Opinió

Tribuna

Institucions i poble organitzat

“La discussió estratègica a l’ANC exigia triar entre l’autonomia del moviment popular o la seva subordinació a la política institucional

A mit­jan 2014, uns mesos abans que se celebrés la con­sulta del 9-N, l’equi­li­bri entre l’auto­no­mia del movi­ment popu­lar cap a la inde­pendència i les ins­ti­tu­ci­ons era una qüestió clau que van reco­llir els qua­tre esce­na­ris dis­se­nyats per la II assem­blea gene­ral de l’ANC a Tar­ra­gona (abril).

En els dos pri­mers esce­na­ris: a) el referèndum es faria de forma més o menys tole­rada i amb esta­bi­li­tat i fia­bi­li­tat sufi­ci­ents; b) el referèndum es faria amb l’opo­sició total de l’Estat: no tot­hom podria exer­cir el dret de vot en con­di­ci­ons habi­tu­als dins un procés elec­to­ral nor­mal. En tots dos esce­na­ris, es trac­tava de dur a terme un referèndum vin­cu­lant i, arri­bat el cas, uni­la­te­ral. Que es fes o no, depe­nia de la ini­ci­a­tiva del poble auto­or­ga­nit­zat a través de les seves orga­nit­za­ci­ons (ANC, enti­tats cíviques i cul­tu­rals, sin­di­cats, etc). En aquest supòsit, l’equi­li­bri es decan­tava per l’auto­no­mia del movi­ment popu­lar cap a la inde­pendència a través de la mobi­lit­zació directa i l’auto­or­ga­nit­zació.

En els altres dos esce­na­ris: c) el govern de la Gene­ra­li­tat con­si­de­rava que no es podia cele­brar el referèndum, perquè la situ­ació no ho per­me­tia i no hi havia el clima de lli­ber­tat ni les garan­ties sufi­ci­ents; d) la con­sulta no es feia perquè la Gene­ra­li­tat havia estat política­ment i jurídica­ment inter­vin­guda per l’Estat espa­nyol. Segons aquests esce­na­ris, el movi­ment popu­lar cap a la inde­pendència per­dria la ini­ci­a­tiva en favor de les ins­ti­tu­ci­ons. En el cas c), adme­tent unes elec­ci­ons anti­ci­pa­des, amb caràcter de ple­bis­citàries, en subs­ti­tució de l’expressió directa del poble, i en un marc juri­di­co­polític ema­nat de la lega­li­tat espa­nyola. En el cas d), con­fi­ant la decla­ració uni­la­te­ral d’inde­pendència als repre­sen­tants democràtics de la majo­ria incon­tes­ta­ble dels ciu­ta­dans cata­lans (Assem­blea de càrrecs elec­tes: dipu­tats del Par­la­ment dis­solt o no, dipu­tats cata­lans al Congrés espa­nyol i alcal­des de muni­ci­pis que dona­ven suport al procés). L’equi­li­bri es des­plaçaria, doncs, cap a les ins­ti­tu­ci­ons, men­tre el poble mobi­lit­zat i auto­or­ga­nit­zat per­dria pis­to­nada.

La dis­cussió estratègica d’aquell full de ruta de l’ANC exi­gia triar entre l’auto­no­mia del movi­ment popu­lar cap a la inde­pendència o la seva sub­or­di­nació a la política ins­ti­tu­ci­o­nal. Una política d’uni­tat per la base s’hau­ria de decan­tar per la pri­mera línia, que impli­cava de fet la insu­bor­di­nació política res­pecte a la lega­li­tat espa­nyola en defensa del dret a l’auto­de­ter­mi­nació. Aquesta línia hau­ria desem­bo­cat, sens dubte, en una crisi del sis­tema de par­tits del Prin­ci­pat i amb les posi­ci­ons intermèdies força min­va­des. Final­ment, la pre­si­denta de l’ANC, així com la d’Òmnium, van entrar a for­mar part de les llis­tes de Junts pel Sí a les elec­ci­ons de 2015, i l’equi­li­bri es va decan­tar, defi­ni­ti­va­ment, per les ins­ti­tu­ci­ons.

Un apar­tat sig­ni­fi­ca­tiu que no abor­dava l’ANC era el de Països Cata­lans. En el fons, era una acti­tud cohe­rent amb els esce­na­ris esmen­tats, que depe­nien més que no sem­bla de la posició espa­nyola. La intro­ducció de c) i d) impli­cava que, d’entrada, admetíem que la sor­tida lògica a la nega­tiva espa­nyola de fer referèndums no pas­sava per la insu­bor­di­nació política del poble orga­nit­zat. Aquests esce­na­ris ens sub­or­di­na­ven, doncs, tant a la lega­li­tat espa­nyola com a la tàctica dels par­tits del Par­la­ment català, repa­ta­nis a l’hora de dei­xar a mans del poble la ini­ci­a­tiva real del procés. Con­seqüent­ment, tant l’ANC com les ins­ti­tu­ci­ons con­si­de­ra­ven, implícita­ment, que la situ­ació de la resta dels Països Cata­lans queia dins la lega­li­tat espa­nyola i que ja se les apa­nya­rien amb ella.

Aquesta posició igno­rava que l’estratègia espa­nyola era –és– una de sola res­pecte a la nació cata­lana, amb el tema del geno­cidi lingüístic com a clau de volta: el que estava pas­sant a les Illes, al País Valencià i a la Franja era l’avís –de te fabula nar­ra­tur– del que ja estava començant a cre­mar al Prin­ci­pat amb el tema del cas­tellà a les esco­les. I aquesta postura de l’estruç feia témer feble­ses tàcti­ques que podien aca­bar en ren­di­ci­ons estratègiques, com la mort de la llen­gua, deci­dida “democràtica­ment” des de les noves ins­ti­tu­ci­ons “inde­pen­dents” per evi­tar la “frac­tura social”. D’altra banda, aquesta posició igno­rava que les llui­tes per la llen­gua i l’escola que s’esta­ven pro­duint a tota la nació no eren pas –no són pas– mos­tres d’una resistència ultran­cera, sinó exem­ples de mobi­lit­zació i auto­or­ga­nit­zació, que, en els seus jus­tos ter­mes, eren tant o més impor­tants que la de la via prin­ci­pa­tina. Vul­guis que no, encara hi som, en aquesta línia tren­cada de clau­di­ca­ci­ons més o menys dia­lo­ga­des.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia