Opinió

LA GALERIA

Alabau, tan natural

Eudald Alabau fa més de cinquanta anys que viu en una Natura feta raó. Hi viu des de la seva condició d’ésser humà

Ahir vaig xiu­lar una sar­su­ela al gerani de casa, però res, tu, com si sentís ploure. Deu ser que, després del mun­tatge d’Euge­nio Ampu­dia al Liceu, les plan­tes s’han tor­nat melòmanes i, a més, dema­nen eti­queta... Ve a tomb, això, perquè diria que amb el famós Con­cert per al biocè (reducció mediàtica i poca-solta del pen­sa­ment artístic de Pere­jaume) Ampu­dia va fer una sobre­ac­tu­ació. Sí, és clar, el sim­bo­lisme de la idea haurà agra­dat molt als ciu­ta­dans (gene­ral­ment urba­ni­tes) entes­tats a dia­lo­gar amb els gos­sos, els par­dals, els ficus i les magnòlies. Dia­lo­gar, sí, però sense pen­sar-hi. Ai, logos, qui t’ha vist i qui et veu! Més haurà agra­dat encara a aquells altres que fins i tot rene­guen de la con­dició humana perquè vol­drien un retorn a un pla­neta sense ells. Doncs em sem­bla que no és això... D’acos­ta­ments a la Natura a través de l’art o de la lite­ra­tura sem­pre n’hi ha hagut. Rovira i Vir­gili, per exem­ple, va escriure un lli­bret deliciós titu­lat Tea­tre de la Natura, en què adver­teix en el preàmbul que aquesta no es pot des­criure sepa­rada de l’home, vista com si ell no existís, perquè “la Natura del meu tea­tre és huma­nit­zada men­tal­ment (...) La pura visió objec­tiva del món extern no exis­teix”. De fet, no cal que remun­tem tan enllà. Aquí tenim un cas ben actual: el ripollès Eudald Ala­bau fa més de cin­quanta anys que viu en una Natura feta raó. Hi viu des de la seva con­dició d’ésser humà. Però no retorna ell a la primària con­dició de cri­a­tura sor­gida de l’humus, sinó que porta aquest humus informe a un estadi supe­rior de la cre­ació i de la cre­a­ti­vi­tat. Ala­bau, expro­fes­sor de l’Escola d’Art de Vic (https://​eud​alda​laba​u.​wordpress.​com/), fa que la Natura actuï, no que s’asse­gui pas­si­va­ment a una butaca i que entomi Puc­cini. Una glaçada li ser­veix perquè el gel canviï de ros­tre, el par­terre d’un veí li és una ocasió per aga­far la sega­dora i can­viar-li el ves­tit llis per un de geo­me­tries. Si este­sen arbres a una ribera, ell ja farà que els troncs morts revis­co­lin en ale­gre core­o­gra­fia. Eudald Ala­bau, l’artista dels moments efímers i inten­sos perquè també és efímera la seva vani­tat i intensa la volun­tat de no sobre­ac­tuar. Ala­bau, veri­ta­ble aliat de la Natura, d’entrada l’huma­nitza, després la fa pujar a un esce­nari i es regala per a ell sol la pri­mera funció. És ales­ho­res quan, asse­gut a la pla­tea del seu món ripollès, tot el regne ani­mal, vege­tal i mine­ral li canta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia