Opinió

La Columna

Un any nou de Miró

No sem­pre l'any nou és inici de vida nova. Sí que ho fou per a Joan Miró el cap d'any del 1937. Seguia de París estant el drama de la Cata­lu­nya en guerra. Digué a Pierre Matisse que tre­ba­llava en unes natu­res mor­tes “molt rea­lis­tes”. Qua­tre mesos després enlles­tia Natura morta del saba­tot, una de les obres que podem veure fins al 18 de març a la Fun­dació Joan Miró. Ha arri­bat a Bar­ce­lona des de Nova York fent escala a Lon­dres.

Cal apre­ciar valors estètics i també ètics en aque­lla reno­vació del Miró del 37. L'experta Teresa Mon­ta­ner ha escrit en el catàleg que l'artista jus­ti­ficà aquell retorn al rea­lisme com una neces­si­tat inte­rior espe­ro­nada pels esde­ve­ni­ments històrics.

Obser­veu una dada del procés de com­po­sició d'aquell qua­dre. Miró l'esbossà amb lla­pis sobre la pri­mera plana d'un exem­plar del diari Le Jour del 22 de gener de 1937. Ho feia sovint. El març del 1942 dibuixà per un auto­re­trat damunt una pàgina de La Van­guar­dia datada el 12 de febrer de 1937 on hi havia impresa una crònica rela­tiva als com­bats en el front d'Aragó.

Miró usava el paper de diari com a suport dels seus cro­quis, però també com un ele­ment de natura morta, o viva. Fixeu-vos quan visi­teu l'expo­sició en un detall de La masia, pin­tura que com­par­teix amb Natura morta del saba­tot un propòsit deta­llista. A La masia, obra de 1921-1922, apa­reix rere una rega­dora i al cos­tat d'un camp llau­rat una por­tada de periòdic on només es veuen cinc lle­tres: “L'INTR”. Goso iden­ti­fi­car aquesta capçalera amb la del por­ta­veu naci­o­na­lista L'Intran­si­gent, des­a­pa­re­gut el 21 de juny de 1922. És pro­ba­ble que Miró volgués retre home­natge pòstum a un set­ma­nari que pot­ser havia lle­git entre els 15 i 18 anys que ell havia com­par­tit de vida amb aquell periòdic.

Rosa Maria Malet, direc­tora de la Fun­dació, remarca en el catàleg que Miró es va deba­tre entre el com­promís i l'evasió en diver­sos moments de la seva vida. No ens pas­sarà per alt aquest equi­li­bri vital si visi­tem amb atenció aquesta expo­sició excep­ci­o­nal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.