Opinió

L’arbre daurat de Jordi Gispert

Que una obra d’art, passi el que passi, estigui sempre a favor teu: què més se li pot demanar?

Fa uns quants anys, posem-n’hi catorze, en Jordi Gis­pert em va rega­lar un qua­dre. No era pas en agraïment de cap arti­cle que hagués dedi­cat a una expo­sició seva, una pràctica d’antic règim entre artis­tes i crítics que m’inco­moda bas­tant, perquè aboca la relació amb l’obra a un mer­ca­deig que espat­lla alguna cosa impor­tant que hi havia entre­mig: el des­in­terès, l’emoció, l’experiència d’haver pen­sat junts, l’un pin­tant, l’altre escri­vint. Molts anys abans, Domènec Fita va insis­tir també a donar-me’n un perquè sí, perquè ens estimàvem, però quan es dis­po­sava a dedi­car-me’l, es va atu­rar per adver­tir-me que amb aque­lla adju­di­cació sig­nada la pin­tura “per­dria valor”, i només se’m va acu­dir res­pon­dre-li que, sis­plau, fes la lle­tra ben grossa. En Jordi Gis­pert no em va dedi­car el seu, de qua­dre, perquè de fet no era per a mi, sinó per al meu fill aca­bat de néixer. Com que li he de guar­dar fins que sigui gran i, per a desgràcia meva, se l’endu­gui, tinc la sort de veure’l cada dia al rebe­dor, quan entro i surto de casa, quan vaig ata­ba­lada per minúcies monu­men­tals i de sobte me’l trobo allà, per­sis­tent, tran­quil·lit­za­dor, càlid i amorós com un àngel tute­lar. Que una obra d’art, passi el que passi, esti­gui sem­pre a favor teu: què més se li pot dema­nar? Si la des­cric, hi reco­nei­xe­reu de seguida l’estil d’en Jordi Gis­pert, aque­lla pin­tura que no s’està qui­eta, que acull el paper enco­lat, l’estrip, el relleu, la nume­ració i la cal·ligra­fia, que des­criu espais ine­xis­tents com si el món fos ben bé allò, aquesta intempèrie ver­ti­gi­nosa que es funda a cada moment, men­tre ja està en marxa, i que et deixa la rat­lla blava d’un horitzó, uns dego­tims de llum blanca o rosada, l’esque­let boirós d’una barca o una vinya perquè t’hi asse­guis a ima­gi­nar, fins i tot fosa en negre, la vida pro­mesa. Al qua­dre del meu fill, hi va posar, com si brotés del seu nom, escrit amb la lle­tra trèmula d’un infant, una fulla pre­ci­osa de pa d’or, un arbre dau­rat, que enfonsa les arrels en un magma rogenc sota terra o sota aigua, tant és, perquè el que importa és aquesta claror ver­ti­cal afir­mant-se allà on abans no hi havia res. Aneu a veure l’expo­sició que té fins al 8 de gener a l’Espai de la Lli­bre­ria 22. Enten­dreu per què alguns artis­tes ens fan més humans i més feliços.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia