Opinió

opinió

Mobilitat sostenible i segura

Cele­brem ara, de nou, la Set­mana de la Mobi­li­tat Sos­te­ni­ble i Segura. Durant aquesta set­mana prop de 140 muni­ci­pis cata­lans orga­nit­zen nom­bro­ses acti­vi­tats amb l'objec­tiu de cons­ci­en­ciar la ciu­ta­da­nia sobre la neces­si­tat d'evi­tar l'ús del cotxe a la ciu­tat a favor de l'ús del trans­port públic i altres tipus de trans­port més sos­te­ni­bles. Perquè això sigui pos­si­ble, ens cal que tot­hom hi posi de part seva: la ciu­ta­da­nia, fent l'esforç de can­viar els hàbits de mobi­li­tat fins ara; enti­tats, empre­ses i mit­jans de comu­ni­cació, fent tas­ques de cons­ci­en­ci­ació i de suport, i les admi­nis­tra­ci­ons, faci­li­tant que aquest canvi d'hàbits es con­so­lidi.

Al Camp de Tar­ra­gona hi ha, encara, molta feina per fer, però no par­tim de zero. Tenim una sèrie d'ele­ments en marxa –no només pro­jec­tats– en aquesta direcció. La cons­ti­tució de l'Auto­ri­tat Ter­ri­to­rial de Mobi­li­tat, en apli­cació de la llei de mobi­li­tat de l'any 2003, va obrir la porta a una con­cer­tació i pla­ni­fi­cació del trans­port de viat­gers en ter­mes de Camp de Tar­ra­gona i no només de cadas­cuna de les ciu­tats. Ha estat a par­tir d'aquest fet que s'ha pogut posar en marxa la inte­gració tarifària, que s'han aug­men­tat les freqüències del trans­port públic, s'han posat en marxa noves línies... Per citar només alguns exem­ples recents, podem par­lar dels busos direc­tes de Tar­ra­gona a Reus, la nova línia entre Fal­set i Marçà o l'aug­ment de freqüències entre Tar­ra­gona i Tor­re­dem­barra o entre Reus i Cam­brils.

I hi ha mol­tes més coses: ara mateix està posat a infor­mació pública l'estudi infor­ma­tiu del Tram­camp, i el pla direc­tor de la mobi­li­tat del Camp ja ha estat apro­vat ini­ci­al­ment, i ha estat sotmès a infor­mació pública. Aquest dar­rer pla ja dis­se­nya una xarxa de roda­lies fer­roviària en clau de Camp de Tar­ra­gona, amb la cre­ació de qua­tre línies (Cam­brils-Tor­re­dem­barra, la Plana-

Pica­moi­xons-Tar­ra­gona, Reus-Sant Vicenç de Cal­ders i les Bor­ges del Camp-Tar­ra­gona), que asse­gu­ra­ran les rela­ci­ons econòmiques i soci­als a l'inte­rior del Camp de Tar­ra­gona. I inclou ele­ments d'inter­mo­da­li­tat, com ara la cre­ació d'una estació inter­mo­dal al sud de l'aero­port de Reus, que per­metrà la con­nexió amb el cor­re­dor del Medi­ter­rani i la línia d'alta velo­ci­tat Madrid-Bar­ce­lona.

Tot això no serà fàcil de dur a terme. Ens cal­dran mol­tes hores de tre­ball, con­cer­tar molts ele­ments públics i pri­vats, i tirar enda­vant mol­tes inver­si­ons, i tot­hom que ha tre­ba­llat en això sap que no és sen­zill. Però és que el punt de par­tida tam­poc no ho posa fàcil. Els des­plaçaments en trans­port públic al Camp de Tar­ra­gona només són el 7% dels 8 mili­ons que hi tenen lloc, i, tot i que estem millor que a les àrees de Girona i de Lleida –amb un 4%–, som molt lluny del 25% de Bar­ce­lona.

Aquest canvi no serà imme­diat. Modi­fi­car els hàbits és lent, i demana, a la vegada, que hi hagi les con­di­ci­ons –no podem fer que la gent no agafi tant el cotxe si no té una alter­na­tiva útil– i que aquest canvi sigui assu­mit amb con­ven­ci­ment. De la mateixa manera que les noves roda­lies fer­roviàries o el Tram­camp, per poder ser una rea­li­tat, han de ser vol­gu­des, pen­sa­des i pla­ni­fi­ca­des. Una feina d'anys. Per a tot això, amb una set­mana no n'hi ha prou, però sí que aquesta nova Set­mana de la Mobi­li­tat Sos­te­ni­ble i Segura ens ha de ser­vir per avançar en aquesta tasca de cons­ci­en­ci­ació i de canvi d'hàbits. Pot­ser uns dies anant més a peu o en bus, ens aca­ba­ran de convèncer que ja des d'ara ho podem fer més sovint. I és que, ben mirat, una set­mana ben apro­fi­tada pot donar per molt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.