Opinió

Tribuna

Un llibre oblidat

“Els grans enemics de l'esquerra són la seva incapacitat per abraçar un projecte unitari de totes les esquerres i l'excés “revolucionari”, si més no verbal, que fa por a la classe mitjana.

Cap de set­mana a Lla­va­ne­res. En arri­bar a casa m'adono que he obli­dat a Bar­ce­lona els dos lli­bres que porto entre mans. Com omplir les hores? M'acosto a les pres­tat­ge­ries on jeuen, obli­dats, molts lli­bres que, per casu­a­li­tat o per designi, han que­dat rele­gats a una ubi­cació secundària. N'escu­llo un: Lo que han visto mis ojos. Crónicas de la España repu­bli­cana, d'Elena Ribera de la Souchère, amb pre­sen­tació de Juan Goy­ti­solo i pròleg de José-María Ridao.

De l'autora, nas­cuda l'any 1920 al si d'una família piri­nenca repar­tida als dos cos­tats de la ser­ra­lada, ens diu Juan Goy­ti­solo que cap espa­nyol jove no coneix avui el seu nom, però per a un gra­pat d'uni­ver­si­ta­ris de començaments dels cin­quanta, lec­tors fur­tius dels set­ma­na­ris i revis­tes fran­ce­sos d'esquerra, va ser un punt de referència obli­gat, ja que ningú com ella pres­tava atenció a una Espa­nya sumida en el silenci de la dic­ta­dura. Goy­ti­solo recorda a Coto vedado la seva pri­mera tro­bada i la des­criu com “una dona d'una qua­ran­tena d'anys, pàl·lida, prima i angu­losa, amb un sobri però ele­gant per­fil de meda­lla, por­tant un ajus­tat i adust ves­tit sas­tre amb camisa i cor­bata.” Des­taca el seu “lliu­ra­ment total i des­in­te­res­sat a la recu­pe­ració de la lli­ber­tat i la democràcia a Espa­nya”, el que li va fer estar en el punt de mira d'Anto­nio Juan Creix, el cap més temut la Bri­gada Política Social.

En el pròleg, José-María Ridao escriu que, com tants altres joves con­tem­po­ra­nis de la rebel·lió mili­tar con­tra la República, Elena de la Souchère va sen­tir que la seva obli­gació era venir a Espa­nya i fer front als rebels. I així ho va fer: va venir, va mirar, va veure i va enten­dre. Va enten­dre, en pri­mer lloc, que res, abso­lu­ta­ment res, podia jus­ti­fi­car les matan­ces per­pe­tra­des, i, en segon terme, que els extre­mis­tes d'un bàndol i de l'altre –“pre­to­ri­ans” i “revo­lu­ci­o­na­ris”, en expressió de l'autora– van aca­bar apro­pi­ant-se de la situ­ació. De manera que –en resum de Ridao– “una República democràtica (va ser) víctima d'una revolta mili­tar i, tot seguit, dels qui, aixe­cant la seva ban­dera, per­se­guien les seves pròpies fina­li­tats revo­lu­cionàries”, fins al punt que “la manera amb què es conduïen els dos con­ten­dents pro­por­ci­o­nava notícies pre­ci­o­ses per jus­ti­fi­car algu­nes deci­si­ons política­ment equi­vo­ca­des i moral­ment insos­te­ni­bles (de les potències democràtiques), com la no-inter­venció”.

 “L'ensor­ra­ment estruc­tu­ral (de l'Estat) –escriu De la Souchère– va donar via lliure a la violència a les dues zones (“roja” i “naci­o­nal”). Si ente­nem per “revo­lució” la inter­rupció de la lega­li­tat i el des­en­ca­de­na­ment del ter­ro­risme, les dues zones eren pre­ses de la “revo­lució”, que tenia el seu ori­gen en la revolta dels pre­to­ri­ans. Era la con­seqüència, no la causa, com en oca­si­ons s'ha pretès asse­gu­rar”. Davant la des­a­pa­rició de l'Estat, ja no hi va haver obs­ta­cle que con­tingués l'odi i les reven­ges per­so­nals. Mino­ries orga­nit­za­des –falan­gis­tes i car­lins per un bàndol, sin­di­ca­lis­tes de diver­ses tendències per l'altre– van impo­sar la seva auto­ri­tat a la majo­ria desor­ga­nit­zada, fins que va arri­bar l'etapa del ter­ror orga­nit­zat.

Molts anys després, en resu­mir i publi­car els seus records i idees sobre Espa­nya i la seva guerra, De la Souchère arriba –més enllà del revi­si­o­nisme i de la recu­pe­ració de la memòria històrica– a una con­clusió que pot resul­tar útil en l'actu­a­li­tat: sense l'enfon­sa­ment de l'Estat a les dues zones i la “revo­lució” sub­següent també a amb­dues, “la classe mit­jana no s'hau­ria adhe­rit a l'statu quo fran­quista per temor que tornés a sor­gir la violència”. I van ser “aquesta gran por de la classe mit­jana i la divisió de l'esquerra, els dos fona­ments del règim fran­quista”. De la qual cosa es desprèn que el fracàs de l'esquerra davant la dreta, en el seu pro­jecte de canvi, té sem­pre dues cau­ses prin­ci­pals. Una: la seva inca­pa­ci­tat per abraçar un pro­jecte uni­tari de totes les esquer­res. Dues: l'excés “revo­lu­ci­o­nari”, si més no ver­bal, que fa por a la classe mit­jana. És a dir, els grans ene­mics de l'esquerra són la desunió i l'excés.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia