Política

REPORTATGE

Pànic alemany a l’antisemitisme

La por d’enardir l’extrema dreta i el radicalisme islàmic porta a l’autocensura respecte a Israel

Entre els mitjans s’ha estès un pensament únic compartit amb l’‘establishment’ polític

La Berlinale acaba entre crítiques a un director israelià per haver denunciat l’‘apartheid’ contra els palestins

“Soc israelià i ell és palestí; jo visc sota la llei civil i ell, sota la militar. Jo puc votar i ell no té dret a vot”

“Israel s’ha de poder defen­sar, però ha d’obser­var les regles del dret inter­na­ci­o­nal huma­ni­tari”, deia fa uns dies el can­ce­ller ale­many, Olaf Scholz, en un debat públic amb ciu­ta­dans. Aquest és el màxim nivell de crítica al govern isra­elià que es per­met la classe política ale­ma­nya. Els grans mit­jans, des de la tele­visió pública ARD fins al set­ma­nari Der Spi­e­gel i el diari Süddeutsche Zei­tung, van amb peus de plom fins i tot per refe­rir-se a la matança de més de 100 civils aple­gats a l’entorn d’un com­boi d’ajut huma­ni­tari a Gaza. “Molts morts i ferits, infor­ma­ci­ons sobre trets, incer­tesa sobre el que ha pas­sat”, resu­mia l’ens públic, sense espe­ci­fi­car amb la paraula isra­elià l’ori­gen dels trets. Un titu­lar com el de The New York Times –“Tro­pes d’Israel dis­pa­ren i maten pales­tins que bus­ca­ven ali­ment”– és impen­sa­ble entre els mit­jans de referència ale­manys.

Són dos exem­ples d’una Ale­ma­nya que va amb peus de plom, passi el que passi a Gaza. Qual­se­vol referència a la guerra ha d’anar pre­ce­dida per una con­demna tan explícita i rei­te­ra­tiva com sigui pos­si­ble dels atacs de Hamàs del 7 d’octu­bre. Als mit­jans públics domina com a norma d’estil l’obli­ga­to­ri­e­tat de recor­dar que aquest va ser el deto­nant de la guerra actual. Par­lar de les arrels del con­flicte és entrar en ter­reny minat.

La por ale­ma­nya de caure en l’anti­se­mi­tisme no és incon­creta. Par­teix de la res­pon­sa­bi­li­tat històrica sobre els sis mili­ons de jueus assas­si­nats en l’Holo­caust per un règim –el nazi– que volia exter­mi­nar-los. Tots els governs, des de la fun­dació de la República Fede­ral d’Ale­ma­nya, han man­tin­gut aquesta línia. Ara, l’efer­vescència de la ultra­dreta –segona força en intenció de vot a escala naci­o­nal– ha fet accen­tuar aquesta cau­tela. I també ho fa que qual­se­vol acte pro­pa­lestí pot deri­var en un reci­tal d’anti­se­mi­tisme o legi­ti­mació de Hamàs. A Ale­ma­nya hi viuen sis mili­ons de musul­mans –i només 100.000 jueus–. La línia ver­me­lla entre les emo­ci­ons i l’odi és fàcil de tras­pas­sar.

El dar­rer debat sobre què és anti­se­mi­tisme i què és crítica al govern d’Israel va tenir lloc en la gala de la Ber­li­nale, el fes­ti­val de cine, en què lògica­ment hi havia con­vi­dats inter­na­ci­o­nals. Entre els guar­do­nats, hi havia un tàndem de direc­tors isra­e­li­a­no­pa­les­tins, Yuval Abra­ham i Basel Adra. Van gua­nyar el premi al millor docu­men­tal amb No other land, sobre les demo­li­ci­ons de pobla­ci­ons com ara Masa­fer Yatta, a la Cis­jordània ocu­pada. També hi era el direc­tor nord-ame­ricà Ben Rus­sell, premi de la secció Encoun­ters per Direct action, i la bra­si­lera Juli­ana Rojas, que en va rebre un altre per Cidade, campo. A dalt de l’esce­nari van pro­nun­ciar les parau­les apart­heid –Abra­ham i Adra– i geno­cidi –Rus­sell–, i van expres­sar el seu suport a Gaza –Rojas–. De l’audi­tori van sor­tir forts aplau­di­ments, men­tre l’alcalde de Berlín, el con­ser­va­dor Kai Weg­ner, i la minis­tra de Cul­tura, la verda Clau­dia Roth, es volien fon­dre.

“Basel i jo tenim la mateixa edat. Jo soc isra­elià i ell és palestí. Tor­na­rem a una terra on no som iguals. Jo visc sota la llei civil i Basel, sota la mili­tar. Vivim a 30 minuts l’un de l’altre, però jo puc votar i ell no té dret a vot”, havia expli­cat Abra­ham, entre abraçades emo­ci­o­na­des també del jurat. La cerimònia va aca­bar sense inci­dents. Però dos o tres dies després, el clam con­tra els “des­fi­cis anti­se­mi­tes” en la clo­enda de la Ber­li­nale s’havia estès als mit­jans de comu­ni­cació, grans, petits i mit­jans. L’alcalde i la titu­lar de Cul­tura s’afe­gien a les crítiques i el govern del soci­al­demòcrata Scholz anun­ci­ava una “inves­ti­gació”.

Les cul­pes s’han des­car­re­gat con­tra els dos direc­tors de la Ber­li­nale, l’italià Carlo Cha­trian i la neer­lan­desa Mari­ette Riss­sen­beek. No els pot pas­sar gran cosa, ja que era el seu últim any al cap­da­vant del fes­ti­val. Poc després, i a través del seu compte a X, Abra­ham denun­ci­ava ame­na­ces de mort a ell i la seva família arran de la tem­pesta mediàtica des­fer­mada en con­tra seu. “És ter­ri­ble l’ús ina­de­quat del terme anti­se­mi­tisme per part dels ale­manys, que posa en perill la vida dels jueus. Però sobre­tot posa en perill la vida de Basel Adra, que viu sota l’ocu­pació mili­tar i envol­tat de colons vio­lents”, con­ti­nu­ava el direc­tor isra­elià. “Si això és el que feu amb el vos­tre sen­ti­ment de culpa per l’Holo­caust…, jo no en vull saber res”, con­cloïa, després de recor­dar que mitja família dels seus avis havia mort en l’Holo­caust.

En l’escàndol a Ale­ma­nya, hi han con­fluït molts aspec­tes que vore­gen el ridícul, als ulls inter­na­ci­o­nals. En aquesta potència euro­pea, defen­sora de la màxima soli­da­ri­tat amb Israel, man­te­nir posi­ci­ons com les que expres­sen a Israel molts jueus “crítics” és vore­jar l’anti­se­mi­tisme. El país que ha reco­ne­gut la seva culpa sobre suc­ces­sius geno­ci­dis –sobre l’ètnia dels here­ros a l’antiga colònia de Namíbia, del 1904 al 1908, i els arme­nis, el 1915– incorre en l’auto­cen­sura quan es tracta de Gaza. L’enre­nou de la Ber­li­nale no és el pri­mer rela­ci­o­nat amb Gaza que es viu a Ale­ma­nya quan hi ha con­vi­dats inter­na­ci­o­nals que fan cas omís de la norma del “pen­sa­ment únic” de la classe política i els mit­jans. El filòsof eslovè Sla­voj Zizek va des­fer­mar-ne un altre en la inau­gu­ració de la dar­rera fira del lli­bre de Frank­furt. Va con­dem­nar tres o més cops Hamàs, però imme­di­a­ta­ment després va con­vi­dar a refle­xi­o­nar sobre les arrels del con­flicte. Va ser escri­das­sat en públic, fins que va aban­do­nar l’esce­nari denun­ci­ant la “pro­hi­bició a l’anàlisi”.

100.000
jueus
viuen actualment a Alemanya, una xifra molt inferior als 6 milions de musulmans.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia