Opinió

De reüll

Art robat, encara

El Louvre omple dues sales amb 31 obres saquejades pels nazis

El Museu del Louvre ha obert al públic dues sales amb 31 obres que van ser saque­ja­des pels nazis als jueus amb la intenció que els seus des­cen­dents les iden­ti­fi­quin i les recla­min. És un bon gest, però a ningú se li escapa que arriba tard i que s’hau­ria pogut fer millor (la mos­tra s’ha ubi­cat en uns espais secun­da­ris, poc indi­cats i sense cap gràcia estètica, només és una acu­mu­lació de qua­dres). Pen­sar que set dècades després d’aque­lla usur­pació mas­siva de béns artístics (100.000 a tot França) apa­rei­xe­ran com per art de màgia els hereus de les vícti­mes és ser força il·lús. O jugar amb la il·lusió de la gent, molt pit­jor. No només perquè molts no deuen ni saber que els seus avant­pas­sats van atre­so­rar aquests objec­tes sinó perquè, si ho saben, els requi­sits per poder-los recu­pe­rar són d’una enorme com­ple­xi­tat: han d’apor­tar alguna prova en forma de fac­tura, inven­tari o foto­gra­fia. ¿No seria més honest que l’Estat francès es bolqués en la recerca dels pos­si­bles fami­li­ars i així, amb una acti­tud activa, sí que demos­tra­ria que té un interès real a repa­rar-los la memòria, a part de les seves per­ti­nen­ces? França, i Europa en gene­ral, seguei­xen tenint un pro­blema amb l’art robat pels nazis. Al Louvre n’hi ha unes quan­tes més, de pin­tu­res d’ori­gen fosc. Prop de 2.000, de les quals 75, les millors, estan inte­gra­des en les seves col·lec­ci­ons per­ma­nents amb una trista car­tel·la que en lle­tra petita diu: es busca pro­pi­e­tari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia