Opinió

Contra xifrada

Francesc Muñoz Dorado

Un tren de solucions

Hi ha cami­ons de mer­ca­de­ries que fan part del seu tra­jecte fora de l’asfalt, mun­tats en un tren; són les ano­me­na­des auto­pis­tes fer­roviàries, una opció més econòmica, més sos­te­ni­ble, que evita acci­dents, des­con­ges­ti­ona les car­re­te­res i faci­lita la vida als cami­o­ners, una pro­fessió dura i amb poc relleu a casa nos­tra. Però allò que en molts països euro­peus és un ser­vei ruti­nari suposa una excepció al sud dels Piri­neus. I la raó que sovint s’esgri­meix per expli­car-ho és la rigi­desa del tren per posar en el mer­cat una oferta com­pe­ti­tiva i que s’adapti als estàndards i les neces­si­tats de la logística actual, és a dir, que sigui fia­ble, trans­pa­rent i àgil. Par­tint d’això, es bas­teix tot un argu­men­tari per expli­car per què la taxa del tren en el trans­port de mer­ca­de­ries és tan pobra a Cata­lu­nya.

Ara, un lli­bre de l’his­to­ri­a­dor i estudiós del fer­ro­car­ril Joan Car­les Sal­me­ron intenta con­tra­res­tar aquesta mala fama: “És una ver­go­nya la taxa fer­roviària que tenim, i no la podem atri­buir a la rigi­desa del fer­ro­car­ril; els que som rígids som nosal­tres, veient-ho tot d’aquesta manera tan difícil”, afirma.

La des­car­bo­nit­zació fer­roviària. Pre­sent i futur de la logística a Cata­lu­nya recull tot un seguit de solu­ci­ons i tec­no­lo­gies que ja s’apli­quen a la resta d’Europa i que fan del tren un mode molt potent per a la logística, i que es podrien copiar a Cata­lu­nya. Les auto­pis­tes fer­roviàries són una d’aques­tes solu­ci­ons, però també des­ta­quen com a peça clau per a l’actu­a­lit­zació del model les moder­nes esta­ci­ons o ter­mi­nals logísti­ques inter­mo­dals que ja fun­ci­o­nen en molts països i que res tenen a veure amb les equi­va­lents a l’Estat espa­nyol: “Aquí no dei­xen de ser unes vies en un des­cam­pat,” afirma. “Les ter­mi­nals han d’estar ben dis­se­nya­des, ate­ses per bons pro­fes­si­o­nals i ofe­rir bons ser­veis, per poder recu­pe­rar trànsits que s’han per­dut”, subrat­lla Sal­me­ron, que ha tro­bat bons refe­rents on emmi­ra­llar-se en altres països. A Cata­lu­nya, la futura ter­mi­nal de la llera del Port de Bar­ce­lona és un bon exem­ple si no fos perquè els acces­sos van tard.

Més enllà de la infra­es­truc­tura, el lli­bre també des­taca mate­rial mòbil com ara les noves loco­mo­to­res duals, que fun­ci­o­nen amb elec­tri­ci­tat i dièsel per a peti­tes distàncies i que són difícils de tro­bar a Cata­lu­nya. Pot sem­blar una con­tra­dicció apos­tar per aquest tipus de motors quan el camí és des­car­bo­nit­zar el trans­port, però la rea­li­tat és que fa més versàtil el tren, que es pot acos­tar fins a molls de càrrega de grans empre­ses o del port, espais on elec­tri­fi­car és car o molt com­pli­cat tècni­ca­ment. L’alter­na­tiva seria posar una loco­mo­tora extra per només un quilòmetre, i això pot ser clau per des­car­tar el tren. “FGC, Renfe o pri­vats hau­rien de com­prar aques­tes loco­mo­to­res duals ara i començar-les a fer ser­vir”, diu l’his­to­ri­a­dor.

6,6%
És la quota del ferrocarril en el transport de mercaderies a Catalunya, segons la darrera dada de l’Observatori de la Logística


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia