Opinió

Memòria d’un instant

La Ben Plantada

“Un guió com el de la vida de Teresa Mestre aniria disputadíssim a Hollywood

Enric Jardí en va par­lar al seu Tres diguem-ne des­ar­re­lats (Ors, Pijoan i Gaziel). I d’altres també van començar a des­cab­de­llar la madeixa. Però sobre­tot en va treure l’entre­llat Fran­cesc Xavier Bala­dia a Abans que el temps ho esborri, la història de la Bar­ce­lona de la Belle Époque i d’una època irre­pe­ti­ble, però sobre­tot dels anys d’esplen­dor –i decadència– d’una nis­saga, els Bala­dia, ino­bli­da­ble. I, per sobre de tots, una dona des­taca, per la seva mirada i per la seva bellesa: Maria Teresa Mes­tre, la Ben Plan­tada.

Tres cops va retra­tar Casas la senyora Mes­tre; de casada, Bala­dia. D’Ors l’amà platònica­ment (“Perquè ella és equi­li­bri, mesura i mode­ració, i al seu entorn només pot donar-s’hi concòrdia i benigna avi­nença”). Pom­peu Fabra en serà cunyat en casar-se amb la seva ger­mana Dolors. Els Bala­dia eren els hereus d’una de les grans for­tu­nes del país, feta entre Mataró i Bar­ce­lona. Puig i Cada­falch, amic íntim de Jaume Bala­dia, els va cons­truir una casa a Argen­tona. Van viat­jar per Europa, espe­ci­al­ment a Suïssa, i a Grin­delwald van apro­fi­tar per fer llar­gues excur­si­ons. El mun­ta­nyisme els apas­si­o­nava i la Ben Plan­tada va ser la pri­mera dona que va pujar a l’Aneto. Tenien tres fills i un futur que el país només reserva a les millors famílies.

La seva popu­la­ri­tat era immensa gràcies a un peri­o­dista que escri­via unes glos­ses a La Veu. Tot Bar­ce­lona vivia pen­dent d’Eugeni d’Ors i de la dama que repre­sen­tava la sere­nor, l’elegància i una cul­tura neoclàssi­ca­ment per­fecta i “de com la pui­xança de la Ben Plan­tada s’exer­ceix per a l’ordre, per al desor­dre, no”. També Josep Pijoan, 10 anys més jove que ella. Cap dels dos no ho volia, però es van ena­mo­rar. Una passió impos­si­ble, pro­hi­bida, en una Bar­ce­lona que tre­mo­lava només d’ima­gi­nar-s’ho.

Al capítol VIII (L’ascensió de la Ben Plan­tada) D’Ors esmenta, com de pas­sada, el seu amic Josep Pijoan. El rumor s’escampa. I un dia, la Ben Plan­tada, dei­xant marit i fills, tra­vessa els Piri­neus amb el seu amant. L’estre­pi­tosa i rocam­bo­lesca fugida de Pijoan amb la senyora Bala­dia acaba sent un fet, un ins­tant con­ver­tit en el gran escàndol que va sac­se­jar l’ordre nou­cen­tista com poques altres coses farien. Un autèntic ter­ra­bas­tall social. Jaume Bala­dia no es recu­pe­ra­ria del cop i va menar una vida de reclusió i soli­tud. Els fills que Teresa deixà enrere, a Cata­lu­nya, no la van per­do­nar mai (excepte la seva filla, que passà amb ella la Segona Guerra Mun­dial, a Suïssa). Segons el seu bes­net, Teresa Mes­tre va con­ti­nuar esti­mant el seu marit, a qui va escriure algu­nes car­tes. Un guió com aquest ani­ria dis­pu­tadíssim a Hollywood.

Pijoan i Teresa van mar­xar pri­mer al Canadà, on ell va repren­dre l’ofici d’arqui­tecte. Van tenir dos fills, Mic­hael i Rosy, i es van con­ver­tir al qua­que­risme, que van conèixer viat­jant per Suïssa i que va tenir una influència cab­dal en la seva vida. Van viure a Califòrnia, Chi­cago i Nova York. Arran d’un viatge a Madrid, Manuel Cossío, de l’edi­to­rial Espasa-Calpe, li va encar­re­gar una història de l’art. La Summa artis de Pijoan deixa la seva ante­rior His­to­ria del arte, de tres volums, com un petit assaig de cap de set­mana. Teresa Mes­tre va morir l’any 1950. Pijoan va tor­nar a Europa i s’ins­tal·là a Suïssa. Es va retro­bar amb el seu amic Gus­tave Bug­nion de Lau­sana i l’any següent es casà amb Geneviève, la filla petita d’aquell pas­tor pro­tes­tant suís. De nou es com­pro­met amb una dona de l’alta soci­e­tat i s’ins­tal·len en una de les cases pro­pi­e­tat de la família, a l’Ermi­tatge, en un turó amb vis­tes al Léman i a la cate­dral, manat cons­truir pel ban­quer Char­les-Juste Bug­nion l’any 1842 i que la família va donar a la ciu­tat el 1976. Aquí nai­xe­ria Irene, la seva filla suïssa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia