Opinió

TRIBUNA OBERTA

L’habitatge impossible

L’habitatge ha de deixar de ser una ficció impossible per a molts ciutadans

Una cursa d’obs­ta­cles resu­meix la situ­ació actual d’accés a l’habi­tatge. Els entre­bancs fona­men­tals són dos. El pri­mer és la pre­ca­ri­e­tat de l’eco­no­mia cata­lana. Això ha fet aug­men­tar el nom­bre de famílies i de joves als quals els costa cada vegada més llo­gar o com­prar un habi­tatge. La població que es troba en aquesta situ­ació és ele­vadíssima, segons l’informe de Foessa. Sense comp­tar els impli­cats en els des­no­na­ments i el drama que suposa el “no tinc on anar a viure”. El segon pro­blema és l’aug­ment exa­ge­rat del cost de la cons­trucció. Això fa que sola­ment es facin habi­tat­ges a les zones econòmica­ment pri­vi­le­gi­a­des, com a la costa i a les grans ciu­tats cata­la­nes, i a la resta els pro­mo­tors no volen sen­tir-ne a par­lar: “No hi puc cons­truir ni que em rega­lin el ter­reny.”

Sor­geix així el con­cepte d’habi­tatge impos­si­ble com a dis­cri­mi­nació social i ano­ma­lia ter­ri­to­rial. Una situ­ació que demana, cada vegada més, solu­ci­ons extra­or­dinàries. No n’hi ha prou, per exem­ple, amb l’actual llei de limi­tació del preu del llo­guer de l’habi­tatge en els muni­ci­pis cata­lans de mer­cat ten­sat, o amb la nor­ma­tiva que obliga els pro­mo­tors a cons­truir el 30% d’habi­tat­ges de pro­tecció ofi­cial en zones de nova urba­nit­zació, com tam­poc les pro­pos­tes ambigües de pro­me­tre 50.000 habi­tat­ges en els pro­pers cinc anys. Unes mesu­res que no han solu­ci­o­nat el pro­blema. Cal intro­duir de nou el con­cepte d’habi­tatge pos­si­ble. Sem­blant al que es va apli­car en l’època de la Segona República i en les dècades poste­ri­ors (de les cases bara­tes), i que alguns països han con­ti­nuat (com ara Àustria i els Països Bai­xos). En tots ells l’admi­nis­tració va fer i fa el que l’empresa pri­vada no pot fer. I, per tant, l’habi­tatge d’emergència passa a con­si­de­rar-se una infra­es­truc­tura bàsica en els pres­su­pos­tos públics, i que es podria con­cre­tar actu­al­ment així: sub­ven­ci­o­nant i finançant millor (Gene­ra­li­tat), ges­ti­o­nant més sòl urbà (Gene­ra­li­tat i ajun­ta­ments), obrint noves línies d’inves­ti­gació de cons­trucció indus­trial i millo­rant l’ambi­ent dels bar­ris resi­den­ci­als (Gene­ra­li­tat, ajun­ta­ments i pro­mo­tors). Això suposa que l’admi­nis­tració ha de gra­tar-se més la but­xaca econòmica­ment. Implica acti­var altres fórmu­les de pro­moció directa per part de l’admi­nis­tració i, sobre­tot, més pro­mo­ci­ons mix­tes entre l’admi­nis­tració i els pro­mo­tors. Men­tre que la inves­ti­gació tècnica implica acti­var noves pro­pos­tes indus­tri­als d’arqui­tec­tura modu­lar. I, sobre­tot, que l’admi­nis­tració inves­ti­gui pro­pos­tes més fun­ci­o­nals com ara hibri­dar les dis­tri­bu­ci­ons inte­ri­ors dels habi­tat­ges i natu­ra­lit­zar els exte­ri­ors pai­satgístics dels bar­ris resi­den­ci­als. Tam­poc ajuda a millo­rar la cre­a­ti­vi­tat i la inno­vació la poca coor­di­nació dels agents que poden apor­tar solu­ci­ons tècni­ques de gran valor afe­git. Per exem­ple, els depar­ta­ments uni­ver­si­ta­ris d’arqui­tec­tura i urba­nisme, engi­nye­ria i indústria, o bé eco­no­mia i finan­ces. Igual­ment, la indústria de la cons­trucció, els col·legis i els gre­mis pro­fes­si­o­nals hau­rien de tenir cabuda en aquesta millora qua­li­ta­tiva. Final­ment, és una ver­ta­dera rèmora la len­ti­tud en les tra­mi­ta­ci­ons del pla­ne­ja­ment urbanístic. I, sobre­tot, el tema més dolorós són els per­mi­sos d’obres dels ajun­ta­ments cata­lans. És total­ment incom­pren­si­ble que la majo­ria tar­din un any per donar-los.

Aquests nous lide­rat­ges són impror­ro­ga­bles. Sola­ment així l’habi­tatge pot dei­xar de ser una ficció impos­si­ble per a molts i esde­ve­nir una rea­li­tat pos­si­ble per a tots. Sens dubte, una opor­tu­ni­tat pri­vi­le­gi­ada de dis­se­nyar i ges­ti­o­nar l’habi­tatge com a eina cul­tu­ral i social de cohesió urbana de les nos­tres pobla­ci­ons, sovint exa­ge­ra­da­ment des­mem­bra­des, com foren els petits pro­jec­tes de millora de ciu­tat de la gran Bar­ce­lona preolímpica, que no és poca cosa.        



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia