Opinió

Tribuna

La identitat nacional

“Les autoritats dels altres estats de la Unió també desenvolupen, i tal vegada de forma més nítida que Espanya, un discurs sobre la seva identitat nacional

La Unió Euro­pea es tren­carà abans de posar en risc els estats nació que en for­men part. Tant el dret euro­peu com la majo­ria de drets cons­ti­tu­ci­o­nals d’aquests estats reco­nei­xen una fórmula per defi­nir aquesta essència que les polítiques de les ins­ti­tu­ci­ons con­ti­nen­tals no poden infrin­gir: és allò que s’iden­ti­fica com la iden­ti­tat naci­o­nal (o cons­ti­tu­ci­o­nal) dels estats mem­bres de la UE i que even­tu­al­ment habi­li­ta­ria les seves auto­ri­tats a no apli­car el dret euro­peu per con­si­de­rar que aquest ha anat més enllà de les com­petències trans­fe­ri­des.

Els esde­ve­ni­ments asso­ci­ats al procés d’inde­pendència de Cata­lu­nya sem­blen haver demos­trat que per a l’Estat espa­nyol la defensa de la uni­tat naci­o­nal és un com­po­nent prin­ci­pal de la seva iden­ti­tat naci­o­nal. De fet, aquesta carac­terística ja es va per­ce­bre molt abans de l’inici del procés català, i fou quan durant l’ela­bo­ració de l’ano­me­nat Trac­tat que Esta­bleix una Cons­ti­tució per a Europa, l’ales­ho­res pre­si­dent del govern Espa­nyol, José María Aznar, va acon­se­guir que en el trac­tat s’incor­porés l’esment a la “inte­gri­tat ter­ri­to­rial” com un dels ele­ments d’aquesta iden­ti­tat naci­o­nal que el dret de la Unió havia de res­pec­tar (una regu­lació que poste­ri­or­ment es va man­te­nir en el vigent Trac­tat d’Unió Euro­pea).

Però les auto­ri­tats dels altres estats de la Unió també desen­vo­lu­pen, i tal vegada de forma més nítida que Espa­nya, un dis­curs sobre la seva iden­ti­tat naci­o­nal que per­meti blo­car una política de la Unió que ells ente­nen per­ju­di­cial per als aspec­tes estruc­tu­rals de la seva con­fi­gu­ració com a nació. Un dels casos més noto­ris dels dar­rers temps l’hem vis­cut, en plena pandèmia, amb la decisió del maig del 2019 del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal Fede­ral Ale­many que rebut­java la cons­ti­tu­ci­o­na­li­tat del pro­grama de com­pra de bons dut a terme pel Banc Cen­tral Euro­peu en època de Mario Draghi. El TC ale­many va enten­dre que aquests meca­nis­mes havien estat dic­tats més enllà de l’àmbit de com­petències de les ins­ti­tu­ci­ons de la Unió i vio­la­ven aspec­tes essen­ci­als en matèria de fis­ca­li­tat i de drets polítics de par­ti­ci­pació que for­men part de la “iden­ti­tat cons­ti­tu­ci­o­nal” ale­ma­nya. En defi­ni­tiva, doncs, la defensa per part de l’apa­rell de l’Estat espa­nyol de la inte­gri­tat ter­ri­to­rial esta­tal seria l’equi­va­lent a la defensa per part de l’apa­rell de l’estat ale­many (amb el seu TC al cap­da­vant) dels interes­sos dels seus estal­vi­a­dors i del man­te­ni­ment de la com­pe­ti­ti­vi­tat de les seves empre­ses que es con­si­dera que cons­ti­tu­ei­xen la pedra angu­lar de l’espai de pros­pe­ri­tat i benes­tar creat a la República Fede­ral.

Això ho subrat­llo perquè l’entu­si­asme que la set­mana pas­sada es va esten­dre sobre l’acord per la cre­ació d’un fons d’ajuts per a la recons­trucció econòmica (i, en par­ti­cu­lar, per accep­tar que les ins­ti­tu­ci­ons de la Unió eme­tin deute comú que es des­tini a sub­ven­ci­o­nar els estats mem­bres a fons per­dut) ha de mode­rar-se par­tint dels ante­ce­dents que he expli­cat sobre Ale­ma­nya.

A diferència d’allò que havia succeït durant la crisi ante­rior, en la recent nego­ci­ació Ale­ma­nya no es va arren­gle­rar amb els estats del nord i del cen­tre d’Europa com ara els Països Bai­xos, Suècia, Dina­marca o Àustria, que rebut­ja­ven qual­se­vol fórmula de mutu­a­lit­zació del deute. Més aviat la can­ce­llera Merkel es va eri­gir com la figura deci­siva per con­cre­tar aquest ajut. Però no es pot des­car­tar que, mal­grat l’acció del govern de la República Fede­ral, el deep state ale­many regit per una inter­pre­tació inte­grista dels seus interes­sos naci­o­nals freni tota l’ope­ració. Això també tenint pre­sent que els ano­me­nats estats “fru­gals” podrien aca­bar mar­xant de la Unió si l’apli­cació dels ajuts no satisfés les seves exigències. Al cap­da­vall, el dar­rer estat que va forçar una reducció en la seva apor­tació al pres­su­post comu­ni­tari tot amenaçant amb la rup­tura fou el Regne Unit, que s’ha reti­rat de la Unió enguany.

La Unió ha sal­vat una pilota de par­tit, però la pri­ma­cia de les ambi­ci­ons naci­o­nals és pos­si­ble que acabi per pro­pi­ciar una frac­tura encara més pro­funda, i a Cata­lu­nya hem d’estar pre­pa­rats per si arriba el pit­jor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia