Opinió

Keep calm

Els plans

Trobo molt encer­tada la cam­pa­nya del Depar­ta­ment de Cul­tura per incen­ti­var la lec­tura. De fet, un dels elo­gis que se li poden fer és que no aposta pels tòpics que acom­pa­nyen sovint aquesta acti­vi­tat intel·lec­tual: la lec­tura et can­via la vida, la lec­tura et fa més feliç, la lec­tura t’obre a mons nous, lle­gir t’eleva. Pot­ser sí que és veri­tat, tot això, però és tan vague, tan eteri, tan tòpic, que no crec que ser­veixi gaire com a incen­tiu. Un dels encerts de “Lle­gir, al cen­tre dels teus plans” (el lema de la cam­pa­nya, emmar­cada en el Pla Naci­o­nal del Lli­bre i la Cul­tura) és que no pres­su­posa cap efecte bene­fac­tor sin­gu­lar. Sim­ple­ment és una pro­posta de mínims. Si tens plans, fes que hi hagi un lloc també per a la lec­tura. A més, hi ha un ús de la coma com a marca de l’elisió que em sem­bla del tot fas­ci­nant i molt genuí. L’eslògan hau­ria de dir: “Posa lle­gir al cen­tre dels teus plans”, però evi­tem el “posar” (i, al mateix temps, l’impe­ra­tiu) per donar més relleu al “lle­gir”, que s’entén més com un sug­ge­ri­ment que no pas com una ordre. Els plans, segons la cam­pa­nya, són “platja i sol”, “autobús i viatge”, “pas­seig i benes­tar”, “ter­rassa i diu­menge” o “sofà i manta”. És a dir, pers­pec­ti­ves més aviat dis­cre­tes que ens abo­quen a un gaudi més aviat casolà i repo­sat. Plans d’estar per casa. Entre­mig, la lec­tura, sim­bo­lit­zada per un pic­to­grama que se situa jus­ta­ment entre les dues vari­a­bles del plaer domèstic. No calia, segur, anar més enllà i pro­me­tre para­di­sos ter­re­nals, trans­for­ma­ci­ons màgiques, experiències supre­mes. Només pen­sar en un lli­bre i pen­sar que el lli­bre pot entrar en els teus plans.

Com ara ho devien pen­sar els usu­a­ris de la bibli­o­platja de la Bibli­o­teca Comar­cal de Bla­nes. Arran d’aigua, ana­ven a bus­car lec­tu­res per posar-les al mig. Fins que el 14 de juliol a la nit uns vàndals van des­tros­sar la caseta de fusta. A prop, tota una gen­tada cele­brava el tri­omf d’un equip espa­nyol de fut­bol.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia