Opinió

Tribuna

Thomas Mann i Alemanya

“Mann tingué tota la vida una relació tensa i conflictiva, d’amor i odi, de defensa i atac alhora, amb la nació que el va veure néixer

Tho­mas Mann nasqué a la ciu­tat lliure hanseàtica de Lübeck, que, amb el temps, va assu­mir per a ell el caràcter d’una “ciu­tat ideal” ins­pi­ra­dora d’una forma de vida: la d’una ciu­tat marítima plena de comer­ci­ants rela­ci­o­nats amb les altres ciu­tats de la Lliga Hanseàtica. Un món de bur­ge­sos –habi­tants d’una ciu­tat lliure– ante­rior a la Revo­lució Fran­cesa. A més de pertànyer a aquesta Ale­ma­nya oberta al mar, Mann des­cen­dia d’avant­pas­sats amb vocació ultra­ma­rina, un dels quals –el seu avi matern– va emi­grar al Bra­sil, hi va fer for­tuna, es va casar amb una bra­si­lera i va tenir una filla –Julia da Silva Bruhns–, mare de Tho­mas Mann. Amb aquest trets es per­fila la iden­ti­tat de Tho­mas Mann, escriu Euge­nio Trías a l’assaig que dedica a l’escrip­tor ale­many, de qui diu que repre­senta “la quinta essència de la vella Europa i, din­tre d’ella, de la vella Ale­ma­nya, els valors de la qual (...) recreà en les seves novel·les”.

Tho­mas Mann man­tingué tota la vida una relació d’amor-passió amb la nació que el va veure néixer, una relació tensa i con­flic­tiva, d’amor i odi, de defensa i atac alhora. Trías ho explica amb l’argu­ment que “Tho­mas Mann era ale­many, però no ho era del tot”. I, des d’aquesta pers­pec­tiva, no pogué enten­dre que “Ale­ma­nya, el país que l’havia reco­ne­gut com el seu escrip­tor pre­di­lecte a l’edat de vint-i-cinc anys, es posés en mans de Hit­ler, un his­trió de baixa estofa que havia sabut capi­ta­lit­zar per al mal totes les males arts, ben con­tras­ta­des per les bones, que havien anat cre­ant els romàntics i postromàntics, des de Scho­pen­ha­uer fins a Wag­ner i Nietz­sche”. Mann va con­tra­po­sar el roman­ti­cisme –i la seva expressió política naci­o­na­lista– a l’ideal huma­nista i uni­ver­sal que encarnà Goethe.

Goethe sig­ni­fica per a Mann –segons Trías– el veri­ta­ble model edu­ca­tiu de la nació ale­ma­nya i, per extensió, de la bur­ge­sia euro­pea, l’última versió històrica de l’ideal huma­nista ori­gi­nat en el Renai­xe­ment i carac­te­rit­zat per una visió cos­mo­po­lita i euro­pe­ista –Europa comu­ni­tat de valors i d’interes­sos–, així com pel seu rebuig del naci­o­na­lisme romàntic fona­men­tat en el culte a l’ori­gi­nari i tel·lúric, a les arrels medi­e­vals i als par­ti­cu­la­ris­mes de tota mena. No és estrany que, pen­sant així, Mann digués en un dels seus dis­cur­sos radiofònics con­tra Hit­ler que “men­tre el poble ale­many no reco­ne­gui que és un poble com qual­se­vol altre, amb les seves excel·lències, els seus defecte i les seves man­can­ces, no tro­barà el seu lloc en una soci­e­tat lliure i igual de les naci­ons”.

A l’entrada del seu diari cor­res­po­nent al 23 de juny de 1933 –l’any en què Hit­ler arribà al poder–, Mann escriu que a Ale­ma­nya regna una anar­quia que con­sis­teix en “l’imperi de la men­tida, de la negació de les con­tra­dic­ci­ons, de la xer­ra­meca estúpida i falsa, de la negació de l’existència d’una dic­ta­dura, suplan­tant-la per la locució ‘democràcia germànica’. Es diu que el govern desitja ‘enfon­sar les seves arrels en el poble’ (...) i, no obs­tant, es pro­clama el domini d’una ‘mino­ria selecta’. Tot és pro­hi­bit, aixa­fat, dis­solt”. Ara bé, com és pos­si­ble que sorgís un poder tan immens d’uns orígens tan insig­ni­fi­cants? La falta de seri­e­tat de tot ple­gat estava fora de dubte per a qui mirés sense pre­ju­di­cis. S’ha insis­tit que sense la com­pli­ci­tat de l’exèrcit i sense l’ajut de la gran indústria, Hit­ler no hau­ria arri­bat al poder. És dis­cu­ti­ble. L’exèrcit de la República de Wei­mar no tenia una política pròpia, no era “un estat din­tre d’un estat”. I tam­poc les grans indústries tenien una línia política: dels dotze com­po­nents de la gran patro­nal, tan sols el baró Thys­sen era par­ti­dari de Hit­ler.

El des­as­tre va ser pos­si­ble perquè una soci­e­tat mar­cada per la der­rota mili­tar, les san­ci­ons impo­sa­des pel Trac­tat de Ver­sa­lles, una inflació mons­tru­osa i un atur insu­por­ta­ble va ser segres­tada per un tipus deli­rant i una colla d’arre­ple­gats, que van des­per­tar en ella el seu dimoni fami­liar: un naci­o­na­lisme des­cor­dat i etni­cista, expressió política del pit­jor roman­ti­cisme. Golo Mann, fill de Tho­mas, ho explica amb detall a les seves memòries, Una joven­tut ale­ma­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia