Opinió

Tribuna oberta

La nova era del comerç

“Frase

En els darrers anys hem estat testimonis del tancament de diferents establiments comercials emblemàtics a les principals ciutats de Catalunya, molts dels quals han passat a convertir-se en oficines o a fragmentar-se en petits espais comercials. El comerç no és una excepció dels canvis que posen a prova les empreses, però sovint aquestes reconversions amaguen més que una simple reordenació del negoci. També són el reflex de com les noves tendències de consum, amb un gran protagonisme dels canals digitals, estan transformant el rol de la botiga física.

Fa dues dècades, el viatge del client començava gairebé sempre a la botiga física. Avui dia, aquest viatge comença a internet, especialment a través de les xarxes socials. Els consumidors ja no necessiten anar a la botiga per descobrir productes i tendències, i l’aparador físic ha donat pas a l’aparador virtual, accessible les 24 hores del dia a través del telèfon mòbil. Això ha forçat les marques a repensar el rol de la botiga física, la qual ha de competir amb l’experiència digital.

La gran pregunta: el món digital està acabant amb la botiga física? La resposta no és senzilla, però és evident que la botiga ha de transformar-se en un espai d’experiències on la visita valgui la pena, independentment de si el client compra o no. En l’era de la immediatesa i amb opcions d’oci infinites, la botiga física ha de proporcionar una experiència única que millori l’estat d’ànim del client, fent que aquest surti de l’establiment millor de com hi ha entrat.

El nou paradigma de la botiga física

Les grans marques ja s’han adaptat a aquest canvi, posant l’èmfasi primer en el canal online per connectar amb el client en la fase d’inspiració abans de prendre una decisió de compra. Les xarxes socials i altres plataformes digitals són el primer punt de contacte, que funcionen com un aparador digital on les marques mostren les seves novetats i construeixen la seva imatge i relació amb el client.

Alhora, les grans empreses estan invertint en botigues físiques més grans, ubicades en llocs estratègics per oferir una experiència memorable a la clientela. Aquests establiments són espais on, més enllà d’adquirir un producte, els consumidors poden interactuar amb la marca i tenir experiències exclusives, amb la voluntat de crear una experiència que difícilment es pot replicar a internet.

Com a contrapartida, això comporta el tancament de botigues més petites en ubicacions secundàries que ja no tenen la capacitat d’atraure prou clientela per justificar la seva continuïtat.

La importància de la planificació

El comerç és un sector dinàmic i estratègic per la seva contribució a l’economia, però, davant dels reptes de la digitalització i de la transformació del concepte de la botiga física, cal una visió estratègica per garantir el seu futur. Sense un pla clar, el sector pot reaccionar de manera improvisada als canvis, cosa que castigaria especialment els petits comerciants, que representen el 85% del sector i que sovint es troben perduts davant d’aquests reptes.

És crucial que les administracions i associacions col·laborin per crear polítiques que ajudin aquests negocis a adaptar-se i seguir sent competitius. Sense aquesta planificació el sector es pot veure abocat a una pèrdua de rumb que només les grans marques podran compensar i que deixarà enrere els petits comerciants i transformarà per sempre el paisatge urbà tal com el coneixem.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia