Opinió

L'eina de l'espoli

En el període 2002-2009, per cada euro pagat en impostos a Catalunya,
47 cèntims no es van gastar a Catalunya

El con­se­ller Mas-Colell va pre­sen­tar fa unes set­ma­nes les balan­ces fis­cals de Cata­lu­nya del període 2006-2009. Con­fir­men que el dèficit fis­cal de Cata­lu­nya supera el 8% del PIB català. L'any 2009, el dèficit fis­cal va ser de 16.409 mili­ons d'euros, és a dir, 2.251 euros per per­sona. De fet, mal­grat que aquest dèficit fis­cal és crònic, estruc­tu­ral i es manté al llarg de tot el període esti­mat (1986-2009), s'ha incre­men­tat en els dar­rers anys, en paral·lel als can­vis en el sis­tema de finançament autonòmic. Així, en mit­jana del període 1986-2001, el dèficit fis­cal hau­ria estat del 7,6% del PIB de Cata­lu­nya, men­tre que en el període 2002-2009, període que inclou les dues grans refor­mes del sis­tema de finan-
çament, se situ­a­ria de mit­jana en el 8,6% del PIB de Cata­lu­nya.

La balança fis­cal és una mesura sintètica i glo­bal que inclou totes les rela­ci­ons amb l'admi­nis­tració cen­tral, inclosa la Segu­re­tat Social. Si n'excloem aquesta, que incor­pora la redis­tri­bució inter­per­so­nal (cotit­za­ci­ons soci­als, pen­si­ons i atur), s'accen­tua el dese­qui­li­bri entre la con­tri­bució que fa Cata-
lunya i el que rep. Així, en el període 2002-2009, per cada euro pagat en
impos­tos a Cata­lu­nya, 47 cèntims no
es van gas­tar a Cata­lu­nya.

Aques­tes balan­ces fis­cals s'obte­nen a par­tir de les dades de la comp­ta­bi­li­tat pública, és a dir, de la liqui­dació del pres­su­post de l'Estat. El pres­su­post de l'Estat és la prin­ci­pal eina de política econòmica del govern espa­nyol, i és també l'eina mit­jançant la qual deci­deix quins seran els flu­xos ter­ri­to­ri­als d'ingres­sos i des­pe­ses. El pres­su­post d'aquest any aug­men­tarà pre­vi­si­ble­ment el dèficit fis­cal. En pri­mer lloc, perquè les mesu­res extra­or­dinàries d'aug­ment d'impos­tos per reduir el dèficit públic ani­ran direc­ta­ment a engrui­xir les arques de l'Estat, i la des­pesa pública que aquest retorna a Cata­lu­nya és migrada (poc més del 50%). Així, s'incre­men­tarà la recap­tació de l'impost de soci­e­tats per la via de limi­tar les reduc­ci­ons que les empre­ses poden prac­ti­car. Aquest impost no té par­ti­ci­pació autonòmica i l'Estat pre­veu una recap­tació addi­ci­o­nal de 5.350 mili­ons d'euros. Per altra banda, s'incre­menta el tram esta­tal de l'IRPF. La recap­tació addi­ci­o­nal pre­vista per aquesta via és de 4.100 mili­ons d'euros. Final­ment, s'espera recap­tar 2.500 mili­ons d'euros per l'amnis­tia fis­cal i 350 mili­ons més amb l'incre­ment dels impos­tos espe­ci­als. Amb totes aques­tes mesu­res, l'Estat pre­veu recap­tar en total 12.300 mili­ons d'euros més. Supo­sant que Cata­lu­nya hi con­tri­bu­eixi en un 20%, i que
el 50% retor­nin via la des­pesa pública esta­tal, l'incre­ment del dèficit fis­cal
seria de 1.230 mili­ons d'euros.

En segon lloc, el per­cen­tatge de la inversió pública esta­tal a Cata­lu­nya retorna a nivells pre­es­ta­tu­ta­ris, és a dir, molt per sota no només del PIB rela­tiu de Cata­lu­nya (18,6%) sinó també de la població rela­tiva de Cata­lu­nya (15,8%). Serà l'11,1% de la inversió total de l'Estat. La dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l'Esta­tut, mal­grat que mai no va ser com­plerta en la seva lite­ra­li­tat, havia permès aug­men­tar la inversió esta­tal a Cata­lu­nya. Aquesta dis­po­sició tenia una vigència de set anys. Pel que sem­bla, els advo­cats de l'Estat que con­for­men el gruix d'aquest govern han fet una bona lec­tura de la sentència del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal sobre l'Esta­tut, i han deci­dit apli­car-la: no caldrà que com­plei­xin amb les inver­si­ons que l'Esta­tut pre­veu perquè, com diu la sentència, “aquests com­pro­mi­sos pres­su­pos­ta­ris for­ma­lit­zats en un Esta­tut d'Auto­no­mia no cons­ti­tu­ei­xen un
recurs que l'Estat hagi de con­sig­nar obli­gatòria­ment en els pres­su­pos­tos gene­rals de cada exer­cici econòmic”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.