Opinió

Viure sense tu

Inútil utilitat

L'interès econòmic mata les disciplines humanístiques, l'art

No hi ha res d'inútil, ni tan sols la inu­ti­li­tat mateixa, diu Mon­taigne. El pen­sa­ment el recull el calabrès Nuc­cio Ordine, que la set­mana vinent pre­sen­tarà a Bar­ce­lona el seu mani­fest, edi­tat per Qua­derns Crema, La uti­li­tat de l'inútil.

Un recull de cites sobre els sabers tra­di­ci­o­nal­ment con­si­de­rats inútils, els humanístics, que ben pen­sat, aca­ben sent més útils que els supo­sats sabers econòmics.

El lli­bre inclou un assaig del 1937 d'Abra­ham Flex­ner on es diu que alguna de les grans des­co­ber­tes de la ciència ha sor­git d'inves­ti­ga­ci­ons con­si­de­ra­des inútils pel fet de ser ali­e­nes a qual­se­vol apli­cació pràctica.

Leo­pardi, Cio­ran, Bau­de­laire, Kant, García Lorca, i molts altres hi han dit la seva, sobre aquesta gratuïtat que es revela essen­cial. Com Sòcra­tes que prac­ti­cava amb la flauta una melo­dia men­tre li pre­pa­ra­ven la cicuta. “Per què et ser­virà això?”, li pre­gun­ta­ven, i el filòsof res­po­nia impas­si­ble: “Per saber aquesta melo­dia abans de morir.” És la volun­tat de conèixer, tant en el llin­dar de la mort com en qual­se­vol altre moment.

Com l'anècdota dels pei­xets que igno­ra­ven que es movien en l'aigua que l'escrip­tor Fos­ter Wallace expli­cava als seus alum­nes. No tenim consciència, que la lite­ra­tura, la poe­sia, la cul­tura i l'ense­nya­ment són el medi ideal perquè es desen­vo­lu­pin la democràcia, la tolerància, o la lli­ber­tat. Però vivim un moment difícil, en un con­text en què els deu­tes dels bancs i les finan­ces es car­re­guen d'un cop, com diu Ordine, el deute amb aquells que ens han rega­lat un extra­or­di­nari patri­moni artístic, filosòfic, musi­cal, lite­rari, arqui­tectònic i científic. L'interès econòmic mata les dis­ci­pli­nes humanísti­ques, llengües clàssi­ques, la fan­ta­sia, l'art. I més encara quan la deriva econòmica acaba obli­gant la ciu­ta­da­nia a fer recap­tes d'ali­ments, o de diners per a la recerca. Quan els rànquings pedagògics ens tre­pit­gen l'ull de poll, del sumar i res­tar, del lle­gir el món. Incapaços d'enten­dre'l sense tota la uti­li­tat de l'inútil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia