Opinió

Tribuna

La contracultura. Nostàlgia i reflexió

“És recordar el passat amb un somriure, un somriure que potser s’estronca quan arribes a la conclusió que hem perdut bona part de les moltes llibertats que ens va costar tant assolir

Fins al 28 de novem­bre encara es pot visi­tar al Palau Robert la mos­tra L’under­ground i la con­tra­cul­tura a la Cata­lu­nya dels 70: un reco­nei­xe­ment, i gosa­ria afir­mar que és una d’aque­lles mos­tres de visita obli­gatòria, sigui quina sigui la teva edat. La gent que va viure aquells anys tindrà una mera­ve­llosa opor­tu­ni­tat d’arre­bos­sar-se de nostàlgia, i els més joves, tal com diu el poeta Paco Fanés, sabran què feien els seus pares i avis pels car­rers i les pla­ces de Cata­lu­nya.

Els cura­dors prin­ci­pals de la mos­tra són Pepe Ribas, el mític res­pon­sa­ble de la no menys mítica revista Ajo­blanco, i Josep Maria Canti Casa­no­vas, acti­vista lli­ber­tari i res­pon­sa­ble de La Web Sense Nom.

Cir­cu­lar per l’inte­rior de l’expo­sició pro­du­eix dues sen­sa­ci­ons inten­ses i con­tra­po­sa­des. La pri­mera és, sens dubte, la nostàlgia. L’Estat espa­nyol s’alli­bera per fi del jou directe del dic­ta­dor, l’espe­rit ja estem veient que es manté més viu que mai, i entre el jovent comença a bullir un desig de lli­ber­tat, un neguit que troba referències arreu del món. Els hip­pies, la psi­codèlia, les comu­nes, l’espi­ri­tu­a­li­tat ori­en­tal, tot són camins nous, atrac­tius i magnètics que fan que, de mica en mica, es perdi la por a la lli­ber­tat, es deixi enrere la síndrome d’Esto­colm pro­vo­cada per la dic­ta­dura fran­quista i es res­piri a grans glo­pa­des, quasi amb avarícia, com si l’oxi­gen s’hagués d’aca­bar en sec. I qual­se­vol cosa és bona per assa­bo­rir aquesta pre­uada lli­ber­tat recent estre­nada, per con­ver­tir-la en rea­li­tat. La música, el rock, l’art, els fan­zi­nes, les revis­tes, les dro­gues, les comu­nes, l’eco­lo­gia, la festa o la manera de diver­tir-se. Des de la radi­ca­li­tat més inno­va­dora dels cor­rents psi­codèlics fins a la prudència arre­lada a la història de voler recu­pe­rar les tra­di­ci­ons popu­lars, qual­se­vol cosa ser­veix per pro­cla­mar als qua­tre vents els anhels de lli­ber­tat i, per supo­sat, fer-los efec­tius.

Pre­si­dint-ho tot, una idea màgica i vivi­fi­cant: “la vida és una festa” que es con­ver­teix en brúixola i que ser­veix com a cata­lit­za­dor de la cre­a­ti­vi­tat glo­bal, una cre­a­ti­vi­tat que es mani­festa en tots els camps, la música, els còmics, la lite­ra­tura, les revis­tes, els mit­jans de comu­ni­cació o les rei­vin­di­ca­ci­ons soci­als i que s’engloba sota l’eti­queta d’under­ground o de con­tra­cul­tura.

l’expo­sició toca la fibra mos­trant revis­tes, vídeos, con­certs i, fins i tot, els cor­ti­nat­ges d’entrada al tem­ple per excel·lència, la sala Zeleste. I, a mesura que cir­cu­les per la mos­tra, aquesta nostàlgia va donant pas a la segona sen­sació intensa, la reflexió. I aquesta reflexió acaba tran­si­tant per uns camins més aviat nega­tius. El recor­re­gut casa el record dels setanta amb la rea­li­tat del pre­sent i la balança es dese­qui­li­bra de manera nota­ble en favor de la pri­mera. Un mag que es ves­teix de cala­mar i que acaba a la fis­ca­lia, una banda que tant se n’hau­ria de donar de tot com els Rolling Sto­nes que s’auto­cen­sura una peça històrica com Brown sugar perquè par­lar d’escla­vatge no agrada a la nova moral, un còmic com Estela que ha de retre comp­tes davant d’un jutge per supo­sa­des injúries a les for­ces de l’ordre i, si ens hi posem, la llista es faria eterna. Què pas­sa­ria si avui es publi­ques­sin cançons com posem per cas Matar hip­pies en las Cies o Hoy voy a ase­si­narte, de Sini­es­tro Total; Qui­ero ser una zorra, de Las Vul­pes, o Marica de ter­ci­o­pelo, de Ramoncín? I quin destí li espe­ra­ria a Ranx, el robot de Tam­bu­rini i Libe­ra­tore que man­te­nia rela­ci­ons amb una nena de 12 anys que, a més, era heroïnòmana? I a la violència i les dro­gues a l’engròs que des­ple­gava el Makoki de Gallardo i Medi­a­vi­lla? I per no par­lar d’espec­ta­cles, de caba­rets, de novel·les, de foto­gra­fies com les de García-Alix i Robert Map­plet­horpe, per citar-ne dos dels que han asso­lit reco­nei­xe­ment inter­na­ci­o­nal.

Sí, cer­ta­ment pas­se­jar-se per la mos­tra és recor­dar el pas­sat amb un som­riure, un som­riure que pot­ser s’estronca quan arri­bes a la con­clusió que hem per­dut bona part de les mol­tes lli­ber­tats que ens va cos­tar tant asso­lir, que ser modern vol dir viure una des­truc­tiva onada de puri­ta­nisme absurd, que l’edu­cació i el cri­teri s’han subs­tituït per rius de bana­li­tat per­versa i que pot­ser això només és el començament d’un camí des­cen­dent de trist final.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia