Opinió

Josep Carner

El barceloní tenia el do de saber caçar sempre
la imatge bella, i,
encara més important, el de dir-la amb
els mots precisos

Recordo que fa molts anys, més trenta que no vint, vaig escriure un poe­met irre­lle­vant i pre­tensiós que, tot i això, havia cap­tu­rat una imatge que m'agra­dava. Aquells ver­sos van que­dar, per des­comp­tat, inèdits. Mesos enrere, però, em van tor­nar a la memòria, i lla­vors vaig pen­sar que fóra bo recu­pe­rar-ne la imatge que, a parer meu, encara s'aguan­tava. El poema d'aquell ado­les­cent trac­tava d'un riu i del seu entorn, d'allò que, amb una cone­guda fórmula lla­tina, en solem dir un locus amo­e­nus. I, en un dels ver­sos refe­rits al cor­rent –que era, esclar, un cor­rent flu­vial diàfan, no com el riu Anoia de la meva infan­tesa, brut com una soll–, la veu lírica sos­te­nia que el sen­tia “bro­gir embo­git com aigua que s'enruna”. L'al·lite­ració “bro­gir embo­git” resulta, ras i curt, hor­ro­rosa. Però la imatge semi­nal del poema em con­ti­nu­ava sem­blant, tres dècades més tard, prou vàlida. Aquesta “aigua que s'enruna” té força, bé que es tracta –o pot­ser perquè es tracta– d'una llicència poètica: només pot enru­nar-se allò que és sòlid, i alt.

Aquest estiu m'he pres­crit el gaudi de relle­gir la poe­sia de Car­ner. Cap líric català del segle XX no domina la llen­gua i els recur­sos retòrics com ell. Cap ni un. Car­ner és un poeta extra­or­di­nari, que se'ns fa pre­sent amb “aque­lla visió del món que serà sem­pre la seva, la de la pie­tat”, com diu Coma­dira; el mateix que ens pro­posa, ara i adés, unes imat­ges, unes metàfores, que són, per la seva bellesa, gai­rebé incon­ce­bi­bles sinó per a un super­do­tat per a la visió admi­rada i el domini de la llen­gua com és el príncep dels poe­tes. Així doncs, arreu on vaig aques­tes set­ma­nes d'espessa canícula ho faig armat amb el volum Poe­sia, text de l'edició de 1957 “revi­sat i esta­blert per Jaume Coll” (Qua­derns Crema, 1992). Com que, per como­di­tat, vaig des­pu­llar el meu volum de la sobre­co­berta, per la tossa que fa el lli­bre i pel color ver­mell de la coberta pot sem­blar que car­re­gui el dic­ci­o­nari Fabra.

Un exem­ple pràctic (o més d'un) de l'excel·lència de Car­ner. Et sem­bla que has creat una imatge poètica pro­di­gi­osa –l'aigua que s'enruna en el salt d'un riu–, però molt abans que tu el poeta d'Els fruits sabo­ro­sos ja hi havia pas­sat, per aquí; ja havia pas­sat per la ima­gi­nació d'aquest ins­tant i d'aquest pre­text, i, a més, ho havia fet molt millor que tu, esclar. Lle­giu, si no, el sonet La deso­lació del desig, dins Cor quiet, un text bellíssim en el qual el jo líric ens con­fessa –i se'n plany– que, a pesar del temps avançat de vida, el desig encara puny. “¿Com no dis­per­ses la fatal escòria / del meu desig, oh vent...?” Doncs bé, en aquest poema –que inclou diver­sos ele­ments de la natu­ra­lesa que man­te­nen una relació de tensió entre ells–, lle­gim, al començament del segon quar­tet, aquest vers: “Adés tor­reja l'ona, adés s'enruna”. ¿Us ado­neu de la pro­funda savi­esa que conté, el decasíl·lab?

L'ona es fa torre, pri­mer, i, tot seguit, com a torre que és, ja es pot enru­nar. D'aquesta aigua de l'onada sí que, amb plena pro­pi­e­tat poètica, podem dir-ne que s'enruna, perquè abans s'ha alçat, a diferència de l'aigua d'una cas­cada, que només s'estimba. Abans ha tor­re­jat, l'aigua marina car­ne­ri­ana. Gran, colos­sal poeta!

El bar­ce­loní tenia el do de saber caçar sem­pre la imatge bella, i, encara més impor­tant, el de dir-la amb els mots pre­ci­sos, perquè Car­ner sem­blava que els atre­sorés tots (i si n'hi man­cava cap, se l'inven­tava. Tenia sem­pre a mà “el mot implícit que ens des­nia”). La noia emba­ras­sada que sap que, com una taronja aban­do­nada i sense suc, ha de “fer-se espre­muda i lassa per la fres­cor del fill”; l'home vell que diu que “el món se m'ha tor­nat una grisa aqua­rel·la”; o el que adver­teix “que l'ale­gria entre fre­tu­res / [és] com rosada entre esbar­zers”. Cap altre poeta no sap lle­gir, com ell ho fa, i amb una mirada tan pene­trant, els ges­tos de l'essència humana. Cap, com ell, no sap, com escriu Saba, “las­ci­arsi pren­dere a un movi­mento della vita”, i par­ti­ci­par-nos-en. Bé, sí: Shakes­pe­are, i alguns altres mes­tres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia