Opinió

Tribuna

Possessions

“I quan tot és ple de tu i dels teus records, possessions que has anat acumulant al llarg dels anys, tota una vida, arriba el temps de buidar-ho tot

Una de les pàgines que m’ha impres­si­o­nat més –la recordo per sobre de les altres lec­tu­res, al llarg dels anys i a pesar de la meva memòria, que cada dia és més prima– és la del lli­bre La invenció de la soli­tud, de Paul Aus­ter, una reflexió molt emo­ci­o­nant sobre la pater­ni­tat i la mort: el pare de l’autor acaba de morir i, bui­dant-li el pis, en un calaix de la tau­leta de nit hi troba, entre altres peti­te­ses, uns pre­ser­va­tius, cosa que el porta a refle­xi­o­nar sobre la sexu­a­li­tat dels pares, que sem­pre és un tema que voldríem pas­sar per alt. Em quedo amb la idea de l’escrip­tor reme­nant pres­tat­ge­ries, arma­ris i capses, i bus­cant-hi el seu pare, que segu­ra­ment no conei­xia prou, perquè sem­pre és més fàcil esti­mar els pares que saber com són.

Quan prens pos­sessió d’un lloc tens tendència a omplir-lo. M’ima­gino els nos­tres avant­pas­sats des­co­brint una cova arre­ce­rada i posant-hi de seguida un parell de troncs i unes pells de mamut. Fins i tot un espai tan imper­so­nal com la taula de l’ofi­cina, enmig de vint tau­les més, de seguida la per­so­na­lit­zes amb una plan­teta, l’ampo­lla d’aigua de dis­seny, d’acer ino­xi­da­ble, i un parell de fotos. En gene­ral, el buit, com el silenci, fa ver­ti­gen. Des­pen­dre’t de coses costa molt. Guar­dem roba i estris que fa anys que no ser­vei­xen per si de cas, un “per si de cas” que molt poques vega­des arriba.

La vida, doncs, es con­ver­teix també en un omplir i bui­dar llocs a mesura que pas­sen els anys. Com podria dir l’Ecle­si­astès, hi ha un temps per omplir i un temps per bui­dar. Pri­mer ho omplim tot i a través dels objec­tes diem: soc aquí i això és meu, i soc així i aques­tes són les coses que m’agra­den. I quan tot és ple de tu i dels teus records, pos­ses­si­ons que has anat acu­mu­lant al llarg dels anys, tota una vida, arriba el temps de bui­dar-ho tot. Però així com ho hem omplert nosal­tres matei­xos, en un període de pui­xança i de lli­ber­tat, segons el nos­tre gust i expec­ta­ti­ves i amb la il·lusió de començar, el tre­ball de bui­dar-te l’espai te’l fan els qui et venen al dar­rere. Els pro­ta­go­nis­tes de la meva última novel·la bui­den dos pisos, en un tres i no res i sense gaire mira­ments, i quan ho tenen tot reco­llit fan venir una empresa que s’ho endú tot, tan­quen la porta i fa la sen­sació que no hi pen­sen més. Només el net, jove i sen­ti­men­tal, demana per que­dar-se un toca­dis­cos de l’àvia; les plan­tes se les endú la veïna del replà.

La nit de cap d’any sopava amb la meva mitja bom­bo­lla, i vam posar una espelma al mig de la taula, que vam haver d’encen­dre un parell de vega­des perquè el ble era massa curt. L’espal­matòria era una peça de pedra tosca negra que vam com­prar fa trenta anys a Car­cas­sona, perquè ens va agra­dar molt, i per tenir un record del viatge. Ara bé: ¿la peça és real­ment bonica? Sense el paper sen­ti­men­tal que per a nosal­tres dos l’embol­ca­lla, ¿és una peça nota­ble? Si els nos­tres des­cen­dents no saben quin sig­ni­fi­cat emo­ci­o­nal tenia per a nosal­tres –perquè els fills, en el fons, mai no sabem gaire res dels pares–, quan arribi l’hora que ens bui­din la casa, ¿serà un objecte que valo­ra­ran i vol­dran tenir a casa seva o pas­sarà direc­ta­ment a engrui­xir la pila d’objec­tes que s’endurà el bui­da­dor de pisos de torn? I qui diu espal­matòria diu aquell qua­dre, una ploma, la butaca. Com que m’agrada ima­gi­nar-me esce­nes, ara mateix en veig una: d’aquí a molts anys, en alguna parada d’anti­gui­tats, el fill o la filla veuen una peça sem­blant –o pot­ser serà la mateixa– i diuen a la seva pare­lla, que no ens ha cone­gut: mira, quina gràcia, a casa els pares teníem una cosa (sic) com aquesta!

Força per­so­nes que han estat ingres­sa­des per la Covid, per­so­nes a qui encara els que­da­ven molts anys de vida activa, han mort a l’UCI i no han tor­nat a casa. Aquesta és segu­ra­ment la gran tragèdia del virus, el perill de mort, la malal­tia tan greu com impen­sada que com­porta. Penso en tots els objec­tes que han dei­xat, que no faran ser­vir més, que no veu­ran més, que no toca­ran més. Esti­mar els objec­tes que un altre ha esti­mat, i fer-se’n càrrec, és també una prova d’amor i de res­pecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia