Política

La guerra encareix molt més el cabàs de la compra

Aliments com l’arròs, la farina, la llet i els ous s’apugen arran de l’escalada de l’energia i el cost de les primeres matèries

Les distribuïdores demanen que no s’acapari menjar i busquen més proveïdors

Omplir la nevera surt cada dia més car amb una inflació de preus que al febrer arri­bava a xifres rècord del 7,4%. Des de prin­cipi d’any l’incre­ment de preus s’ha notat sobre­tot en pro­duc­tes de pri­mera neces­si­tat com el pa, l’oli, l’arròs, les ver­du­res i la fruita. La situ­ació bèl·lica que des de fa un mes pateix Ucraïna no ha fet més que empit­jo­rar l’esca­lada de preus de l’ener­gia i la manca de pri­me­res matèries bàsiques, que es fa “insos­te­ni­ble” per mol­tes indústries rama­de­res i agro­a­li­mentàries que patei­xen per la falta de cereal i d’oli de gira-sol. Com­prar pa, ous, llet o farina és més car i es nota als cis­tells de la com­pra. Els pro­duc­tors han fet reper­cu­tir en el preu final al con­su­mi­dor l’incre­ment d’uns cos­tos que arros­se­guen des de fa temps. “Fa un any i mig que d’una tona de pinso que valia 270 euros en paguem 400 euros”, explica el pro­pi­e­tari de la granja avícola Sant Llop de Dos­rius, Josep Maria Fabrega. Des de fa un parell de mesos el preu dels ous s’ha enca­rit fins a 50 cèntims la dot­zena. “Estem aguan­tant preus molt bai­xos des de fa anys”, explica Fabrega, que amb el pri­mer con­fi­na­ment van notar un aug­ment de la demanda. A l’estiu, sense turisme, no es van com­plir les expec­ta­ti­ves del sec­tor. Amb un pro­ducte fresc com l’ou, que no es pot emma­gat­ze­mar, hi ha gran­gers que han optat per “bui­dar galli­ners i dei­xar de per­dre diners”. Això, segons explica Fabrega, ha fet bai­xar la pro­ducció d’ous en un país que n’és expor­ta­dor però que neces­sita com­prar a fora el cereal per ali­men­tar les galli­nes. “Amb la vaga de trans­port estem patint pels ter­mi­nis de les entre­gues del pinso”, con­clou.

La indústria de l’avi­ram així com el sec­tor rama­der pateix el sobre­cost del cereal. Des de la coo­pe­ra­tiva lle­tera Camp­llong, el seu pre­si­dent, Joan Pijoan, manté que l’esca­lada de preus del pinso es va començar a notar a final del 2020, però ha estat les dar­re­res set­ma­nes que els incre­ments s’han dis­pa­rat fins al punt que el preu de cost del litre de llet ha pujat entre 3 i 5 cèntims el litre. Això per al con­su­mi­dor ha supo­sat un aug­ment del preu per litre d’entre 5 i 10 cèntims. “Si tot va pujant, no sabem cap on anirà el mer­cat, tenim molta incer­tesa”, reco­neix Pijoan, que asse­nyala que per ara a Cata­lu­nya les gran­ges han pogut dis­tri­buir sense pro­ble­mes la llet tot i la vaga de trans­por­tis­tes, que ha fet tron­to­llar la dis­tri­bució de mer­ca­de­ries. És el cas de la ver­dura i la fruita pro­vi­nent d’Anda­lu­sia, que aquesta set­mana tenia pro­ble­mes per arri­bar fins a Mer­ca­barna. “Amb les fur­go­ne­tes no ens han posat pro­ble­mes”, explica Miquel Riera, un dels page­sos del Maresme que acce­dien al mer­cat majo­rista per com­prar gènere, que no hi tro­bava a fal­tar pro­ducte. Roger Gaspa, secre­tari gene­ral del Con­sell d’Empre­ses Dis­tribuïdores d’Ali­men­tació de Cata­lu­nya (Cedac), fa una crida a la calma perquè els con­su­mi­dors no aca­pa­rin pro­duc­tes com ha pas­sat amb l’oli de gira-sol, del qual s’ha limi­tat la venda en alguns super­mer­cats. “No hi ha cap risc de des­proveïment, i aca­pa­rar genera tensió i és inso­li­dari”, asse­nyala el secre­tari de l’enti­tat, que tre­ba­lla per garan­tir nous proveïdors.

L’enca­ri­ment del car­bu­rant ha amar­rat a port la flota a Galícia, Cantàbria i Cadis, i això s’ha traduït en pei­xa­te­ries mig bui­des. A Cata­lu­nya, les con­fra­ries tar­ra­go­ni­nes atu­ra­des tor­na­ven ahir a fei­ne­jar. “No s’ha dei­xat de ven­dre peix de llotja tot i que s’estan fent vedes i ha fet mal temps”, asse­nyala el patró major del port d’Arenys, Antoni Mar­zoa, que cri­tica el poc suport de la classe política a sec­tors estratègics que pro­ve­ei­xen la població d’un bé neces­sari com l’ali­men­tació.

LES FRASES

No hi ha cap risc de desproveïment, i acaparar genera tensió i és insolidari
Roger Gaspa
secretari general CEdac
No s’ha deixat de vendre peix tot i que s’estan fent vedes i ha fet mal temps
Antoni Marzoa
patró major del port d’Arenys

Negociacions fins a altes hores de la nit

L’endemà que la Confraria de Pescadors desconvoqués la seva aturada, la vicepresidenta primera, Nadia Calviño, i les ministres Raquel Sánchez (Transports) i María Jesús Montero (Hisenda) van mantenir ahir una marató negociadora de dotze hores amb Fenadismer, Fitrans, Atrans, entre d’altres col·lectius del transport.

Calviño, en declaracions fetes a les onze de la nit al canal 24 Horas, quan la reunió encara no s’havia acabat, va assegurar que el diàleg “va avançant” i es va mostrar “confiada” a arribar a una “solució definitiva” al llarg de la nit. “Hem de trobar la resposta adequada a l’altura de la situació difícil que viu el sector”, va explicar la vicepresidenta primera.

La negociació in extremis es produïa en una jornada de tensió en el si del govern amb la vicepresidenta Yolanda Díaz desmarcant-se de Montero i Sánchez després que elles dues identifiquessin els vaguistes amb ultradretans de Vox. “Els transportistes que es manifesten aquests dies són els mes vulnerables, treballen a pèrdues i tenen la comprensió del govern”, va dir Díaz.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia