Editorial

Catalunya no supera l’examen

L’ense­nya­ment és un repte per a qual­se­vol soci­e­tat civi­lit­zada i la pro­fessió de la docència, de les més com­pro­me­ses i admi­ra­des. Per això les con­clu­si­ons de l’últim informe del pro­grama per a l’ava­lu­ació inter­na­ci­o­nal dels estu­di­ants –PISA– són espe­ci­al­ment pre­o­cu­pants. Encara que aquests resul­tats s’emmar­quen en l’efecte de la pandèmia, les dades indi­quen una dava­llada històrica de Cata­lu­nya que ens ha de fer refle­xi­o­nar a fons sobre el model que tenim i les pos­si­bi­li­tats de cor­re­gir-ho. Perquè els retro­ces­sos són remar­ca­bles en assig­na­tu­res com les matemàtiques, però també en vari­a­bles refe­rents a l’asset­ja­ment esco­lar o l’equi­tat del sis­tema esco­lar. El sis­tema edu­ca­tiu català afronta l’alta com­ple­xi­tat d’una soci­e­tat que ha con­ci­liat l’arri­bada de molta immi­gració i la com­petència de l’idi­oma espa­nyol, fins al punt que la immersió lingüística ha estat una eina indis­pen­sa­ble per a la super­vivència de l’ense­nya­ment en la llen­gua pròpia del país i per garan­tir que l’edu­cació ser­veixi també d’ascen­sor social. Però, més enllà d’aquests esforços, l’informe PISA indica que els estu­di­ants cata­lans es tro­ben a la cua de l’Estat en com­prensió lec­tora i que el seu nivell de matemàtiques ha recu­lat l’equi­va­lent a un curs sen­cer.

El nivell de la majo­ria d’estu­di­ants ha bai­xat i això no es pot atri­buir només a la pandèmia, sinó que cal obser­var també la relació directa amb les difi­cul­tats per con­trac­tar pro­fes­si­o­nals a causa de les con­di­ci­ons labo­rals. El paper ori­en­ta­dor o de reforç dels pares i mares topa, d’altra banda, amb les difi­cul­tats d’enten­dre les inno­va­ci­ons apli­ca­des en algu­nes assig­na­tu­res. Una situ­ació que es res­sent igual­ment dels cops de volant davant les noves tec­no­lo­gies –recor­dem, per exem­ple, els plans per dotar d’ordi­na­dors els cen­tres, que no van arri­bar al nivell plan­te­jat ni tam­poc amb les con­di­ci­ons òpti­mes–. El debat actual sobre la pro­hi­bició dels telèfons mòbils és un altre exem­ple d’un tema que s’ha afron­tat tard. No hi ha fórmu­les màgiques, però és inne­ga­ble que el camí passa per des­ti­nar més recur­sos a l’escola pública, que és la que, en con­tra­po­sició a la con­cer­tada, suporta més ten­si­ons soci­als.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia