Editorial

Massa males notícies en l’ensenyament

Els informes sobre les competències de l’alumnat català no solen portar bones notícies i les conclusions del l’‘Estudi internacional de tendències matemàtiques i ciències 2023’ se sumen als que de manera reiterada alerten sobre les deficiències, en aquest cas pel que fa al nivell en les dues matèries a les quals fa referència l’enunciat. Només la meitat dels alumnes de quart de primària tenen nivell mitjà o alt en matemàtiques i ciències i això ens situa a la cua d’una llista de 33 països. Per comunitats autònomes, Catalunya torna a tancar el rànquing, ja que és la tercera amb pitjors resultats, només al davant de les Canàries i les Illes Balears. Les puntuacions més altes les obtenen a Castella i Lleó, Astúries i Madrid. Aquests resultats van en sintonia amb els acreditats per un altre informe, el de PISA (programa internacional per a l’avaluació d’estudiants), que ja va advertir prèviament sobre el dèficit en comprensió lectora, també en matemàtiques, i igualment sobre la constant davallada del català en les proves de competències bàsiques i en el seu ús social als centres. Ara, a més, se certifica la bretxa de gènere, més favorable als nens. La preocupant diagnosi es pot completar amb el descontentament i la desmotivació del professorat, de manera que tot plegat acaba dibuixant un panorama que suma les deficiències del model, la crisi dels docents i la manca de suficients recursos públics en l’ensenyament. En aquest sentit ara s’està recollint el devastador fruit de les retallades que en el seu moment es van aplicar al sector públic. Tant o més important que això, però, ho és també l’estabilitat del model i la clarificació de l’ús de les noves tecnologies, que els darrers anys han passat de ser una aposta decidida per part de l’administració, sobretot pel que fa a la dotació d’ordinadors, a la restricció dels mòbils als centres. Consolidar els aprenentatges bàsics és essencial, també atendre les demandes de la diversitat de l’alumnat a les aules. Tot plegat, és clar, s’ha de traduir forçosament i de forma urgent en més recursos i cal que els anuncis del Departament, en el sentit que en vista de les conclusions d’aquests informes ja estan treballant per revertir-ho, es facin realitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia