Opinió

Tal dia com avui del 1979

JOSEP MARIA ESPINÀS

Contaminació

He lle­git les nor­mes que el govern civil ha apli­cat amb motiu de la con­ta­mi­nació que –quan escric aques­tes rat­lles– pateix Bar­ce­lona. I m’ha envaït una estu­pe­facció total.

“Les ins­tal·laci­ons de cale­facció i les indústries de la zona de Bar­ce­lona hau­ran d’uti­lit­zar com­bus­ti­bles nets o fonts d’ener­gia de menor poder con­ta­mi­na­dor…” No hau­rien de fer-ho sem­pre?

“Els cre­ma­dors de les ins­tal·laci­ons de cale­facció i a les indústries hau­ran d’ésser models homo­lo­gats i qui els uti­lit­zin caldrà que en vet­llin el cor­recte man­te­ni­ment i fun­ci­o­na­ment d’acord amb les ins­truc­ci­ons del fabri­cant”… No havien de fer-ho sem­pre?

“EI gover­na­dor civil s’ha adreçat a les sei­xanta empre­ses poten­ci­al­ment con­ta­mi­na­do­res de la zona de Bar­ce­lona, recor­dant l’obli­gació de com­plir l’arti­cle 39.2 del decret 833-75 que fa referència a les even­tu­als emis­si­ons anòmales i con­ta­mi­na­do­res. S’anun­cien les ins­pec­ci­ons i san­ci­ons cor­res­po­nents en cas d’incom­pli­ment….” Si se sap que hi ha sei­xanta empre­ses poten­ci­al­ment con­ta­mi­na­do­res, és ara que s’han d’anun­ciar ins­pec­ci­ons?

“Espe­cial vigilància, i si convé denúncia, dels vehi­cles die­sel que facin una quan­ti­tat exces­siva de fum negre…” Aquesta vigilància i denúncia, com la ins­pecció de les empre­ses que dèiem, no ha “entrat en vigor” fins a avui?

“Inten­si­fi­cació del con­trol per part de la guàrdia urbana, dels cre­ma­dors d’escom­bra­ries, resi­dus, etc., en solars i obres...” El con­trol, doncs, era insu­fi­ci­ent? “La guàrdia civil de trànsit farà saber l’existència d’abo­ca­dors ence­sos pròxims a les vies de comu­ni­cació...” No ho feia, fins ara?

Lle­gint, doncs, aques­tes nor­mes hom es queda per­plex. Se’ns pre­sen­ten com a nor­mes “espe­ci­als” aque­lles dis­po­si­ci­ons d’admi­nis­tració que hau­rien d’ésser nor­mals. I si ara s’amenaça els infrac­tors que durant tots aquests dies, mesos i anys no han cor­re­git –no han estat obli­gats a cor­re­gir– la seva acti­tud, no ens ha d’estra­nyar que la con­ta­mi­nació hagi arri­bat on ha arri­bat. Ens estra­nya­ria, en canvi, la con­ta­mi­nació si es publiqués una llista amb una colla d’indústries clau­su­ra­des aquest any, perquè uti­lit­za­ven com­bus­ti­bles bruts, empre­ses que feien fun­ci­o­nar cre­ma­dors no homo­lo­gats o de fun­ci­o­na­ment defectuós, auto­bu­sos i cami­ons reti­rats de la cir­cu­lació per l’emissió de fums tòxics, abo­ca­dors ence­sos que han estat denun­ci­ats i extin­gits, etc.

I encara entenc menys que es digui que les nor­mes que ara volen apli­car-se, i que cons­ti­tu­ei­xin una excep­ci­o­na­li­tat, seran supri­mi­des imme­di­a­ta­ment quan l’informe mete­o­rològic i la situ­ació ambi­en­tal ho acon­se­llin.

Fins que hi tor­nem, doncs? Jo espe­rava saber que es posa­ria en marxa un pla encara més rigorós per tal d’eli­mi­nar la con­ta­mi­nació “nor­mal”, com van fer a Lon­dres. Hau­rem d’adme­tre que estem con­ta­mi­nats d’impre­visió o d’impotència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia