Opinió

Periodismes.cat

Entre tots anem bastint un ric i extens teixit de cibermitjans en català a tot el territori, d'àmbit local i temàtic

Hi ha diver­sos peri­o­dis­mes a l'espai del català. I una bona part està com­pro­mesa amb la cons­trucció d'una marca infor­ma­tiva pròpia en l'uni­vers del cibe­res­pai. A aquest con­junt, ric i variat, que tenen almenys el català com a eina d'expressió i d'infor­mació, l'ano­me­naré “peri­o­dis­mes.cat”. Es tracta d'una pri­mera gene­ració de mit­jans, de pro­fes­si­o­nals i de ruti­nes del nou peri­o­disme digi­tal, que han hagut de fer front a una doble crisi: la tec­nològica i l'econòmica.

La crisi econòmica ha afec­tat l'empresa periodística tra­di­ci­o­nal tant o més que a les empre­ses d'altres sec­tors perquè ja es tro­bava immersa en una crisi ante­rior, la que reque­ria una pro­funda trans­for­mació per adap­tar-se al nou entorn digi­tal i als mer­cats emer­gents de la infor­mació. La llarga crisi ha enfon­sat molts pro­jec­tes periodístics i llocs de tre­ball per la cai­guda de la publi­ci­tat i la irrupció de nous com­pe­ti­dors. Per això encara s'estan rede­fi­nint els models de negoci del nou peri­o­disme 2.0.

Ara bé, l'entorn digi­tal faci­lita també l'apa­rició de nous pro­jec­tes i nous agents que bus­quen a la xarxa opor­tu­ni­tats d'expressió i de comu­ni­cació. Estem en plena tran­sició. L'anàlisi crítica d'aquesta tran­sició s'està fent a les empre­ses, a les uni­ver­si­tats i a les revis­tes espe­ci­a­lit­za­des. Aquí només vol­dria des­ta­car tres punts amb relació al progrés del peri­o­disme digi­tal en català.

Pri­mer, la nove­tat glo­bal res­pecte al pas­sat és que totes les rea­lit­za­ci­ons dels “peri­o­dis­mes.cat” estan tècni­ca­ment dis­po­ni­bles a inter­net i, per tant, a dis­po­sició de tota la cata­la­no­fo­nia. El nus de la dis­po­ni­bi­li­tat rau en quina és la clau d'accés a l'immens arse­nal de pro­ducció infor­ma­tiva ja exis­tent. D'aquí la importància de pen­sar models de negoci dels mit­jans –pri­vats i públic– que en faci­li­tin l'accés i d'arbi­trar polítiques públi­ques de foment i suport a fi d'obrir al màxim l'accés als con­tin­guts dels “peri­o­dis­mes.cat”. Per al futur “tot digi­tal” en català, les faci­li­tats d'accés al peri­o­disme de qua­li­tat hau­rien de ser garan­ti­des.

Segon, un tret a des­ta­car en aquesta pri­mera gene­ració és la nota­ble dependència de les millors ofer­tes de “peri­o­dis­mes.cat” res­pecte de les empre­ses periodísti­ques tra­di­ci­o­nals, pri­va­des o públi­ques. Res d'estrany: això passa en totes les altres comu­ni­tats de llen­gua. A Cata­lu­nya, per exem­ple, en són clars expo­nents aquest diari, El Punt Avui, El Periódico o La Van­guar­dia (els dos últims, des de la seva versió en català el 1997 i el 2011, res­pec­ti­va­ment). Com ho són les experiències de peri­o­disme audi­o­vi­sual en xarxa de TVC, Cata­lu­nya Ràdio o RACC1. Aquesta dependència fa molt greu el tan­ca­ment irres­pon­sa­ble de RTVV al País Valencià. I posa en relleu man­can­ces actu­als com la ine­xistència de versió en català de l'edició digi­tal de La Van­guar­dia o dels dos dia­ris espor­tius més popu­lars de Bar­ce­lona.

Final­ment, s'estan con­so­li­dant dia­ris i mit­jans digi­tals de tipo­lo­gia molt vari­ada. Segons con­trol OJD de maig, les deu pri­me­res capçale­res digi­tals en català acon­se­guien uns vuit mili­ons d'“usu­a­ris únics” al mes (els qua­tre pri­mers, entre dos i un milió, eren: Ara.​cat, Nació Digi­tal, Vilaweb i El Punt Avui). En suma, entre tots anem bas­tint un ric i extens tei­xit de ciber­mit­jans en català a tot el ter­ri­tori, d'àmbit local i temàtic, de peri­o­di­ci­tat diversa, de mil colors i tex­tu­res, que per­met iden­ti­fi­car ja al cibe­res­pai una regió infor­ma­tiva de marca cata­lana, ali­men­tada per una plu­ra­li­tat de “peri­o­dis­mes.cat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia