Opinió

A la tres

Una de peatges

“El greuge que ha patit Catalunya durant anys ha estat tan bèstia que qualsevol decisió serà mal vista

Tant si con­du­ei­xen com no, vostès, tots, paga­ran un peatge per cir­cu­lar per la C-15 entre Vila­franca del Penedès i Vila­nova i la Geltrú fins l’any 2042; i per cir­cu­lar per l’eix trans­ver­sal des­do­blat, fins el 2040; i per cir­cu­lar per la C-17 entre Vic i Ripoll, fins el 2038; i per anar de Maçanet a Platja d’Aro per la C-35, de Reus a Alco­ver per la C-14 o de Man­resa a Berga per la C-16, fins el 2038. I, repe­teixo, això ho paga­ran, mit­jançant els impos­tos via pres­su­pos­tos de la Gene­ra­li­tat, tant si fan aques­tes rutes en cotxe com si les fan, pagant el bit­llet, amb trans­port públic, com si es que­den asse­guts al sofà de casa. I aquest no és un paràgraf de demagògia barata, ja que no cri­tico pas que, en un moment en què la caixa era buida del tot (com gai­rebé sem­pre gràcies, en gran part, a l’espoli per­ma­nent que patim), el govern català, del tri­par­tit, optés per cer­car una solució per afron­tar unes obres que eren ja ina­jor­na­bles i que han permès millo­rar la segu­re­tat d’aques­tes vies, evi­tant acci­dents, i donar una gran vita­li­tat econòmica a alguns ter­ri­to­ris. Recor­dar aquest fet obe­eix només a un intent de fer veure que en el tema dels peat­ges no hi ha només blanc o negre.

És una obvi­e­tat que les auto­vies i les auto­pis­tes neces­si­ten, jus­ta­ment perquè com­plei­xin la seva missió amb segu­re­tat, un man­te­ni­ment i que aquest val uns diners, i no pocs. Aquests diners es poden pagar via impos­tos, si sur­ten dels pres­su­pos­tos públics, o es poden pagar en vir­tut de l’ús que se’n faci. I aquesta és la mare dels ous. Una altra cosa és la casu­a­li­tat que just quan aca­ben els peat­ges cata­lans, els que han pagat la festa del man­te­ni­ment arreu de l’Estat, sor­geixi la idea de fer pagar per l’ús, una idea, per cert, que fa molts anys que defensa la Gene­ra­li­tat i que sem­pre s’ha tro­bat una porta als mor­ros per part de l’exe­cu­tiu espa­nyol de torn. El greuge que ha patit Cata­lu­nya en aquest aspecte ha estat tan gran que cos­tarà moltíssim fer peda­go­gia sobre quina és la millor manera de man­te­nir unes car­re­te­res en con­di­ci­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia