Opinió

Reciclar llibres

En algu­nes esco­les encara s'estan posant en marxa cam­pa­nyes de reci­clatge de lli­bres de text, fins i tot hi ha esco­les en què la cam­pa­nya s'ha enge­gat aquest estiu per pri­mera vegada (apro­fi­tant el canvi de curs i l'obli­gació de tor­nar a com­prar els lli­bres del nou curs). Una cam­pa­nya de reci­clatge de lli­bres de text segur que està feta amb la més bona (i sos­te­ni­ble) intenció i, en l'actual con­jun­tura econòmica, segur que està feta amb el propòsit que les famílies s'estalviïn diners. Però al meu enten­dre, aques­tes cam­pa­nyes de reci­clatge de lli­bres de text se les podrien estal­viar, perquè ja per­ta­nyen al segle pas­sat i els seus pro­mo­tors podrien gas­tar les ener­gies i el temps a fer cam­pa­nyes per la supressió dels lli­bres de text i la implan­tació dels com­pu­ta­dors per­so­nals a l'escola: cada nen un com­pu­ta­dor portàtil i cap lli­bre de text.

Un com­pu­ta­dor portàtil té un cost infe­rior al d'un lot de lli­bres per a tot un curs, amb el valor afe­git que té una vida més llarga i pot ser­vir per a tota la primària o, per exem­ple, amb dos com­pu­ta­dors, un mateix alumne podria fer tot l'ense­nya­ment obli­ga­tori. L'estalvi seria impor­tant i les pos­si­bi­li­tats incal­cu­la­bles. Quant als lli­bres, em sem­bla obvi que con­ti­nuen sent neces­sa­ris i que con­te­nen uns valors que una màquina mai no podrà asso­lir, però no els lli­bres de text, sinó un munt d'altres lli­bres de referència que poden omplir a dis­creció les bibli­o­te­ques fami­li­ars o les de les aules.

Un dels pro­ble­mes que fan que els lli­bres de text seguei­xin bar­rant el pas als com­pu­ta­dors per­so­nals a les aules del nos­tre país és que el cos docent ho té més fàcil per ges­ti­o­nar les clas­ses reduint la classe a aga­far un lli­bre per tal pàgina i asse­nya­lar els exer­ci­cis de tal altra pàgina com a deu­res. Sigui l'assig­na­tura que sigui sem­pre és el mateix: pàgina tal, exer­cici tal. En el cap dels mes­tres, la com­ple­xi­tat del com­pu­ta­dor encara no ha pres el lloc a la sim­pli­ci­tat del lli­bre de text. Per això, a més, els reci­clen.

El segon pro­blema és la con­fusió entre el com­pu­ta­dor per­so­nal, eina indis­pen­sa­ble per evi­tar anal­fa­bets del segle XXI, i inter­net i les xar­xes soci­als, porta de les noves for­mes de fracàs esco­lar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.