Opinió

Tribuna

La lletra menuda de Rodalies

“L’acord de traspàs és bo, però les millores seran lentes. No es poden corregir, en un o dos anys, 30 anys de males prioritzacions, baixa inversió i baixa execució

L’acord entre ERC i el PSOE per al traspàs de Roda­lies és una molt bona notícia per al país. Però per enten­dre’l cal entrar en la lle­tra menuda i cal una inter­pre­tació, ja que aquest traspàs no és tan sen­zill com ens pot sem­blar i té una alta com­ple­xi­tat. D’altra banda, per què bene­fi­cia els cata­lans?

El pri­mer bene­fici és que pujarà l’exe­cució pres­su­postària en Roda­lies, que vol dir, a l’hora de la veri­tat, les inver­si­ons reals que es rea­lit­zen. L’exe­cució de la inversió d’Adif i Renfe dels últims deu anys és del 50%. És un pro­blema de totes les inver­si­ons de l’Admi­nis­tració Gene­ral de l’Estat a Cata­lu­nya. L’Estat ha anat empe­ti­tint la capa­ci­tat de donar ser­veis fora de Madrid i reduint per­so­nal des­ti­nat a fer pro­jec­tes arreu del ter­ri­tori i espe­ci­al­ment a Cata­lu­nya. I què pro­voca? Per molt que s’assigni un pres­su­post, els pro­jec­tes s’han de redac­tar, s’han de fer lici­ta­ci­ons, con­cur­sos, fer els tràmits, fer el segui­ment dels pro­jec­tes, etc. I això reque­reix també recur­sos humans que el minis­teri no des­tina mai a Cata­lu­nya.

El segon bene­fici és que la inversió fer­roviària anirà més allà on Roda­lies ho neces­sita. L’acord plan­teja una gover­nança com­plexa (amb una ope­ra­dora fer­roviària de par­ti­ci­pació mixta Estat-Gene­ra­li­tat, però amb majo­ria de la Gene­ra­li­tat) i un traspàs de part de la infra­es­truc­tura, començant pel traspàs a l’empresa Ifer­cat de la Gene­ra­li­tat de les vies (i esta­ci­ons i sis­te­mes de senya­lit­zació i con­trol) que uti­lit­zen l’R1, l’R2 i l’R3. També can­via el rol que té la Gene­ra­li­tat en la pla­ni­fi­cació i en l’exe­cució del pla Roda­lies 2020-2030 de Renfe i Adif, en el qual fins ara només ha pogut actuar d’obser­va­dor. I això en què es tra­du­eix? Doncs que sor­ti­rem d’aquesta absurda situ­ació en què, en els dar­rers 30 anys, Cer­canías Madrid ha acon­se­guit el 50% de tota la inversió esta­tal, men­tre que Roda­lies de Cata­lu­nya, només el 17%, i es posarà fi a la dèria d’inver­tir-ho gai­rebé tot en alta velo­ci­tat (més de 1.000 mili­ons anu­als d’inversió mit­jana en alta velo­ci­tat i 50 mili­ons anu­als de mit­jana en trens con­ven­ci­o­nals els dar­rers 15 anys).

El ter­cer bene­fici és que la Gene­ra­li­tat passa a con­tro­lar més el dia a dia de Roda­lies. Actu­al­ment la Gene­ra­li­tat no pot saber, com sí que ho saben Renfe i Adif, on és cada tren en cada moment, en quin tram de via o en quina estació i andana. Això fa que la Gene­ra­li­tat esti­gui a cegues en cas de qual­se­vol incidència i depen­gui total­ment de com Adif i Renfe deci­dei­xen pri­o­rit­zar, des­viar o atu­rar cada expe­dició durant el dia a dia de les ope­ra­ci­ons. Encara més, en la pla­ni­fi­cació diària del ser­vei, no hi par­ti­cipa de cap manera. Cap tècnic ni res­pon­sa­ble de la Gene­ra­li­tat té accés a la foto­gra­fia que dona el mapa de con­trol de tràfic cen­tra­lit­zat, els ulls de Roda­lies, ni pot par­ti­ci­par en les deci­si­ons que es pre­nen al Cen­tre de Regu­lació i Con­trol (CRC) d’Adif a l’estació de França de Bar­ce­lona, que és l’equi­va­lent a la torre de con­trol per a Roda­lies de Cata­lu­nya. En l’acord que ha sig­nat ERC amb el PSOE, la nova empresa mixta (amb majo­ria de la Gene­ra­li­tat) tindrà accés a aquest mapa de con­trol de tràfic cen­tra­lit­zat i par­ti­ci­parà en les deci­si­ons diàries que es pre­nen al CRC d’Adif. La Gene­ra­li­tat dei­xarà d’estar a cegues, sense poder deci­dir res sobre el dis­po­si­tiu diari, i dei­xarà de viure l’ocul­tació d’infor­mació sis­temàtica que Adif i el minis­teri han estat per­pe­trant els dar­rers anys.

En defi­ni­tiva, l’acord de traspàs és bo, però les millo­res seran len­tes. No es poden cor­re­gir, en un o dos anys, 30 anys de males pri­o­rit­za­ci­ons, baixa inversió i baixa exe­cució. També el traspàs d’infra­es­truc­tura és molt com­plex. Comença amb les vies que uti­lit­zen les línies de l’R1, l’R2 i l’R3, però hi hau­ran d’anar incor­po­rant la resta, amb acords amb l’Estat per a la cir­cu­lació de trens que també cir­cu­len fora de Cata­lu­nya i els de mer­ca­de­ries, però per tenir el con­trol total de Roda­lies la Gene­ra­li­tat ha d’acon­se­guir el traspàs del Cen­tre de Regu­lació i Con­trol que té Adif a l’estació de França, el cer­vell del fun­ci­o­na­ment de Roda­lies. I aquest ha de ser l’objec­tiu a mitjà ter­mini: apro­fi­tant aquest acord, acon­se­guir aquest traspàs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia