Opinió

opinió

Qui té por del Vallès?

El Consell General del Vallès que proposem és la suma dels consells de les dues comarques
És una reivindicació de la societat civil amb un cert interès entre els polítics, però sense entusiasme

El debat de l'eli­mi­nació i/o fusió dels con­sells comar­cals del Vallès Occi­den­tal i Ori­en­tal ha gene­rat una certa polèmica deri­vada de veure-hi una rup­tura de la situ­ació pre­sent. Volem des­fer pors i expli­car la pro­posta amb cura.

Per començar, avui els con­sells comar­cals estan repre­sen­tats per alguns regi­dors muni­ci­pals, de manera sem­blant a una dipu­tació pro­vin­cial, i resulta que no tots els ajun­ta­ments són pre­sents en el seu Con­sell Comar­cal. Això deriva d'una elecció de segon grau, en
la qual els par­tits deci­dei­xen quins dels seus elec­tes muni­ci­pals han de ser els repre­sen­tats comar­cals de tots els ajun­ta­ments. Aquesta situ­ació ha moti­vat que sigui molt més legítim el con­sell d'alcal­des, tot i no tenir cap poder efec­tiu, que el mateix con­sell comar­cal repre­sen­ta­tiu. I així, al final, esdevé més ope­ra­tiu que el con­sell comar­cal se sot­meti a la direc­triu dels alcal­des, amb un tre­ball de més con­sens, en comp­tes de seguir un pro­grama de majo­ria de govern.

Con­tra aquesta situ­ació, hi ha altres models, per exem­ple el de l'Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona (AMB), en què tots els muni­ci­pis hi són pre­sents, com a mínim amb un con­se­ller, i en què els molt grans, com ara Bar­ce­lona i l'Hos­pi­ta­let, no asso­lei­xen, ni de lluny, un nom­bre de con­se­llers pro­por­ci­o­nal a la seva població.

A l'escala del Vallès hem plan­te­jat pre­ci­sa­ment això, la neces­si­tat de la par­ti­ci­pació de tots els muni­ci­pis en un nou orga­nisme, l'Àrea Vallès, o pot­ser millor dir-ne el Con­sell Gene­ral del Vallès, que asso­li­ria noves com­petències metro­po­li­ta­nes, avui ine­xis­tents als con­sells comar­cals, que serien: trans­port inter­mu­ni­ci­pal, millora dels polígons indus­tri­als, actu­ació medi ambi­en­tal, gestió del parc agrari i fores­tal, sane­ja­ment de rius, coor­di­nació de la for­mació pro­fes­si­o­nal i més capa­ci­tat inver­sora i fis­cal. En aquest moment, només l'AMB dis­posa d'aques­tes com­petències, amb la qual cosa el Vallès sem­pre queda com un ter­ri­tori de segona, tot i el seu pes demogràfic i econòmic.

El Con­sell Gene­ral del Vallès que pro­po­sem que­da­ria for­mat per la suma dels con­sells de les dues comar­ques, de la mateixa manera que aquests hau­rien de ser la suma dels repre­sen­tants de tots i cadas­cun dels muni­ci­pis. En síntesi, seria un plan­te­ja­ment molt fede­ral. Plan­te­gem que
el ple dels con­se­llers del Vallès exer­ci­ria les noves com­petències. Amb aquesta orga­nit­zació, s'ator­ga­ria més pes polític al ves­sant ori­en­tal que a l'occi­den­tal, tot i tenir la mei­tat de la població, més vot als petits muni­ci­pis que als grans i, en canvi, les apor­ta­ci­ons fis­cals només podrien ser pro­por­ci­o­nals a la riquesa i, per tant, solidàries.

Però, al mateix temps, els matei­xos con­se­llers comar­cals, en aquest cas agru­pats segons la divisió Occi­den­tal/Ori­en­tal, podrien con­ti­nuar exer­cint per sepa­rat allò que avui ja reso­len. Al mateix temps, les agru­pa­ci­ons de con­se­llers per ter­ri­to­ris podrien con­so­li­dar tre­balls d'altres marcs avui en marxa (Riera de Cal­des, Tenes, Baix Mont­seny, petits muni­ci­pis, B30, C17, etc.) sota un parai­gua d'acom­pa­nya­ment, empara i foment. Fins i tot seria freqüent la plu­ral ads­cripció d'un muni­cipi a diver­sos marcs en funció de la seva iden­ti­tat.

I, a més, en la par­ti­ci­pació en les noves com­petències con­jun­tes, cal­dria comp­tar amb l'acord volun­tari dels muni­ci­pis afec­tats per tal de for­mar part del pro­grama cor­res­po­nent, amb la qual cosa s'exer­ci­ria una geo­me­tria vari­a­ble ajus­tada a cada pro­blema i demanda. Aquest tipus d'orga­nit­zació des­cen­tra­lit­zada no hau­ria de sor­pren­dre gens els nos­tres ajun­ta­ments, acos­tu­mats a crear orga­nis­mes diver­sos sota un parai­gua comú muni­ci­pal.

De tot ple­gat, en resul­ta­ria una eco­no­mia d'escala, ja que es podrien com­par­tir algu­nes des­pe­ses que avui estan mul­ti­pli­ca­des
i frag­men­ta­des en una selva d'orga­nis­mes coi­xos (con­sor­cis, man­co­mu­ni­tats, agències, etc.). A l'AMB van agru­par en un sol sos­tre el Con­sorci de Resi­dus i Sane­ja­ment, el Con­sorci de Trans­ports i la Man­co­mu­ni­tat de Muni­ci­pis, sense que això hagi sig­ni­fi­cat una pèrdua d'espe­ci­a­lit­zació fun­ci­o­nal i, al mateix temps, han ator­gat un abast ter­ri­to­rial dife­rent en cada matèria. Ben segur que al Vallès, amb el temps i sense córrer, els diver­sos orga­nis­mes s'ani­rien ajus­tant gra­du­al­ment a un prin­cipi d'orga­nit­zació de més eficàcia.

Al Vallès, els ajun­ta­ments que vol­gues­sin man­te­nir-se només en una dinàmica comar­cal, podrien fer-ho, els que par­ti­ci­pes­sin del nou abast de tre­ball metro­po­lità també ho asso­li­rien i, al mateix temps, es podrien reconèixer altres agru­pa­ci­ons de tre­ball per
a pro­jec­tes con­crets.

Un sol orga­nisme, fle­xi­ble i amb totes les vari­ants de geo­me­tria pos­si­ble en la feina de cada dia, és molt millor que una dis­persió d'orga­nis­mes, dèbils i man­cats de les veri­ta­bles com­petències que ens calen. Millor una nava­lla suïssa que un calaix desor­de­nat d'eines.

Només les ganes de man­te­nir peti­tes i min­va­des orga­nit­za­ci­ons, la falta de volun­tat per asso­lir nous rep­tes i la tendència a girar l'esquena a neces­si­tats pre­sents des fa temps poden expli­car la resistència a una coo­pe­ració res­pec­tu­osa entre els diver­sos ajun­ta­ments del Vallès.

La demanda d'un Con­sell Gene­ral del Vallès, o d'una admi­nis­tració metro­po­li­tana, sig­ni­fica un clam per reforçar el muni­ci­pa­lisme des de la base i el res­pecte a cada ajun­ta­ment. Però, curi­o­sa­ment, aquesta és una rei­vin­di­cació rea­lit­zada des de la soci­e­tat civil i que, de moment, ha sus­ci­tat un cert interès entre els polítics muni­ci­pals, però sense entu­si­asme, pos­si­ble­ment per una expli­cació insu­fi­ci­ent.

(*) FEM Vallès està impul­sada per la Cecot, el Con­sell Inter­sec­to­rial d'Empre­sa­ris de Saba­dell i Comarca (Ciesc), la Unió Empre­sa­rial Inter­sec­to­rial Cer­cle d'Empre­sa­ris (UEI) i l'asso­ci­ació Via Vallès, i té les adhe­si­ons de Sant Cugat Empre­sa­rial, Cer­da­nyola Empre­sa­rial, Asso­ci­ació d'Empre­sa­ris de Cas­tell­bis­bal, Cen­tre Comer­cial Bari­cen­tro, AMTU, Grup Edi­to­rial B30, Col·legi d'Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya i Dele­gació Vallès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia