Opinió

Tribuna

Enterrar la immersió

“En els darrers anys hem entrat en una dinàmica en què Espanya ataca la llengua per destruir la nació. Ara bé, la deixadesa interna també influeix en aquest estat terminal de la immersió

Sovint, en política, el quan i el com resulta més impor­tant que el què. La set­mana pas­sada, el Par­la­ment va pre­sen­tar un acord per, mit­jançant una modi­fi­cació legal de la llei d’edu­cació de Cata­lu­nya, es pretén pro­te­gir la immersió lingüística a les esco­les de les rei­te­ra­des ingerències judi­ci­als que impo­sen quo­tes amb un punt de kafki­a­nisme. No des­con­fio de les bones inten­ci­ons dels par­tits per inten­tar resol­dre una situ­ació com­pli­cada. Tam­poc ho faig de la bona volun­tat de l’excon­se­llera Rigau, que sem­bla que ha estat al dar­rere de la ini­ci­a­tiva que ha bus­cat l’acord més enllà de l’inde­pen­den­tisme. De fet, Rigau és un exem­ple de les vícti­mes de la repressió espa­nyola con­tra el país i la llen­gua. Ara bé, el con­text i les mane­res (el quan i el com) inva­li­den, en part, l’intent.

Amb un mes de març agi­tat, quan el titu­lar de la con­se­lle­ria d’Edu­cació, amb una infle­xi­bi­li­tat il·lumi­nada, ha posat en con­tra seu el con­junt de la comu­ni­tat edu­ca­tiva, després de diver­sos dies de vaga, i l’endemà d’una històrica jor­nada en defensa del català a l’escola, el to des­lluït de l’anunci sona a clau­di­cació. A tot això se suma un moment de greus ten­si­ons inter­nes, amb un Depar­ta­ment d’Edu­cació a la deriva. Els ene­mics de Cam­bray abun­den entre els seus ren­gles i les mesu­res sobre calen­dari, currículum i una inca­pa­ci­tat d’acor­dar amb els docents la reversió d’unes dete­ri­o­ra­des con­di­ci­ons labo­rals han des­en­ca­de­nat una agi­tació social de con­seqüències impre­vi­si­bles. L’inde­pen­den­tisme es troba divi­dit i dece­but. I el Par­la­ment no sem­bla pas­sar pel seu millor moment, quan ha aco­tat el cap cada vegada que una instància admi­nis­tra­tiva espa­nyola li ha cla­vat un cal­bot. Hem assis­tit a la renúncia a inves­tir pre­si­dent Puig­de­mont, s’ha des­fet del pre­si­dent Torra, ha apar­tat Pau Juvillà, i la pro­pera a la llista és la pre­si­denta de la ins­ti­tució. Sense cap gest de dig­ni­tat, la cre­di­bi­li­tat de la repre­sen­tació del poble de Cata­lu­nya ha que­dat força deva­lu­ada. A tot això se suma l’exhau­ri­ment del crèdit d’un govern inde­pen­den­tista, que en menys d’un any ha deci­dit inde­pen­dit­zar-se dels seus votants.

Sobre la qüestió de la immersió, sem­bla que no s’ha aca­bat de com­pren­dre el con­text. Aquesta va fun­ci­o­nar rela­ti­va­ment bé entre 1980-2000. Les cir­cumstàncies sem­bla­ven propícies. Des d’un punt de vista polític, la política de redreçament naci­o­nal, de recu­pe­ració de l’ús públic i del pres­tigi social venia asso­ciat a una crisi de mala consciència de l’Estat, amb un naci­o­na­lisme espa­nyol massa lli­gat al fran­quisme, i amb una evo­lució democràtica que a Espa­nya sig­ni­fica el desen­vo­lu­pa­ment de les iden­ti­tats no cas­te­lla­nes. Es podia dir que la relació Espa­nya-Cata­lu­nya es fona­men­tava en una “coe­xistència pacífica”. Des d’un punt de vista demogràfic, a més, en el període, la població va créixer al vol­tant d’un 2%, un ritme que va per­me­tre con­so­li­dació i esta­bi­li­tat, fet que va aju­dar a expan­dir el català en ter­mes abso­luts i rela­tius.

Les coses van can­viar radi­cal­ment a par­tir del 2000. El pro­grama d’invo­lució democràtica impul­sat per Aznar, i de rear­ma­ment del naci­o­na­lisme espa­nyol, va pro­pi­ciar un gir en les rela­ci­ons entre naci­ons. Els atacs a la immersió no dei­xa­ven de ser una part d’una deli­be­rada agenda política de recen­tra­lit­zació i d’asset­ja­ment a les iden­ti­tats no cas­te­lla­nes. Ata­cant la llen­gua, es busca des­truir el país. La per­se­cució judi­cial de la immersió no és una fina­li­tat, sinó un mitjà per acon­se­guir l’objec­tiu prin­ci­pal. Així, en els dar­rers anys hem entrat en una dinàmica en què Espa­nya ataca la llen­gua per des­truir la nació, men­tre que els cata­lans han arri­bat (o hau­rien d’arri­bar) a la con­clusió que per sal­var la llen­gua cal cons­truir un país sobre la base de la inde­pendència.

Ara bé, la dei­xa­desa interna també influ­eix en aquest estat ter­mi­nal de la immersió. Entre 2000 i 2020, la població ha cres­cut un 25%, pro­ba­ble­ment més que qual­se­vol altre país euro­peu. Cata­lu­nya ha doblat el seu PIB: de 120.000 mili­ons d’euros a prop de 250.000 mili­ons d’euros. Per con­tra, la inversió per alumne a l’escola pública ha pas­sat de 2.392 a 3.146 euros. Les xifres sovint expli­quen millor que les parau­les.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia