Opinió

OPINIÓ

La Xina: el poder tou

Ja no és la Xina un país on els negocis es fan des d'occident al país i canviant mercat per tecnologia. Ara qui té els diners i la força econòmica és la Xina

La sobi­ra­nia, la segu­re­tat i el desen­vo­lu­pa­ment són els prin­ci­pis que han deter­mi­nat la política de la Xina en els últims qua­ranta anys després de la des­a­pa­rició del pre­si­dent Mao. És aquesta la lliçó apresa de les grans cri­sis xine­ses sem­pre gene­ra­des per la simul­taneïtat d'un con­flicte intern i un d'extern. El final de la dinas­tia Ming, el 1644, es va pro­duir per la coin­cidència de la rebel·lió dels page­sos que van envair Pequín i la der­rota dels exèrcits de l'imperi en la defensa con­tra les inva­si­ons del nord. El final de la dinas­tia Qing, el 1912, va ser cau­sada per la coin­cidència de les revol­tes inter­nes i la invasió del Japó.

Ha estat la superació de la guerra civil i dels plan­te­ja­ments de la política del pre­si­dent Mao, que veia ine­vi­ta­ble la guerra amb la URSS i els EUA en una visió mar­xista del món que iden­ti­fi­cava apriorísti­ca­ment els grans ene­mics i grans ali­ats, la que ha trans­for­mat la política exte­rior de la Xina, supor­tada ara per la diplomàcia, la coo­pe­ració i la força comer­cial, més que per la con­fron­tació mili­tar, per pro­te­gir els dos objec­tius bàsics en la política xinesa: el desen­vo­lu­pa­ment econòmic i l'esta­bi­li­tat interna, pels quals el pre­si­dent Deng Xia­o­ping va tro­bar la solució per fer com­pa­ti­ble el comu­nisme i el desen­vo­lu­pa­ment econòmic: “Un país i dos sis­te­mes”. El capi­ta­lisme es desen­vo­lupa vigo­ro­sa­ment però con­tro­lat per l'Estat i el Par­tit Comu­nista: avui el 70% del PIB xinès és en mans de les dife­rents admi­nis­tra­ci­ons públi­ques.

Les qua­tre estratègies que pre­si­dei­xen la política xinesa, sim­ples i cohe­rents, són més fruit d'una evo­lució en els últims anys que d'una revo­lució que no ha exis­tit en aquest període.

La pri­mera és la visió de la segu­re­tat de manera àmplia en què coin­ci­dei­xen, són els matei­xos, els poten­ci­als ene­mics de la futura pri­mera poten­cia amb els seus socis comer­ci­als i finan­cers, és a dir, els EUA i el Japó, la qual cosa eli­mina la pos­si­bi­li­tat d'una con­fron­tació mili­tar, fins i tot d'una guerra freda amb aquests països.

La segona és la pro­gres­siva accep­tació de la mul­ti­la­te­ra­li­tat, que va des de l'adopció de polítiques anti­ter­ro­ris­tes i de no-pro­li­fe­ració d'arma­ment nuclear, fins a la segu­re­tat de sub­mi­nis­tra­ment energètic, cab­dal per a la Xina. Els con­flic­tes, fron­te­rers tra­di­ci­o­nals amb l'Índia han pas­sat a segon terme a causa dels interes­sos com­par­tits d'ambdós estats d'aguan­tar la pressió d'occi­dent per diluir la política de con­tenció d'emis­si­ons i pre­ser­vació del medi ambi­ent retar­dant la seva apli­cació, que podria afec­tar el crei­xe­ment de les seves eco­no­mies.

La ter­cera és l'aban­do­na­ment pro­gres­siu del crei­xe­ment de l'eco­no­mia com a pri­mera i abso­luta pri­o­ri­tat basada en l'expor­tació i la con­tenció del con­sum intern subs­ti­tuint-la per l'objec­tiu d'acon­se­guir la millora pro­gres­siva de la seva eficiència a través de la glo­ba­lit­zació de les empre­ses, la millora de la qua­li­tat dels seus pro­duc­tes i la regu­lació del sec­tor pro­duc­tiu i del comerç. El potent crei­xe­ment de les inver­si­ons a l'exte­rior de 59.000 mili­ons de dòlars el 2010 amb un crei­xe­ment anual del 40% des del 2006 és una demos­tració d'aquesta política de glo­ba­lit­zació, aposta cen­trada sobre­tot a Àfrica i Lla­ti­noamèrica amb l'objec­tiu d'asse­gu­rar-se el sub­mi­nis­tra­ment de matèries pri­me­res a canvi d'inver­si­ons en infra­es­truc­tu­res i ser­veis. La Xina vol entrar i comer­ciar no en els països desen­vo­lu­pats sinó en els emer­gents, i con­següent­ment la seva pro­jecció exte­rior s'ori­enta al sud i no al nord.

La quarta estratègia és la pri­o­rit­zació del que es deno­mina poder cul­tu­ral tou del país, posant l'èmfasi en la millora de la trans­parència, tant en la vida política com en l'eco­no­mia i com­par­tint certs valors i prin­ci­pis amb les democràcies occi­den­tals.

Aques­tes estratègies resul­ten irre­ver­si­bles perquè com­bi­nen la política inte­rior i l'exte­rior i per­me­ten man­te­nir el crei­xe­ment econòmic amb unes rela­ci­ons inter­na­ci­o­nals que pro­jec­ten un nou impe­ri­a­lisme més efec­tiu, menys con­fron­tat, basat més en prin­ci­pis econòmics que en con­trol polític i ocu­pació mili­tar, com va ser la colo­nit­zació euro­pea al segle XIX.

Ja no és la Xina un país on els nego­cis es fan des d'occi­dent al país i can­vi­ant mer­cat per tec­no­lo­gia. Ara qui té els diners i la força econòmica és la Xina i la coo­pe­ració només es pot acon­se­guir si s'aposta per aju­dar a la inter­na­ci­o­na­lit­zació de la seva eco­no­mia.

És cert que la Xina és un con­ti­nent, més que un país, on els marcs legals són difu­sos i l'estruc­tura jurídica és més de tendència i guia que d'obli­ga­ci­ons i drets, i és per això que la con­fiança i la comu­ni­cació són essen­ci­als si es volen fer nego­cis o esta­blir rela­ci­ons d'inter­canvi en qual­se­vol àmbit.

Per a occi­dent la manca de referències cul­tu­rals com­par­ti­des i la llen­gua supo­sen bar­re­res que s'han de saber “nave­gar” per col·labo­rar i nego­ciar amb un país que està ara pos­si­ble­ment fent el crei­xe­ment que fa un segle van fer els EUA, perquè avui Pudong és a Xan­gai el que era lla­vors Man­hat­tan a Nova York, i aquesta situ­ació remarca i subrat­lla la ine­vi­ta­bi­li­tat i neces­si­tat de col·labo­rar amb el país que serà el gegant del segle XXI.

Els prin­ci­pis i les idees occi­den­tals no poden encai­xar direc­ta­ment amb una cul­tura dife­rent però que com­par­teix amb occi­dent cer­tes idees i valors encara que des d'una òptica menys “digi­tal” i sí més “analògica”, on els mati­sos i les gra­da­ci­ons de les qüesti­ons tenen més importància i on dir “no” és con­si­de­rat des­cortès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.