Opinió

Quadern d’economia

La Hispano Suïssa

Durant la Primera Guerra Mundial, els motors de l’aviació francesa estaven fets per la nostra marca
Amb talent econòmic, però sense poder polític, Catalunya no té possibilitats de desenvolupament

L’autocrítica és una vir­tut. I jo haig de fer autocrítica perquè no vaig comen­tar la publi­cació de la història de l’empresa auto­mo­bilística La His­pano Suïssa fa qua­tre anys, en el moment de la seva publi­cació. El lli­bre és del Dr. Jordi Nadal i també i del doc­tor Car­les Sudrià. La publi­cació coin­cidí amb la mort del pri­mer. Va tri­gar 10 anys a escriure’l. Quan me’l tro­bava, li dema­nava quan el publi­ca­ria i ell res­po­nia dient que li fal­tava una dada que li dona­rien en un minis­teri de París.

Sigui com sigui, el lli­bre merei­xe­ria estar sobre la taula de tots els his­to­ri­a­dors cata­lans i dels interes­sats en la història de l’automòbil. És una prova fefa­ent que Cata­lu­nya, sense poder polític, no té grans pos­si­bi­li­tats. L’empresa, gràcies a l’engi­nyer suís Marc Birkigt i a un grup de capi­ta­lis­tes i ges­tors cata­lans, es va situar en la pri­mera línia del seu sec­tor a pri­mers dels segle XX, quan mar­ques com la Mer­ce­des Benz, la Fiat, la Citroën, entre d’altres, con­so­li­da­ven el seu pes en un sec­tor fona­men­tal per a la indústria. La importància de La His­pano Suïssa es pot com­pro­var en el fet que, durant la Pri­mera Guerra Mun­dial, els motors de l’avi­ació fran­cesa esta­ven fets per la nos­tra marca.

Però l’ensor­rada de la marca i de l’empresa va venir amb el fran­quisme. El pro­fes­sor Nadal em va expli­car una anècdota que no surt al lli­bre. Aca­bada la Guerra Civil, el pre­si­dent de La His­pano Suïssa rebé la visita d’un gene­ral fran­quista, el qual li demanà la venda a favor del règim dels actius de l’empresa. Segui­da­ment, posà sobre la taula la pis­tola regla­mentària que por­tava. Com és fàcil d’ima­gi­nar, el diàleg s’acabà aquí. Els actius de l’empresa foren venuts al règim per una xifra molt infe­rior a la real i es va aca­bar la marca. Per això insis­teixo que amb talent econòmic, però sense poder polític, Cata­lu­nya no té pos­si­bi­li­tats de desen­vo­lu­pa­ment.

Al lli­bre hi ha una llarga pre­sen­tació de l’eco­no­mista Albert Car­re­ras, que té tanta importància com el text del lli­bre. Hi explica que Franco no tingué cap afecte per la família Mateu, acci­o­nista majo­ritària de l’empresa, mal­grat que quan el dic­ta­dor venia a Cata­lu­nya s’hos­tat­java a Pera­lada, seu de la família Mateu. Tant el pare com el fill dels Mateu dona­ren sem­pre suport al règim fran­quista, però no van rebre mai cap com­pen­sació per aquest fet.

Una de les raons per les quals Franco pro­mogué l’expro­pi­ació de La His­pano Suïssa va ser la seva cata­la­ni­tat. A Madrid no podien veure els cata­lans i temo que aquest sen­ti­ment es manté fins ara.

La His­pano Suïssa va ser la gran empresa cata­lana de pri­mers del segle XX tot i la importància del sec­tor tèxtil. Va crear una fàbrica prop de París, fet que els asse­gu­rava l’expansió inter­na­ci­o­nal de la marca, però el geni de l’engi­nyer suís i la gestió de l’empresa esta­ven a Bar­ce­lona. És una lliçó que els cata­lans hem d’apren­dre, ja que difícil­ment Cata­lu­nya crearà grans empre­ses si es manté la sim­pa­tia –amb iro­nia– de la resta de l’estat envers Cata­lu­nya.

Reco­mano la lec­tura del lli­bre de 180 pàgines escrit en un estil fàcil de lle­gir i amb un con­tin­gut apas­si­o­nant. Cata­lu­nya es va poder man­te­nir en el sec­tor de la com­bustió gràcies a les moto­ci­cle­tes, però sense capa­ci­tat d’arri­bar a la fabri­cació d’automòbils, només pos­si­ble amb un nucli amb capa­ci­tat de gestió i amb poder polític.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia