Opinió

Quadern d’economia

Un tren d’errors

Del traspàs de Rodalies m’amoïna que n’excloguin Ferrocarrils de la Generalitat com a únic operador
Allò que podria ser una oportunitat, pot esdevenir un tren d’errors per no haver-ho pactat bé

El mínim que s’hau­ria d’exi­gir a un par­tit inde­pen­den­tista català és que totes les seves acci­ons i com­pro­mi­sos con­trets a mitjà i a llarg ter­mini no com­pro­me­tin l’objec­tiu final que ha de ser la inde­pendència o evi­tar la dependència. I, malau­ra­da­ment, des del fallit procés, ERC, que fins ales­ho­res s’havia pre­sen­tat públi­ca­ment com un par­tit inde­pen­den­tista radi­cal i irre­duc­ti­ble, ha començat a fla­que­jar i, avui, per les mone­des de plata dels llocs de tre­ball per a molts dels seus mili­tants o, ves a saber per què, s’han des­co­lo­rit tant que es fa difícil ende­vi­nar el seu color ori­gi­nal. La meta­mor­fosi expe­ri­men­tada per per­so­nat­ges com ara Gabriel Rufián, que pre­su­mia públi­ca­ment al Congrés dels Dipu­tats d’estar-s’hi només 18 mesos, perquè ja seríem inde­pen­dents, amb l’encara per­manència a l’escó i als focus madri­lenys després d’anys d’haver fet aque­lla pro­clama, demos­tra el perill que té la política basada en eslògans, que sem­pre seran muta­bles i en funció dels interes­sos pro­pis o de par­tit.

Quan gent així de volu­ble i sense un model de país defi­nit nego­cia en nom de Cata­lu­nya amb el govern espa­nyol, té el perill de no dei­xar-se por­tar pels afa­lacs que vin­dran dels potentíssims ter­mi­nals mediàtics espa­nyols si els resul­tat és bene­ficiós per a Espa­nya. Amb això del traspàs de Roda­lies ja hi tenim una certa experiència, perquè en pas­sat ens van infor­mar d’un acord de traspàs amb tota la pompa mediàtica i, al cap dels anys, hem vist que era una aixe­cada de camisa. En aquesta segona part, podria pas­sar-nos quel­com sem­blant, o pit­jor, i, per tant, hem de ser pru­dents a l’hora de valo­rar-ho i veure real­ment de què estem par­lant. Però el que sí m’amoïna d’aquest acord, tal com sem­bla que està fet, és que n’exclo­guin els Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya com a únic ope­ra­dor i crear-ne un altre de nou amb par­ti­ci­pació de Renfe. Això sig­ni­fica que, si un dia Cata­lu­nya volgués fer una aliança estratègica amb un altre ope­ra­dor de l’UE, no podria.

Tot i que el con­sell d’admi­nis­tració serà pari­tari i la pre­sidència la desig­narà la part cata­lana, les deci­si­ons estratègiques s’hau­ran de pren­dre per majo­ria qua­li­fi­cada; és a dir, la part espa­nyola tindrà dret de veto, perquè només amb la coin­cidència favo­ra­ble de les dues parts serà pos­si­ble un acord. ERC ja ha dit que no li pre­o­cupa que l’Estat acabi “tenint poder de decisió ens els àmbits més impor­tants”.

L’embo­lic també ha vin­gut quan s’ha dema­nat si la nova com­pa­nyia seria una filial de Renfe. La con­se­llera de Ter­ri­tori, Sílvia Pane­que, ha dit clara­ment que sí, men­tre que, per la part d’ERC, Eli­senda Ala­many ha dit clara­ment: “No estem par­lant d’una filial.”

És evi­dent que negar a Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat la pos­si­bi­li­tat de fer-se càrrec d’aquest traspàs d’entrada em sug­ge­rei­xen unes pre­gun­tes. La pri­mera és per què s’ha dei­xat fora una empresa neta­ment cata­lana i que té gran experiència a ges­ti­o­nar els fer­ro­car­rils a Cata­lu­nya amb un nota­ble èxit? Amb la nova empresa, s’haurà de crear un con­sell d’admi­nis­tració, una admi­nis­tració, uns tècnics i uns buròcra­tes nous que podrien absor­bir per­fec­ta­ment els FGC?

I, com ja va pas­sar el 2023, els tre­ba­lla­dors de Renfe i els sin­di­cats pres­si­o­nen perquè no volen dei­xar de pertànyer a Renfe. Una acti­tud pre­o­cu­pant perquè serà impos­si­ble can­viar la cul­tura empre­sa­rial i, al meu enten­dre, seria un greu error, perquè la cul­tura d’una empresa, espe­ci­al­ment en una de ser­veis, té una incidència molt nota­ble en el ser­vei i en el tracte del cli­ent, i si no es can­via la cul­tura de Renfe, cul­tu­ral­ment con­ti­nu­a­rem amb Renfe.

Allò que podria ser una opor­tu­ni­tat, pot esde­ve­nir un tren d’errors per no haver-ho pac­tat bé i pri­var-nos de ser no depen­dents. Vaja, com sem­pre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia