Política

MARTA VILALTA

DIPUTADA I PORTAVEU D’ESQUERRA

“El bipartidisme ‘sociovergent’ ens portava al bloqueig”

“El PSC no va voler renunciar a fer servir la JEC com a jutge i part”

“Hi ha marge per millorar la proporcionalitat amb un mapa que no sigui d’imposició provincial”

Hi ha alguna con­tra­dicció en el fet de voler arri­bar, com el 2017, a la república sense una llei elec­to­ral pròpia?
El pro­blema de fons és no tenir-la, no haver estat capaços d’ela­bo­rar la llei pròpia en els últims 30 anys, mal­grat els diver­sos intents. De fet, el 2017 s’hi arriba sense llei elec­to­ral pròpia, no ho hauríem d’obli­dar, perquè el PSC i altres par­tits uni­o­nis­tes blo­que­gen una pro­posta d’admi­nis­tració elec­to­ral par­cial que ens podria haver ser­vit per començar a desen­vo­lu­par la nos­tra pròpia legis­lació elec­to­ral. Però no van voler renun­ciar a fer ser­vir la Junta Elec­to­ral Cen­tral com a jutge i part.
Per què costa tant tan­car un acord?
Perquè malau­ra­da­ment els par­tits que han tin­gut més pes en les últi­mes dècades només afron­ta­ven el debat amb l’objec­tiu de maxi­mit­zar els seus vots. I en un con­text en què el vot estava dis­tribuït asimètri­ca­ment entre àrees urba­nes i rurals, això es con­ver­tia en un obs­ta­cle. La situ­ació ara ha can­viat, ja que s’ha superat aquell bipar­ti­disme històric soci­o­ver­gent que ens por­tava al blo­queig. Ara hem superat aquest esquema i això ens obre una fines­tra d’opor­tu­ni­tat per fer una llei elec­to­ral de país. Des d’Esquerra, hi apos­tem com una eina de reforç democràtic i no un sim­ple meca­nisme de cal­cu­la­dora elec­to­ral.
És pos­si­ble des­blo­que­jar-la en aquesta legis­la­tura?
Hau­ria de ser pos­si­ble. Hi ha hagut diver­sos intents al Par­la­ment i fa sis anys es va avançar en molts aspec­tes, encara que no en l’ele­ment nuclear. Ara ho hem de tor­nar a inten­tar, i per això vam pro­po­sar-ho l’estiu pas­sat. El tau­ler de joc par­la­men­tari ara està més frag­men­tat, hem superat el bipar­ti­disme i és més plu­ral que mai, i això pot obrir la porta a un nou acord o punt de con­sens. Cata­lu­nya neces­sita regles del joc pròpies i clares, i no té sen­tit que no tin­guem llei elec­to­ral pròpia.
L’entesa amb el PSC per al des­blo­queig de diver­sos càrrecs d’orga­nis­mes que depe­nen del Par­la­ment o la par­ti­ci­pació soci­a­lista en el Pacte Naci­o­nal per la Llen­gua afa­vo­rei­xen una entesa?
Són debats dife­rents, i crec que no s’han de bar­re­jar. En tot cas, la llei elec­to­ral és una norma que reque­reix àmplies majo­ries i, per tant, només serà pos­si­ble apro­var-la si hi ha un gran acord al Par­la­ment.
El PSC con­si­dera que el repar­ti­ment pro­vin­cial actual bene­fi­cia Esquerra i JxCat. Vostè, que és dipu­tada per Lleida, què en pensa?
L’Esta­tut esta­bleix dues carac­terísti­ques de la llei elec­to­ral: ha de ser pro­por­ci­o­nal i asse­gu­rar la repre­sen­tació ade­quada del ter­ri­tori. I això l’actual llei elec­to­ral ho fa rao­na­ble­ment bé. I per a nosal­tres són pilars que hem de con­ti­nuar man­te­nint. De fet, l’Estat espa­nyol és ple de sis­te­mes elec­to­rals molt menys pro­por­ci­o­nals que el català i, en molts casos, el PSOE n’és el prin­ci­pal bene­fi­ciat. Una dada: el 14-F Junts va obte­nir el 20,04% dels vots i el 23,7% dels dipu­tats, una diferència de 3,66 punts. A Cas­te­lla-la Manxa, el PSOE va obte­nir el 44,11% dels vots i va rebre el 57,58% dels escons. Una diferència de 12 punts. En tot cas, a Cata­lu­nya hi ha marge per millo­rar la pro­por­ci­o­na­li­tat i la repre­sen­tació ade­quada del ter­ri­tori? Sí que n’hi ha. Per començar, amb un mapa que no sigui d’impo­sició pro­vin­cial i s’assem­bli més a la rea­li­tat ter­ri­to­rial cata­lana, assu­mint l’orga­nit­zació ter­ri­to­rial pròpia. Però segu­ra­ment ens equi­vo­caríem si centréssim el debat només en el repar­ti­ment d’escons.Nosal­tres volem posar èmfasi també en com arti­cu­lem l’admi­nis­tració elec­to­ral cata­lana, en la trans­parència, en la ren­dició de comp­tes, en com garan­tim el vot exte­rior, com fomen­tem la par­ti­ci­pació i espe­ci­al­ment el vot jove, com apro­xi­mem elec­tes i elec­tors… De tot això també ha d’anar la llei elec­to­ral.
Amb quin sis­tema elec­to­ral s’emmi­ra­lla Esquerra?
Esquerra por­tava al pro­grama la neces­si­tat de pro­moure una llei elec­to­ral cata­lana per rei­vin­di­car la sobi­ra­nia sobre les ins­ti­tu­ci­ons elec­to­rals, repen­sar i actu­a­lit­zar els pro­ce­di­ments elec­to­rals i con­ver­tir-los en eines de par­ti­ci­pació ciu­ta­dana. Cre­iem que aquests són els temes que ha de posar sobre la taula una pro­posta elec­to­ral pròpia. Pas­sar del segle XIX que ens imposa l’admi­nis­tració elec­to­ral de la Loreg i una Junta Elec­to­ral que s’extra­li­mita en les seves fun­ci­ons, a una admi­nis­tració elec­to­ral del segle XXI. Així doncs, el nos­tre com­promís és tro­bar meca­nis­mes de repre­sen­tació elec­to­ral que millo­rin tant la pro­por­ci­o­na­li­tat com la repre­sen­tació del ter­ri­tori, apro­xi­mant les cir­cums­crip­ci­ons a la gent, i fer-ho dis­cu­tint de manera cons­truc­tiva amb la resta de for­ces polítiques.
Apos­teu perquè les vegue­ries siguin cir­cums­cripció elec­to­ral o això com­pli­ca­ria un acord?
És impres­cin­di­ble que la repre­sen­tació elec­to­ral s’estruc­turi a par­tir d’un mapa que reflec­teixi millor la rea­li­tat ter­ri­to­rial del país, la nos­tra eco­no­mia i el dia a dia dels nos­tres muni­ci­pis. I, per nosal­tres, una de les millors eines que tenim per fer-ho són les vegue­ries, perquè supera el model espa­nyol de les províncies i nosal­tres ens cre­iem la nos­tra pròpia orga­nit­zació ter­ri­to­rial, més pro­pera a la ciu­ta­da­nia. I això implica apos­tar per les vegue­ries com a model d’orga­nit­zació ter­ri­to­rial.
Sou par­ti­da­ris de la implan­tació del vot electrònic? Quins perills té?
El 14-F l’Estat espa­nyol va impo­sar una data elec­to­ral perquè cal­cu­lava que era la millor per als seus interes­sos. Van fallar, però ens van forçar a fer unes elec­ci­ons enmig d’un pic de con­ta­gis i ingres­sos per covid. Hem d’apren­dre les lliçons d’aquell moment, el con­se­ller Ber­nat Solé i el direc­tor gene­ral de Pro­ces­sos Elec­to­rals, Ismael Peña, van fer una fei­nada ingent que ens ha de ser­vir per cons­truir nous meca­nis­mes que puguin pro­moure i fomen­tar la par­ti­ci­pació i fer un procés elec­to­ral més trans­pa­rent i res­pon­siu a les pre­ferències de la ciu­ta­da­nia. I entre ells cal estu­diar com s’imple­menta el vot electrònic amb ple­nes garan­ties, però també com aquesta digi­ta­lit­zació pot millo­rar el procés elec­to­ral i con­tri­buir a aug­men­tar la trans­parència i reduir-ne des­pe­ses. Nosal­tres som par­ti­da­ris d’estu­diar-ne la implan­tació i superar pos­si­bles ris­cos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia