Opinió

Tribuna

Syriza i l'Arcàdia

“Atrapar el coneixement de
qui som i d'on venim ofereix múltiples claus
de supervivència,
a part de delectar-te culturalment

Hi ha dies grecs, a Bar­ce­lona. Alguns, per la llum indes­xi­fra­ble que s'està acos­tant. D'altres, per la política impos­si­ble que s'ha ins­tal·lat. I la resta perquè Grècia s'imposa i en poques hores pro­jec­ten dues pel·lícules gre­gues en versió ori­gi­nal
i al mateix temps es pre­senta el lli­bre Syriza, la gran espe­ranza rota, d'Aitor Sáez i Gerard de Josep (UOC, Repor­ta­jes 360º).

Grècia es fa pre­sent per recor­dar-nos que és el nos­tre bres­sol, i que l'hem de mirar als ulls i obser­var-la bé perquè el que ella és nosal­tres ho som, ho hem estat o ho serem. El país hel·lè conté mol­tes de les nos­tres espe­ran­ces, pors, errors de càlcul, encerts, pre­dic­ci­ons. El lli­bre sobre Syriza té aquest fil con­duc­tor: Grècia com a símptoma euro­peu. Els autors res­se­guei­xen com Syriza arriba al poder (25 de gener de 2015) amb una victòria que pre­co­nit­zava un canvi, no només a la mal­trac­tada Grècia, sinó a Europa en gene­ral. Reta­lla­des i aus­te­ri­tat no eren la solució, els grans barons del bipar­ti­disme que­ien com estàtues escapçades i tot s'ensor­rava, menys la dina­mi­ci­tat interna d'un poble que havia dit prou.

El lli­bre ana­litza de manera periodística i àgil per què Syriza no va fun­ci­o­nar i què ha supo­sat la cai­guda, pri­mer de l'esquerra tra­di­ci­o­nal, i després de la nova esquerra grega. “En les nego­ci­a­ci­ons amb Grècia, el caràcter de la
Unió Euro­pea s'ha trans­for­mat, i
aque­lla unió benigna de pau i coo­pe­ració s'ha con­ver­tit per molts en una autèntica amenaça per a la democràcia”, escriu Jordi Vaquer, direc­tor de l'Open Soci­ety Ini­ti­a­tive for Europe, en el pròleg. I és que qual­se­vol nego­ci­ació, con­tacte o apro­xi­mació amb Grècia ens afecta.

I ens afecta per afi­ni­tat, no per con­trast. La pel·lícula Agélas­tos Petra, que el profètic rea­lit­za­dor expe­ri­men­tal del cinema Zum­zeig, Albert Triviño, ha sabut dur a Bar­ce­lona, ho expressa defi­ni­ti­va­ment. El docu­men­tal, que també es coneix amb el nom de Mour­ning Rock, és de Filip­pos Kout­saf­tis i té lloc a Eleu­sis, un petit poble indus­trial prop d'Ate­nes vin­cu­lat al mite de la deessa de la terra Demèter, a l'agri­cul­tura i a la fer­ti­li­tat. Si aneu a Eleu­sis us ado­na­reu que és el para­digma de mera­ve­lla grega en què has de fer un esforç –men­tal i físic– per trans­por­tar-te a allò que va ser, que encara és i que mal­grat la indus­tri­a­lit­zació pot­ser encarà serà. L'arque­o­lo­gia té aquest poder evo­ca­dor i reac­ci­o­nari: no veiem només pedres i natura, sinó que, com una icona, ens veiem a nosal­tres: escapçats, muti­lats, o sen­cers i immor­tals. Però hem de saber-nos trans­por­tar.

A Eleu­sis s'hi cele­bra­ven els famo­sos mis­te­ris, és el lloc mare del cereal i avui és un indret on es con­cen­tra la indústria incon­tro­lada ate­nenca que amenaça el medi ambi­ent de manera ver­ti­gi­nosa. És una foto­gra­fia amenaçadora de l'espe­cu­lació per sobre de tot altre valor.

El direc­tor ha estat enre­gis­trant Eleu­sis durant deu anys, amb un joc interes­sant: aga­fant la pers­pec­tiva d'un pelegrí. La pel·lícula va gua­nyar el premi del públic de Tes­salònica el 2000 com a millor docu­men­tal.

La segona pro­jecció que s'ha pogut visi­o­nar a Bar­ce­lona és Arcàdia. Arcàdia

com a lloc físic actual, situat en una vall a la car­re­tera que du a Esparta, lluny del mar. Però Arcàdia també com a qua­siu­to­pia, indret ima­gi­nari pla­ent on natura i huma­ni­tat es bar­re­gen, on hi ha una estra­nya pau i har­mo­nia. Un viatge poètic pel pas­sat i pel pre­sent en què immi­grants que ja par­len grec se sen­ten a Europa “com a casa”. Una nar­ració grega, i per això uni­ver­sal. Tot és a Grècia, només cal tor­nar-hi i saber-ho lle­gir. Assis­tir a ses­si­ons úniques de
cinema en grec té l'al·lici­ent de tro­bar-t'hi els catedràtics de les nos­tres uni­ver­si­tats. Gent potent que no surt als mit­jans, i que fan una feina extra­or­dinària, veri­ta­bles fili­gra­nes. Els estu­di­ants que avui estan tri­ant filo­lo­gia clàssica no són uns nostàlgics ni uns beneits: pot­ser són dels més lúcids. El pas­sat no és inútil. Atra­par el conei­xe­ment de qui som i d'on venim ofe­reix múlti­ples claus de super­vivència, a part de delec­tar-te cul­tu­ral­ment. Anhelo que els mit­jans, sobre­tot públics, fit­xin més filòlegs i menys ter­tu­li­ans tutòlegs. Els neces­si­tem si volem sor­tir d'aquest entot­so­la­ment estèril en què sovint hem cai­gut impul­sats per pro­duc­tors que ens ofe­rei­xen gent que diu coses actu­als, però que no té claus del pas­sat. Vivim en un pre­sen­tisme que no ens bene­fi­cia. El nos­tre món com un Eleu­sis amenaçat, en comp­tes d'una Arcàdia per con­que­rir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia