Opinió

Baixes emissions

Girona hauria de ser ambiciosa i adoptar mesures sense por

Girona és una de les ciu­tats que de manera obli­gatòria ha d’implan­tar una zona de bai­xes emis­si­ons. Per aquest motiu, els fons Next Gene­ra­tion han dotat la capi­tal giro­nina de 720.000 euros per tirar-ho enda­vant. L’alt cost es basa fona­men­tal­ment en la ins­tal·lació de càmeres que con­tro­lin l’accés a aquell espai que es deci­deixi que només hi poden entrar els vehi­cles menys con­ta­mi­nats o de con­ta­mi­nació 0. És una de les deci­si­ons impor­tants que ha de pren­dre el govern muni­ci­pal i s’ha de ser valent. De fet, els muni­ci­pis de més de 50.000 habi­tants tenen l’obli­gació d’implan­tar aquesta zona de bai­xes emis­si­ons abans del 2023, per bé que ja tot­hom pres­su­posa que es donarà un ter­mini extra. De fet, algú pot defen­sar que Girona ja té zona de bai­xes emis­si­ons, com és el Barri Vell, on l’entrada ja està con­tro­lada per càmeres i només s’hi per­met l’accés esporàdic. Girona hau­ria de ser ambi­ci­osa i adop­tar mesu­res sense por. El perill que hi ha és que amb les elec­ci­ons muni­ci­pals a poc més d’un any vista s’acabi optant per una mesura poc trans­gres­sora i de con­tinuïtat que jus­ti­fi­qui la inversió però que acabi apor­tant pocs can­vis.

Una decisió valenta és la que cal, ja no només per a Girona, sinó per a la resta de muni­ci­pis que tenen l’obli­gació d’implan­tar la zona de bai­xes emis­si­ons. Ser valent vol dir renun­ciar a coses, però només així avançarem cap a la des­car­bo­nit­zació necessària per posar fi a l’ús de recur­sos fòssils, que s’esgo­ten, i per avançar cap a un nou model. La crisi energètica que està dis­pa­rant els preus de la llum i el gas hau­ria de ser el millor exem­ple per veure que ja no hi ha excu­ses. Què pas­sa­ria si no es deixés cir­cu­lar per la Gran Via? És un car­rer molt cèntric, cert, però si l’alli­be­rem del trànsit i el féssim un car­rer de tran­sició cap al Barri Vell la ciu­tat gua­nya­ria en qua­li­tat. Ara ningú s’ima­gina cir­cu­lant pel car­rer Nou, apar­cant a Santa Clara o fent vol­tes a la plaça Inde­pendència espe­rant que algun vehi­cle marxi. Doncs els fons docu­men­tals de la ciu­tat i la memòria d’alguns recor­den que això era pos­si­ble fa només unes dècades. Supo­sa­ria inco­mo­di­tats i can­vis per a tot­hom, però pot­ser seria la manera d’acce­le­rar el pas a l’elèctric i retor­nar tots els usu­a­ris al trans­port públic d’abans de la pandèmia, ja que encara fal­ten dos de cada deu pas­sat­gers que abans l’usa­ven.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia