Opinió

Quadern d’economia

L’opa, d’amigable a hostil

El Sabadell no veia cap problema en la vella opa amistosa però amb l’hostil, com a defensa, parla dels efectes indesitjats
L’operació només s’aguanta per donar valor a l’accionista, sense pensar en clients, treballadors o en l’economia catalana

Men­tre el país estava atu­rat per la pandèmia, un grup minúscul d’exe­cu­tius del BBVA i del Banc Saba­dell es reu­nien per pla­ni­fi­car una fusió de les dues enti­tats, tot i que quan va sal­tar la notícia les dues enti­tats s’afa­nya­ren a dir públi­ca­ment que, de moment, només feien un estudi i que no hi havia cap pro­posta con­creta. Però més tard ja vam saber que un dels pri­mers pas­sos a pren­dre, si es vol tenir èxit en una ope­ració així, és tenir una pro­posta de repar­ti­ments de càrrecs. Saber qui manarà en la nova enti­tat és una mesurà cab­dal abans de qual­se­vol avançament de nego­ci­ació. La història de les nego­ci­a­ci­ons de les fusi­ons bancàries ami­ga­bles ens diu que al final han fra­cas­sat pre­ci­sa­ment perquè algun dels alts exe­cu­tius no es veia recom­pen­sat amb un bon càrrec. Cons­ci­ents de la importància d’aquest detall, els nego­ci­a­dors el varen voler resol­dre. El BBVA tenia una experiència des­a­gra­da­ble quan van incor­po­rar Argen­ta­ria amb dos exe­cu­tius, l’un del BBV i l’altre d’Argen­ta­ria for­mant equip amb el mateix nivell de decisió, fet que va ser una font de con­flic­tes. Aquí la res­pon­sa­bi­li­tat pas­sa­ria al pre­si­dent exe­cu­tiu del BBVA, Car­los Tor­res, i la vice­pre­sidència, no exe­cu­tiva, per a Josep Oliu.

Mal­grat aquest prin­cipi d’entesa, l’ope­ració es va torçar quan el Banc Saba­dell va enten­dre que el preu que en volia pagar el BBVA era molt baix. No cal dir que, a l’hora de pre­sen­tar la pro­posta de fusió, tots dos en des­ta­ca­ven tota mena d’avan­tat­ges per als acci­o­nis­tes i els cli­ents.

La renúncia del Saba­dell va aga­far sense gai­res argu­ments el BBVA, que va dei­xar pas­sar un temps pru­den­cial fins que de cop els ges­tors del banc basc van anun­ciar una nova opa però aquesta cone­guda com a hos­til, és a dir: fer una oferta pública de com­pra d’acci­ons del Saba­dell sense cap nego­ci­ació i, si els acci­o­nis­tes la veuen atrac­tiva i el BBVA pot asso­lir un paquet sufi­ci­ent­ment gran per tenir-ne el domini, l’ope­ració s’hau­ria aca­bat. Però en aquest tipus de transac­ci­ons, a més de la volun­tat dels com­pra­dors i els vene­dors, hi ha altres ins­ti­tu­ci­ons que ho han d’auto­rit­zar. El Banc Cen­tral Euro­peu, que no ho veia mala­ment. La Comissió Naci­o­nal del Mer­cat de Valors, que encara no s’ha pro­nun­ciat. La Comissió Naci­o­nal dels Mer­cats i de la Com­petència (CNMC), que dimarts va fer públic la seva decisió en fase 1 i demana pas­sar a la fase 2 amb més petició d’infor­mació i que una vegada con­closa l’ele­varà al Minis­teri d’Eco­no­mia. Pro­ba­ble­ment no en veu­rem el desen­llaç fins a la pri­ma­vera. En aques­tes fases es poden posar con­di­ci­ons a l’opa, i el BBVA ja ha fet saber que, segons qui­nes siguin, podrien no fer atrac­tiva l’ope­ració i en desis­ti­rien.

Si bé amb l’ope­ració amis­tosa el Saba­dell no hi veia cap pro­blema, ara, com a defensa, parla del efec­tes inde­sit­jats que tin­dria aquesta ope­ració: 4.000 llocs de tre­ball per­duts, mol­tes ofi­ci­nes tan­ca­des per dupli­ci­tats i –al final i més greu– pèrdua de com­petència. Un altre fet per­vers de la manca de com­petència és la des­ban­ca­rit­zació que patei­xen molts pobles. I sem­bla un sar­casme que jus­ti­fi­ques­sin l’opa només en cri­te­ris de bene­fi­cis per als acci­o­nis­tes sense tenir en cap cas la seva res­pon­sa­bi­li­tat social quan de gener a setem­bre d’enguany el Banc de San­tan­der, el BBVA, Cai­xa­Bank, el Saba­dell, Bankin­ter i Uni­caja han gua­nyat un total de 23.000 mili­ons d’euros, un 17% més que en el mateix període de l’any pas­sat.

Vull pen­sar que la CNMC tindrà una sen­si­bi­li­tat espe­cial per l’eco­no­mia del país perquè bàsica­ment l’ope­ració només s’aguanta per donar valor a l’acci­o­nista, sense pen­sar en els cli­ents ni en els tre­ba­lla­dors, ni en l’eco­no­mia cata­lana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia