Opinió

Tribuna

Orígens

Algú la inventa cada dos per tres, la sopa d’all: solu­ci­ons que es pre­sen­ten com a inno­va­do­res, que pro­po­sen des­mar­car-se de la direcció que ha pres el món. Ara que aquest món es dibuixa com un con­junt de metròpolis caòtiques, algu­nes ciu­tats que han par­ti­ci­pat de la febre cons­truc­tora de grans superfícies i de pisos allu­nyats dels nuclis urbans volen enfor­tir els bar­ris i, qui sap si, començar a pre­ser­var el petit comerç. En bona hora. A risc d’equi­vo­car-me ima­gino que, si hagues­sin d’esco­llir, molts ciu­ta­dans pre­fe­ri­rien viure en una gran ciu­tat i no pas en un poble, per la diver­si­tat d’oferta comer­cial i la lli­ber­tat de movi­ment, tot i els pro­ble­mes de cir­cu­lació viària. Aquest no és el meu cas: m’agra­den els pobles i les viles que encara tenen ànima, que no s’han trans­for­mat en bar­ri­a­des des­con­nec­ta­des dels cen­tres, ni tam­poc en nuclis reto­cats, en apa­ra­dors per ser admi­rats per turis­tes de cap de set­mana. Per això em pre­o­cupa el dego­teig de deser­ci­ons que es pro­du­eix entre la page­sia. Sobre­tot quan els page­sos són joves amb pro­jec­tes que aca­ben ple­gant per la impos­si­bi­li­tat de fer front a la com­petència des­lle­ial amb què actuen les grans cade­nes ali­mentàries, que paguen –i venen– pro­duc­tes de la terra per sota del cost de pro­ducció. Fa mal cons­ta­tar que, men­tre que algu­nes empre­ses impor­tants del sec­tor de l’ali­men­tació com­pren pro­pi­e­tats per crear grans explo­ta­ci­ons, molts page­sos aban­do­nin la terra. Per con­tra, el negoci del camp es dis­para i es con­cen­tra la pro­pi­e­tat i la pro­ducció.

Lle­geixo que cada set­mana més de qua­tre peti­tes empre­ses agrícoles pas­sen a ser ges­ti­o­na­des per soci­e­tats mer­can­tils. No soc capaç de veure els avan­tat­ges que aquest procés segu­ra­ment té, però és evi­dent que es per­den mol­tes peti­tes explo­ta­ci­ons. Pro­ba­ble­ment la mer­can­ti­lit­zació de l’agri­cul­tura farà moure més gent dels pobles a les ciu­tats i con­ti­nuarà fent can­viar els sis­te­mes de pro­ducció. Pot ser que cada vegada ens costi més tro­bar fruita i ver­dura de qua­li­tat o pro­duc­tes agrícoles i rama­ders ela­bo­rats a la manera tra­di­ci­o­nal. I con­ti­nu­a­ran aug­men­tant les impor­ta­ci­ons de pro­duc­tes que es podrien cul­ti­var aquí, amb el sobre­cost ecològic que això implica. En aquest sen­tit, encara hi ha molta desin­for­mació entre els con­su­mi­dors. Vivim envol­tats d’anun­cis d’empre­ses que asse­gu­ren ven­dre pro­duc­tes en “ori­gen” o que fan one­jar la ban­dera “sense inter­me­di­a­ris” i la fan exten­siva a tots els pro­duc­tes que venen i que, en rea­li­tat, com­pren majo­ritària­ment al gran hort de Mer­ca­barna. Els con­su­mi­dors ho sos­pi­tem, però al final ens pot la como­di­tat i l’auto­en­gany. Tan­ma­teix, vull creure en l’aposta que algu­nes ciu­tats han fet per poten­ciar els horts urbans o en la volun­tat de millo­rar els bar­ris, que comen­tava al prin­cipi d’aquest arti­cle. Els bar­ris con­fi­gu­ren les artèries vitals de les grans ciu­tats. Quan se sent cohe­si­o­nada, la gent –vin­gui d’on vin­gui– pot fer noves arrels al lloc on ha de viure. I con­ti­nuo pen­sant que les grans ciu­tats han de començar a mirar cap al camp no pas com qui mira un parc temàtic sinó com qui retorna a casa, perquè el sen­tit d’arre­la­ment és essen­cial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia