Opinió

Xocolata espessa

L'alternativa espanyola

Ja sabem que la inde­pendència de Cata­lu­nya és una impos­si­bi­li­tat metafísica. Ens ho han dit tots els alta­veus de Madrid i uns quants comis­sa­ris euro­peus. És curiós, tan­ma­teix, que una even­tu­a­li­tat que ens diuen que no es pro­duirà pro­vo­qui tants ner­vis i tants movi­ments diplomàtics per part de l'Estat espa­nyol. El mateix minis­tre García-Mar­ga­llo adme­tia ahir que ha posat tota la diplomàcia espa­nyola a tre­ba­llar per “defen­sar la cons­ti­tució i la uni­tat d'Espa­nya”. De les decla­ra­ci­ons dels fun­ci­o­na­ris de la Unió Euro­pea no cal fer-ne gaire cas. Tal com ha expli­cat Vicent Par­tal en aquest diari, en tots els casos d'inde­pendència de països euro­peus en les dar­re­res dècades (i n'hi ha hagut un bon gra­pat), inva­ri­a­ble­ment han mani­fes­tat prèvia­ment que Europa tan­ca­ria les por­tes per sem­pre més als nous estats, per incor­po­rar-los poc després com a mem­bres de ple dret. No cal per­dre-hi ni cinc minuts. Pot­ser sí que val la pena, però, escol­tar l'oferta temp­ta­dora que ens fa Espa­nya per roman­dre dins l'estat. Tin­guem clar que, si no mar­xem, ens espera un futur molt espe­rançador. Mirem-ne alguns exem­ples.

D'entrada, l'Ajun­ta­ment de Madrid se'n riu, dels 8.000 mili­ons de deute, i anun­cia una rebaixa d'impos­tos per atraure encara més empre­ses de la “perifèria” cap a la capi­tal d'un estat que vol macrocèfal com el francès, men­tre que aquí hem d'apli­car tipus màxims per com­pen­sar el dèficit fis­cal. Si mirem la política espa­nyola d'infra­es­truc­tu­res, aquesta set­mana la minis­tra de Foment, davant una pre­gunta par­la­mentària sobre les pre­vi­si­ons de pas­sat­gers del TGV Madrid-Extre­ma­dura que jus­ti­fi­quin la inversió de 4.000 mili­ons d'euros, res­po­nia amb tota tran­quil·litat que no se n'havia fet cap d'estudi. Men­tres­tant, el tram­via de Jaén no entrarà en fun­ci­o­na­ment perquè l'Ajun­ta­ment no pot pagar-ne el cost d'ope­ració. Pot­ser hau­ran d'apli­car la solució ima­gi­na­tiva de Vélez-Málaga, que en no poder pagar el man­te­ni­ment del fla­mant tram­via, ha deci­dit llo­gar els cot­xes a una ciu­tat aus­tra­li­ana pro­pera a Sid­ney.

És evi­dent que l'alter­na­tiva de roman­dre a Espa­nya és d'allò més temp­ta­dora.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.