Opinió

A la tres

‘Y a por todas’

“Si energètiques i bancs repercuteixen les mesures anticrisi en el rebut o Renfe no inverteix, el pla serà com un anunci ranci

Gir de volant, s’ha de veure si de guió polític, de Pedro Sánchez davant les pèssi­mes pre­vi­si­ons econòmiques per a la tar­dor, l’escas­se­tat energètica i les males pers­pec­ti­ves elec­to­rals. Torna a bus­car la majo­ria social d’esquer­res que el va fer pre­si­dent pro­me­tent tenir cura dels més vul­ne­ra­bles i anar “a por todas” amb els pode­ro­sos. Només li va fal­tar brin­dar amb el brandi Cen­te­na­rio de Terry... “Y a por todas”, com deia l’anunci caspós i mas­clista dels anys vui­tanta. Les mesu­res per fre­nar la crisi econòmica i la inflació inclou­ran dos nous impos­tos sobre les empre­ses energètiques i sobre els bancs, perquè tri­bu­tin i aju­din a finançar la des­pesa social amb els bene­fi­cis de l’incre­ment de preus de l’ener­gia i dels interes­sos en el préstec de diner. Bones inten­ci­ons, mal­grat que espe­ra­ria a lle­gir el BOE per com­pro­var que la tri­bu­tació extra­or­dinària sobre els bene­fi­cis del 2022 d’aquests dos sec­tors, per exem­ple, no puguin ser reper­cu­tits en els con­su­mi­dors. Me’n mal­fio encara que no s’hi sumi al rebut en forma de trans­for­mació ecològica o recon­versió en ener­gia neta. Fins ara, la des­car­bo­nit­zació es finança amb un per­cen­tatge extra del rebut i el res­cat públic dels bancs de la bom­bo­lla immo­biliària només ha recu­pe­rat 6.000 mili­ons dels 58.000 que va reque­rir.

Perquè el pla anti­crisi sigui efec­tiu cal­dria millo­rar Roda­lies, afron­tar les inver­si­ons ajor­na­des d’Adif, recu­pe­rar les freqüències de trens de mit­jana i llarga distància eli­mi­nats el 2019... a més d’aba­ra­tir el bit­llet, ja que força usu­a­ris han aban­do­nat el ser­vei pel seu mal ser­vei. La clau del trans­port públic és la freqüència i la fia­bi­li­tat, i no el preu. Sem­bla que es resig­nin a ofe­rir un trans­port mani­fes­ta­ment millo­ra­ble que, almenys, serà barat o gratuït durant un temps. Perquè el dèficit d’inver­si­ons es va voler resol­dre maqui­llant els números o can­vi­ant-ne el càlcul, en lloc de garan­tir les inver­si­ons del 2022 en infra­es­truc­tu­res. No estra­nya que el govern català n’esperi ben poca cosa, de la tro­bada entre pre­si­dents de diven­dres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia