Editorial

La quimera del cotxe elèctric

Amb la pers­pec­tiva que donen unes quan­tes dècades d’imple­men­tació de la mobi­li­tat elèctrica, és ben clar que l’experiència del cotxe elèctric no ha com­plert les expec­ta­ti­ves. Als esforços inver­sors de la indústria de l’auto­moció per elec­tri­fi­car el parc auto­mo­bilístic, la demanda ha res­post d’una manera massa tímida. Uns preus de sor­tida ele­vats, en un temps en què les eco­no­mies fami­li­ars han hagut de remun­tar cri­sis diver­ses, han esde­vin­gut un pri­mer fac­tor dis­su­a­siu. Però és que, a més a més, no s’ha arri­bat a bas­tir la impres­cin­di­ble arqui­tec­tura que ha d’acom­pa­nyar el cotxe elèctric, la xarxa de punts de recàrrega, encara reduïda a la nos­tra geo­gra­fia i amb evi­dents pro­ble­mes de fun­ci­o­na­ment. En tot cas, és clar que l’aposta pel cotxe elèctric que ha rea­lit­zat l’auto­moció euro­pea no ha estat gua­nya­dora, tot situ­ant-la en una situ­ació de feblesa per als anys a venir. Fins al punt que el sec­tor està dema­nant un replan­te­ja­ment inte­gral de l’estratègia de des­car­bo­nit­zació de la Unió Euro­pea, que pre­ci­sa­ment dona un espe­cial pro­ta­go­nisme al cotxe elèctric, en esta­blir que els automòbils nous venuts a par­tir del 2035 siguin de zero emis­si­ons de car­boni. En aquesta rec­ti­fi­cació del full de ruta, hom dema­na­ria esti­rar una mica més els ter­mi­nis, per tal de no arri­bar a una situ­ació de veri­ta­ble col·lapse.

Un altre motiu de des­fici per a l’auto­moció euro­pea és la com­petència afer­ris­sada que li pre­senta la indústria xinesa, que en el vehi­cle elèctric ha excel·lit en el grau tec­nològic asso­lit, però a uns preus molt més atrac­tius, els que per­me­ten la sin­gu­la­ri­tat d’una indústria sub­ven­ci­o­nada per l’Estat i amb cos­tos fixos bai­xos. La UE, sense que s’hagi arri­bat a un con­sens unànime al seu si, ha posat forts aran­zels a la impor­tació, però ara veiem com les grans mar­ques estan obrint plan­tes a Europa, cosa que els per­me­tria esca­po­lir-se en part d’aques­tes pena­lit­za­ci­ons.

El com­promís de des­car­bo­nit­zar, tan­ma­teix, hi és, per la via de l’elec­tri­fi­cació. Caldrà veure com, sense qüesti­o­nar aquest horitzó desit­ja­ble, no es posen pals a les rodes a un sec­tor fona­men­tal de la nos­tra eco­no­mia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia