Opinió

Tribuna

Literatura tatuatge

“En la literatura del jo, el jo ja no és sinó una pell, on s’hi tatuen paraules que són imatges més que no pas significats

Un dels lli­bres més venuts per Sant Jordi va ser Piel de letra, de Laura Esca­nes. En aquesta obra, l’autora aplega diver­ses pro­ses i refle­xi­ons sobre la seva vida. L’interès del lli­bre rau en el fet que s’hi pot detec­tar una vari­ació de les típiques fórmu­les dels lli­bres mediàtics. Per enten­dre’ns, Martí Giro­nell o Antoni Bas­sas, dos dels autors més venuts en català, fan lite­ra­tura o assaig mediàtics en la mesura que tenen la intenció de comu­ni­car una història amb una certa coherència i clare­dat. Ja se sap que la lite­ra­tura i el pen­sa­ment no són això. És a dir, no són for­mes de trans­missió de con­tin­guts ni d’infor­mació, sinó que, a través de tota mena de jocs for­mals i con­cep­tu­als, volen jus­ta­ment inter­rom­pre la comu­ni­cació per mos­trar, no pas allò que passa, sinó més aviat allò que no és ni s’esdevé. Són llen­guatge que s’escriu a si mateix, des­a­co­blat del món.

Ara bé, en Esca­nes ja ni tan sols no hi ha la volun­tat de comu­ni­cació dels lli­bres mediàtics. En la seva lite­ra­tura del jo, el jo ja no és sinó un cos, una pell, on s’hi tatuen parau­les que són imat­ges més que no pas sig­ni­fi­cats. Esca­nes escriu fra­ses com ara: “ Y da igual cuántas veces me haya caído. Por mucho que intente cam­bi­arlo. Por mucho que me impul­sen. Voy a mi ritmo”. O a un “” li diu que “eres”: “La luz en la oscu­ri­dad”; “El pri­mer baño del verano” o “La pala­bra amor en un corazón”.

Aques­tes fra­ses-tatu­atge, doncs, són un exem­ple per­fecte de la reducció de la sub­jec­ti­vi­tat al cos. El sub­jecte modern es basava en la for­mació d’una volun­tat autònoma i un espe­rit crític (el famós Bil­dung ale­many), de manera que la cons­trucció de la sub­jec­ti­vi­tat repre­sen­tava un pro­jecte d’alli­be­ra­ment a través de l’edu­cació, i sobre­tot l’edu­cació estètica, i de l’auto­consciència col·lec­tiva.

Però amb l’escrip­tura d’Esca­nes passa el mateix que amb els tatu­at­ges. Davant d’aquests tex­tos con­ver­tits en imatge per fer visi­ble un cos, ja no hi ha pos­si­bi­li­tat d’esta­blir cap distància crítica ni cap experiència de desa­li­e­nació. Per tant, si l’ope­ració de l’escrip­tura mediàtica con­sis­teix a orga­nit­zar de manera eficaç sèries de clixés i de tòpics que mono­po­lit­zen el sen­tit del text, aquí ens tro­bem que els clixés i els tòpics s’ins­cri­uen sobre el paper de la mateixa manera aleatòria amb què es dis­tri­bu­ei­xen tatu­at­ges al vol­tant d’un cos. Al pròleg, el marit d’Esca­nes, Risto Mejide, fa un intent des­es­pe­rat de recu­pe­rar un sub­jecte sota la pell i per això diu que “la piel envu­elve la idea de uno mismo”. Però aquest intent cer­ti­fica que el mateix sub­jecte o idea d’un mateix s’han con­ver­tit per a molta gent com Esca­nes en un altre tatu­atge dels seus cos­sos magmàtics fets de pell, parau­les, imatge i mer­ca­de­ria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia