics, però encara no ho veu prou clar. “No som els més ràpids a una volta”, va insis­tir Alonso, donant a enten­dre que encara no estan con­tents del tot.

Ales talla­des

Almenys Fer­rari té clar que el dia que convé córrer de veri­tat és diu­menge. Pot­ser con­vin­dria que algú ho digués als homes de Mer­ce­des, que, com es pre­veia, van pas­sar d'ocu­par la pri­mera línia de la gra­e­lla a sumar vuit min­sos punts per al sisè lloc de Nico Ros­berg.

El dal­ta­baix de Mer­ce­des era pre­vi­si­ble, però veure els Red Bull vola­dors quart i cinquè va sor­pren­dre fins i tot els homes de Mil­ton Key­nes. S'haurà de veure si es va trac­tar d'un epi­sodi aïllat o si més aviat asse­nyala un canvi de tendència en el cam­pi­o­nat.

Ate­ses les cir­cumstàncies, el líder del cam­pi­o­nat es va mos­trar “satis­fet” amb el quart lloc, tot i que ho va dir amb la boca petita. El pro­blema del Red Bull no és la velo­ci­tat pura, sinó alguna cosa molt més pro­saica: “El cotxe és prou ràpid, però fem alguna cosa amb els pneumàtics que fa que es des­gas­tin més.” Bé, el pri­mer pas per resol­dre un pro­blema és reconèixer-lo...

Un altre equip que s'haurà de gra­tar el cap és McLa­ren. Les peces estre­na­des a Mont­meló for­men part d'una evo­lució que no es veurà com­ple­tada fins d'aquí a tres cur­ses, però és que els cot­xes de Woking van aca­bar bara­llant-se pel vuitè lloc, una altra vegada superats per un Force India. Això sí, després de la lluita cos a cos a Bah­rain, ahir es va impo­sar el seny i des del mur de boxs van parar els peus a Ser­gio Pérez avi­sant-lo que no podia des­tros­sar les rodes mirant d'avançar Jen­son But­ton. Qui tin­gui ore­lles que hi senti...

Alonso en té, d'ore­lles, i tot cre­uant la meta a pas de via­nant va poder sen­tir el clam dels afi­ci­o­nats fer­ra­ris­tes que (gai­rebé) omplien el Cir­cuit de Cata­lu­nya. I tal vegada també els renecs de Vet­tel.

38
segons
va trigar Vettel a creuar la meta després que ho hagués fet Alonso. Gairebé mitja volta, cosa que il·lustra clarament la diferència de ritme que van mantenir en la cursa.

Mercedes, com els crancs

Per acabar així, potser no calia córrer tant dissabte. Mercedes sabia que Nico Rosberg i Lewis Hamilton difícilment podrien mantenir les posicions d'honor que ocupaven en la graella de sortida, però l'alemany va reconèixer que el que els va succeir ahir “no tenia explicació”. Si més no, Rosberg esperava millorar el cinquè lloc de Hamilton a Bahrain; a la pràctica, però, el màxim que van fer els Mercedes va ser contenir in extremis els Force India: Rosberg, el de Paul di Resta i Hamilton, el d'Adrian Sutil (aquests últims, fora dels punts). “Estic del tot perdut”, va admetre l'anglès. “No hem millorat gens amb la degradació”, hi va afegir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.