Opinió

Tribuna

La por, eina de control

“Occident viu, aparentment, en un sistema democràtic, però els mecanismes de control que fan servir els governs són els mateixos que definia Schmitt
“Un “«kit» de supervivència”, per a què? Per a un tsunami al Mediterrani? Per al despertar de la majoria de volcans europeus? Per a una invasió alienígena?

L’ale­many Carl Sch­mitt, politòleg, jurista i filòsof, se’l con­si­dera un dels pares de les bases doc­tri­nals i ideològiques del Par­tit Naci­o­nal Soci­a­lista, o sigui del nazisme. Seva és la sentència on s’asse­gura que “sem­pre s’ha de man­te­nir entre la població la imatge d’un ene­mic, per tal de poder-la mani­pu­lar i diri­gir”. Sch­mitt con­si­de­rava aquest prin­cipi una de les pedres fona­men­tals que havia d’aju­dar el poder nazi a man­te­nir “l’ordre social”. I reblava el clau asse­gu­rant que “el sobirà és aquell que deci­deix sobre l’estat d’emergència”.

Ho tenim clar, no? Qui té el poder asse­nyala l’existència d’un ene­mic con­tra el qual sem­pre s’ha d’estar alerta, i és el mateix poder qui, en vir­tut de les seves atri­bu­ci­ons, decreta qui­nes emergències oca­si­ona l’ene­mic i, evi­dent­ment, com s’ha d’actuar per der­ro­tar-lo.

De fet, Sch­mitt l’únic que va fer va ser dei­xar blanc sobre negre la teo­ria política que sem­pre ha mar­cat l’actu­ació del poder polític, sobre­tot quan s’exer­ceix de manera abso­lu­tista. Així va ser en temps del feu­da­lisme, va ser durant la guerra freda i ha con­ti­nuat sent-ho en la guerra con­tra el ter­ro­risme glo­bal.

L’existència d’un ene­mic (real o ima­gi­nari) fa estar la soci­e­tat en cons­tant estat d’alarma, sot­me­tent-la a una situ­ació contínua d’estrès i fent-la depen­dent de les ordres i direc­trius de qui mana, que és qui té l’auc­to­ri­tas per dir-nos què és el que més ens convé fer.

Occi­dent viu, apa­rent­ment, en un sis­tema democràtic, però els meca­nis­mes de con­trol que fan ser­vir els governs són els matei­xos que defi­nia Sch­mitt. Això va que­dar palès durant la crisi sanitària oca­si­o­nada pel coro­na­vi­rus, quan la majo­ria de governs, començant per l’espa­nyol, van por­tar al límit el sis­tema par­la­men­tari auto­ad­ju­di­cant-se per decret el poder de deci­dir, per exem­ple, la durada dels con­fi­na­ments, que cal recor­dar que van aca­bar sent con­si­de­rats incons­ti­tu­ci­o­nals. El govern espa­nyol s’ha acos­tu­mat a gover­nar fent ser­vir un meca­nisme legal, el decret, que teòrica­ment està reser­vat per a situ­a­ci­ons d’emergència. Els decrets pre­si­den­ci­als per­me­ten sal­tar-se el meca­nisme de con­trol par­la­men­tari i resol­dre per la via directa la manca de majo­ries. El motiu sem­pre és l’existència d’algun “ene­mic” que gai­rebé mai es pot iden­ti­fi­car. El 2020 i fins a la fi de l’estat d’alarma l’“ene­mic” que jus­ti­fi­cava deci­si­ons “con­tro­ver­ti­bles” era el coro­na­vi­rus.

Fa pocs dies, la UE va “fil­trar” un esbor­rany de pare des­co­ne­gut on s’adver­tia la població que calia dis­po­sar a casa d’un “kit bàsic de super­vivència” de 72 hores. El motiu? L’esclat d’una guerra o una emergència climàtica! Anem a pams. Rússia no té capa­ci­tat mili­tar con­ven­ci­o­nal per envair la resta d’Europa. És evi­dent. Ha hagut d’anar a reclu­tar sol­dats de Corea del Nord! Tot per anar fent la viu-viu a Ucraïna i anar gua­nyant ter­reny per tenir una posició de força en una hipotètica nego­ci­ació de pau. L’altra opció –encara més exòtica– és que els rus­sos s’embar­quin a fer ser­vir armes nucle­ars con­tra els mem­bres de l’OTAN. Putin no és un diri­gent al qual podríem con­si­de­rar un home de pau (més aviat al con­trari), però tam­poc és burro. Qui amb dos dits de front dei­xa­ria fet un solar radi­o­ac­tiu a propòsit un ter­ri­tori que vol con­que­rir...?

L’altre argu­ment per a l’emergència: un invi­si­ble, no defi­nit, motiu ambi­en­tal. De què estem par­lant? D’un tsu­nami al Medi­ter­rani? Del des­per­tat de la majo­ria de vol­cans euro­peus? De l’explosió de diver­ses cen­trals nucle­ars? D’una invasió alienígena? D’una plaga d’esca­ra­bats a l’estil d’una de les set pla­gues d’Egipte? D’un atac cibernètic? D’un mete­o­rit que des­truirà tot el con­ti­nent? I per què un kit de 72 hores i no de 120 o de 48? El més ridícul de tot va ser la pre­sen­tació del “kit de super­vivència”, que sem­blava mar­xan­datge de la UE (“afa­nyeu-vos, que me’l tre­uen de les mans”, els fal­tava dir-nos).

És molt pre­o­cu­pant ado­nar-se que estem en mans de buròcra­tes no esco­llits per una sis­tema democràtic –per tant, exempts de con­trols i de res­pon­sa­bi­li­tats– que gene­ren temor entre la població per poder aug­men­tar la des­pesa mili­tar de manera injus­ti­fi­cada. Europa, després de dir a Trump que no és ningú per dir-los en què s’han de gas­tar els diners, ha pro­ce­dit a gas­tar-se els diners que el pre­si­dent dels EUA els ha dema­nat en la com­pra d’un arma­ment que farà decréixer el PIB euro­peu i la inversió social per poder omplir les but­xa­ques del com­plex mili­tar-indus­trial nord-ame­ricà i, per tant, poten­ciar el PIB dels EUA. I nosal­tres aquí, mirant cap a una altra banda...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia