Opinió

Independència i deute

En la pitjor de les hipòtesis de repartiment del deute, una Catalunya independent estarà menys endeutada que
la Catalunya actual

En el debat públic sovint s'uti­litza el deute com una amenaça a la inde­pendència de Cata­lu­nya. Així, s'afirma que Cata­lu­nya haurà d'assu­mir automàtica­ment una part del deute espa­nyol i es fan càlculs alar­mis­tes que dei­xen Cata­lu­nya amb un deute inas­su­mi­ble. Per pro­ce­dir a una nego­ci­ació que impli­qui un repar­ti­ment d'actius i pas­sius, cal que la inde­pendència de Cata­lu­nya sigui reco­ne­guda i s'accepti el prin­cipi de nego­ci­ació. Si no, segons els prin­ci­pis del dret inter­na­ci­o­nal, un estat català inde­pen­dent no té cap obli­gació d'assu­mir cap pro­porció del deute de l'Estat. Val la pena des­ta­car la nota tècnica que va eme­tre el Tre­sor britànic a prin­ci­pis del 2014, on mos­trava el com­promís del govern del Regne Unit, en cas d'inde­pendència d'Escòcia, d'hono­rar els ter­mes con­trac­tu­als de tot el deute emès pel govern britànic. El docu­ment con­creta que no hi haurà trans­ferència a Escòcia d'una part dels ins­tru­ments de deute eme­sos pel Regne Unit, sinó que el que hi haurà serà una nego­ci­ació amb Escòcia, en què s'acor­darà el repar­ti­ment del deute, i en funció d'aquest acord, es deter­mi­narà la part que Escòcia pas­sarà a deure al Regne Unit, i els cor­res­po­nents ter­mi­nis de paga­ment. Però, des del punt de vista legal, és el Regne Unit qui res­pon del deute emès davant dels cre­di­tors.

Si el 9 de novem­bre gua­nya el Sí a la inde­pendència, cal­dria ini­ciar nego­ci­a­ci­ons amb l'Estat espa­nyol sobre el repar­ti­ment d'actius i pas­sius, abans de decla­rar la inde­pendència. En aques­tes nego­ci­a­ci­ons, Cata­lu­nya pot exi­gir l'absència de vetos a la seva per­manència a la Unió Euro­pea, en con­tra­par­tida a l'assumpció d'una part pro­por­ci­o­nal del deute espa­nyol. Però si aquest esce­nari de nego­ci­ació no hi és, i la inde­pendència de Cata­lu­nya no es pacta, l'estat català inde­pen­dent nai­xerà només amb el deute de la seva admi­nis­tració ini­cial, la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, i no assu­mirà cap deute de l'admi­nis­tració cen­tral de l'Estat espa­nyol.

La segona qüestió és que la nego­ci­ació sem­pre és de repar­ti­ment d'actius i de pas­sius. És a dir, que l'estat que s'inde­pen­ditza assu­meix una part del deute, però alhora es queda amb una part dels actius de l'estat pre­de­ces­sor. L'endeu­ta­ment resul­tant per a l'estat que s'inde­pen­ditza serà la diferència entre el deute i els actius finan­cers i reser­ves que assu­meix. A banda, se li tras­passa automàtica­ment i sense com­pen­sació l'estoc de capi­tal físic de l'estat pre­de­ces­sor al ter­ri­tori català.

Quin endeu­ta­ment tin­dria l'Estat català? Els prin­ci­pis que han de pre­va­ler són la pro­por­ci­o­na­li­tat, l'equi­tat i la ter­ri­to­ri­a­li­tat. El pri­mer que cal esta­blir és quin és el deute de l'Estat que hau­ria d'entrar en la nego­ci­ació de repar­ti­ment. Aquí cal apli­car el prin­cipi de ter­ri­to­ri­a­li­tat, perquè no tin­dria cap sen­tit que l'estat català inde­pen­dent assumís el deute de les altres comu­ni­tats autònomes, ni dels ajun­ta­ments de fora de Cata­lu­nya. Per tant, el deute a con­si­de­rar és el deute de l'admi­nis­tració cen­tral. És impor­tant des­ta­car-ho perquè mol­tes de les infor­ma­ci­ons alar­mis­tes sobre el deute que hau­ria d'assu­mir Cata­lu­nya come­ten l'error de cal­cu­lar la pro­porció que toca­ria a Cata­lu­nya res­pecte al deute del con­junt de les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques, i després, a més, li sumen el de la Gene­ra­li­tat, amb la qual cosa estan sumant dues vega­des el mateix deute.

Amb les dades de desem­bre de 2013, sense acord ni nego­ci­ació, l'estat català inde­pen­dent només assu­meix el deute de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, és a dir 57.117 mili­ons d'euros, que repre­sen­ten el 29,7% del PIB de Cata­lu­nya. Amb una nego­ci­ació seguint el cri­teri del bene­fici històric, Cata­lu­nya només assu­meix el deute de l'admi­nis­tració cen­tral en la pro­porció en què aquesta ha gas­tat a Cata­lu­nya (11,1%). Cata­lu­nya tin­dria un deute de 139.992 mili­ons d'euros, que repre­sen­ten un 72,7% del PIB de Cata­lu­nya. Apli­cant el cri­teri de la població rela­tiva, Cata­lu­nya es que­da­ria el 16% del deute de l'admi­nis­tració cen­tral. El seu deute total seria de 176.577 mili­ons d'euros (el 91,7% del PIB). Final­ment, apli­cant el cri­teri de la renda rela­tiva, poc favo­ra­ble als interes­sos de Cata­lu­nya, atès que la seva par­ti­ci­pació en el PIB esta­tal (18,8%) és molt supe­rior a la seva població rela­tiva, el deute total de Cata­lu­nya seria de 197.482 mili­ons d'euros, que repre­sen­ten el 102,6% del PIB català. En tots aquests esce­na­ris cal­dria des­comp­tar-hi els actius finan­cers i reser­ves que es tras­pas­sa­rien a Cata­lu­nya. Una pri­mera esti­mació de Núria Bosch els va xifrar en 65.000 mili­ons d'euros.

En l'actu­a­li­tat, Cata­lu­nya con­tri­bu­eix als impos­tos de l'Estat en un 19,5%, per tant, està assu­mint el 19,5% del deute de l'Estat. El deute que paga ara és de 202.708 mili­ons d'euros, que repre­sen­ten el 105,3% del PIB de Cata­lu­nya. En la pit­jor de les hipòtesis de repar­ti­ment del deute, una Cata­lu­nya inde­pen­dent estarà
menys endeu­tada que la Cata­lu­nya actual. Davant els alar­mis­mes, molta tran­quil·litat, doncs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia